3 inch bompijlen; hoe af te steken?

Panzerfaust

Registered User
Hallo,

Ik heb vandaag "de lijst" voor 2005 ontvangen.
Dat betekent dus dat ik weer kan gaan kiezen wat ik deze keer met oud en nieuw de lucht in ga schieten.

Deze keer staan er voor het eerst 3 inch bompijlen op (4 stuks 60 euro).
Nu heb ik al tig pijlen afgeschoten en er is nooit iets gebeurd, maar ik denk dat ik het met deze joekels wat anders aan moet pakken.

Ik heb vroeger bij ons in de straat ooit een man een vette pijl af zien steken (jáááren geleden) met behulp van een parasolhouder (Met zo'n "vat" vol met water eronder). Is zoiets nodig bij een bompijl?

Kan me iemand zeggen hoe ik het aan moet pakken?

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Panzerfaust zei:
Hallo,

Ik heb vandaag "de lijst" voor 2005 ontvangen.
Dat betekent dus dat ik weer kan gaan kiezen wat ik deze keer met oud en nieuw de lucht in ga schieten.

Nu heb ik al tig pijlen afgeschoten en er is nooit iets gebeurd, maar ik denk dat ik het met deze joekels wat anders aan moet pakken.

Ik heb vroeger bij ons in de straat ooit een man een vette pijl af zien steken (jáááren geleden) met behulp van een parasolhouder (Met zo'n "vat" vol met water eronder). Is zoiets nodig bij een bompijl?

ja zoiets lijkt me wel verstandig, stel dat zo,n ding omvalt en de straat in schiet.
zou je willen adviseren koop een ijzeren buis en sla die vast in de grond met een hamer of steen of iets dergelijks.

de buis moet wel breed genoeg zijn voor de stok van de pijl!!

Tony

Administrator
Medewerker
Het maakt geen verschil of je een prof bompijl of een gewone prof pijl afsteekt. Ten alle tijden zorgen dat je ze goed weg laat gaan. Een fles water heeft geen zin want die valt geheid om.

Sparkey

Registered User
Waar je ook rekening mee moet houden is dat je de (neem ik aan) kogelpijl wel zó in de buis zet dat hij loodrecht omhoog kan. Dat bevordert de stabiliteit van zijn vlucht, hoewel dit soort pijlen na 30-40 stijgen meestal hun eigen weg wel zoeken.

Als je hem schuin zet, zoals een normale vuurpijl, loop je het risico dat de pijl gaat doorhangen en na 30 meter stijgen horizontaal gaat. Dat is zonde van het effect en lastig voor de mensen een paar blokken verderop.

T-sec

Registered User
Misschien een minor issue, maar vergeet hem na het plaatsen in de juiste afschietinstallatie niet te ontsteken via het lontje bij de motor. ;)

3307

Registered User
Sparkey zei:
Waar je ook rekening mee moet houden is dat je de (neem ik aan) kogelpijl wel zó in de buis zet dat hij loodrecht omhoog kan. Dat bevordert de stabiliteit van zijn vlucht, hoewel dit soort pijlen na 30-40 stijgen meestal hun eigen weg wel zoeken.

Als je hem schuin zet, zoals een normale vuurpijl, loop je het risico dat de pijl gaat doorhangen en na 30 meter stijgen horizontaal gaat. Dat is zonde van het effect en lastig voor de mensen een paar blokken verderop.

Ik heb hier een 4"inch bompijl liggen en daar staat in de beschrijving dat de pijl juist afgestoken dient te worden in een hoek van 75graden....
Dus niet loodrecht omhoog maar ietsjes schuin.

Zaliotuur

Registered User
Wat je ook doet, ik zou zoiezo maar zorgen dat welke standaard je ook hebt hij niet kan omvallen!!! Beter erg veel verzwaard dan op het randje genoeg. En let zoiezo op of er geen boomtakken ofzo in de wegzitten, en als je zo´n pijl onder 75 graden wegschiet moet je dus op een flink kale vlakte staan.

Lidu Rullezzz

Registered User
ik gebruik voor de 4" cilinderpijl de stofzuiger stok van me ma (sorry mam:+ )

is ongeveer anderhalfe meter lang en kan mooi stukje de grond in. Dit lijkt mij een goede oplossing.

loof0003

Registered User
Lidu Rullezzz zei:
ik gebruik voor de 4" cilinderpijl de stofzuiger stok van me ma (sorry mam:+ )

is ongeveer anderhalfe meter lang en kan mooi stukje de grond in. Dit lijkt mij een goede oplossing.

als je denkt dat die na gebruik niet zwart ziet dan moet je dat doen!
wel heeft een bekende van me zijn moeder eens een nieuwe kado kunnen doen omdat de pijl er in bleef hangen.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
cracker zei:
je kan ook gewoon een stuk pvc buis kopen van 30 mm

lijkt me geen slim plan, pvc is en blijft gewoon plastic en plastic smelt.
ok nou heb je het over een pvc buis van 30mm is wel dik, maar er zou maar net een rand van gesmolten zijn en de volgende pijl plakt hieraan vast, dan ben je niet blij.

hou het gewoon op iets van ijzer weet je zeker dat het goed gaat.

nitraat4life

Registered User
Ook ALS de mortierpijl meteen bij de ontsteking ontploft , dan vliegen de plastic splinters rond.. ik denk dat metaal beter kan worden gebruikt aangezien dat veel steviger is en de klap waarschijnlijk wel kan houden , of heb ik dat verkeerd?

Aangezien als ijzer de klap niet kan houden en versplinterd is het veel gevaarlijker , want het is zwaarder dus de splinters komen veel verder...

Laatst bewerkt door een moderator:

vonk

FPM Moderator
Medewerker
nitraat4life zei:
Ook ALS de mortierpijl meteen bij de ontsteking ontploft , dan vliegen de plastic splinters rond.. ik denk dat metaal beter kan worden gebruikt aangezien dat veel steviger is en de klap waarschijnlijk wel kan houden , of heb ik dat verkeerd?

Aangezien als ijzer de klap niet kan houden en versplinterd is het veel gevaarlijker , want het is zwaarder dus de splinters komen veel verder...

moet wel heel gek worden wil ijzer uit elkaar klappen, het zal eerder scheuren. in ieder geval bijde gaat niet lukken met een pijl.

( of het moet heel dun ijzer zijn:9 )

nitraat4life

Registered User
vonk zei:
moet wel heel gek worden wil ijzer uit elkaar klappen, het zal eerder scheuren. in ieder geval bijde gaat niet lukken met een pijl.

( of het moet heel dun ijzer zijn:9 )

Ja , het was volgens mij met mortierbommen zo dat je beter geen ijzeren buizen kon gebruiken.. maarja we gaan een beetje offtopic zo..

tommy-gun

Registered User
Gewoon een verwarmingsbuis halen van 28 mm bij de gamma, in de grond meppen en klaar ben je.
Bang voor metaalsplinters hoef je niet te zijn omdat je pijl boven de buis klapt en niet erin.
Houd wel even rekening met de veiligheidsafstand mbt. publiek cq omgeving ingeval van een voortijdige ontsteking van het effect.

Mvg. Tommy-gun

henk39

Registered User
Panzerfaust zei:
Hallo,

Je kunt het goed aanpakken, om ze niet te kopen. het zelfde geld eigenlijk voor mortierbommen, flowerbeds, etc, etc.

Hier spreekt een ouwe vuurwerkbok tot je, cq (jullie)

Het kan nooit mooi genoeg gaan, en het moet steeds groter en groter, en steeds met meer gevaar voor jezelf, en omstanders, of andere matariele schade's. "Bezind eer ge begind"

en omdat het toch wel gebeurd dat afsteken van die joekels, toch nog maar weer ff een waarschuwing, kijk uit ermee. En weet wat je doet.

Ik zelf heb ook al giga pijlen afgestoken,en andere leuke fun spullen, zelfs wel 300mm bommen (met de hand) mooi voor de buurt, en gelukkig gaat het toch altijd goed,....????? ja dat is ook zo, tot dat het een keer gigantisch mis gaat, en of het dan nog zo mooi is, ....ach ondervinding is nog steeds de beste leermeester.

groetjes, Vuurwerk Opa :w

Oh, ja nog vergeten te zeggen, ik gebruik wel pvc buis (grijs) rond 32mm,dikwandig, het smelt niet, voor grotere panlat pijlen grotere diameter natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.en timmer die buis een mooi eindje de grond in.

Laatst bewerkt:
Bovenaan