[2007] Vergissing

Mr_Mascleta

Registered User
Gisteren voordat de mascleta moets worden geschoten door pirotecnia "Marti" de Burriana, is er een ongelooflijke grote vergissing gemaakt. :mad: Wat was er aan de hand. De luchteffecten werden niet geschoten omdat men vond om 12.00u dat er teveel wind stond, maar om 14.00u stond er alleen nog maar een briesje, wat ook te zien is op de video. Ik vind ook dat men tot aan 14.00u moet wachten om de meest doorslagevende beslissing te nemen, en niet op voorhand een maslceta te laten mislukken(geen luchteffecten).:mad:
Op Amigos is er ook een grote discussie ontstaan met de daarbij behorende niet mis te verstane bewoordingen omtrent de fout genomen beslissing. Laten we hopen dat deze niet meer voorkomt.:idea:

Tony

Administrator
Medewerker
Re: Vergissing

Ik kreeg toevallig vanmorgen een PM van Activi die een stukje uit de krant heeft vertaald. Hierin staat dat er een half uur van te voren is besloten om de mascleta zonder lucht effecten te schieten. Het maakt denk ik niet uit of het een uur of 2 uur is geweest. Ik heb gisteren met verbazing naar de nieuws uitzendingen zitten kijken van Tvvi 9 (Canal9) waar je konzien dat het echt erg was. Flinke muren zijn omgewaaid, bomen lagen over straat heen en weet ik het allemaal wat niet meer.

Dus de mannen op AMP kunnen natuurlijk wel discussieren en kwaad zijn maaaaar als je het weer van de laatste 2 dagen bekijkt is het geen wonder dat Rita voor de zekerheid gaat. Het kan op dat moment wel effe rustig zijn maar voor hetzelfde geldt barst het weers geweld weer los met alle gevolgen van dien wat op die dag niet vreemd was geweest.

Wat is wijsheid!!!

Zoals je kan lezen heeft Marti een andere gelegenheid gegeven om hun mascleta te schieten zoals ze willen dus ook een mooi gebaar van Rita..

From an article in Las Provincias:

The only pyrotchenic woman at the moment, was in charge of the eitgth mascleta of fallas, in the day of the woman.

Reyes Martí pretended to surprise and innovate with and start of pyropercusion. Nevertheless, the strong winds prevented that mascletà went off in its totality. Civil defense decided half an hour decided before to eliminate the aerial part and to only allow the ground fire.

"For safety reasons we have decided to cut the mascletá aerial part, but as compensation we propose her to offer the spectacle the day of the Virgin�, the mayoress Rita Barberá commented yesterday , minutes after mascletà finalized.

Before initiating the spectacle, was announced that the aerial part had been suspended. Barbera, nevertheless,explained that it was a decision of precaution and necessary to guarantee the security of all the spectators of the place.

The piropercusión effect that made Reyes Martí did not obtain the desired effect. The intention of the pyrotechnics was to shoot the bangers as two musicians played two electronic batteries. They made it but it was marred. For that reason, Reyes assured that in his next appointment within two months she will do it far better and everything will be a success.

P

poziloc

Guest

Dat is zeker een net gebaar!!
Jammer dat we hem waarschijnlijk niet live zullen zien

Mr_Mascleta

Registered User

pero a las 14 horas no habia mas que una pequeña brisa como en dias anteriores. = citaat van Amigos

Verschillende bronnen denk ik dan maar, en ik mag er vanuit gaan dat hetgeen wat bovenstaand staat vermeld de persoon aanwezig is geweest?

Tony

Administrator
Medewerker

pero a las 14 horas no habia mas que una pequeña brisa como en dias anteriores. = citaat van Amigos

Verschillende bronnen denk ik dan maar, en ik mag er vanuit gaan dat hetgeen wat bovenstaand staat vermeld de persoon aanwezig is geweest?
Nogmaals het maakt niks uit...13.00uur of 14.00uur de afzegging. Kijk ook eens naar wat er wel kan gebeuren. Kijk eens naar de beelden op TV hoe heavy de wind is geweest.

Het maakt mijn niet uit maar dit staat in het verhaal wat ik neerzet.

Civil defense decided half an hour before to eliminate the aerial part

Vuurwerk liefhebbers willen nog weleens de boel opblazen als het niet naar hun zin gaat en dan vooral tegen de organisatie gericht. Maar zoals ik al boven verteld..Het moet niet uit maken of het een uur of 2 uur van tevoren wordt geannuleerd..Het belangrijkste is dat er geen ongelukken gebeuren waardoor de mascleta op het plein alleen nog meer in het gevaar worden gebracht,..

Mr_Mascleta

Registered User

Ik kreeg toevallig vanmorgen een PM van Activi die een stukje uit de krant heeft vertaald. Hierin staat dat er een half uur van te voren is besloten om de mascleta zonder lucht effecten te schieten. Het maakt denk ik niet uit of het een uur of 2 uur is geweest. Ik heb gisteren met verbazing naar de nieuws uitzendingen zitten kijken van Tvvi 9 (Canal9) waar je konzien dat het echt erg was. Flinke muren zijn omgewaaid, bomen lagen over straat heen en weet ik het allemaal wat niet meer.

Dus de mannen op AMP kunnen natuurlijk wel discussieren en kwaad zijn maaaaar als je het weer van de laatste 2 dagen bekijkt is het geen wonder dat Rita voor de zekerheid gaat. Het kan op dat moment wel effe rustig zijn maar voor hetzelfde geldt barst het weers geweld weer los met alle gevolgen van dien wat op die dag niet vreemd was geweest.

Wat is wijsheid!!!

Natuurlijk willen we allen dat veiligheid voor alles gaat. En nee, ze zijn niet boos op AMG, alleen was er te constateren dat er om 14.00u alleen nog maar een briesje was. Hierover lopen de meningen uiteen. Wat het de afgelopen 2 dagen heeft gedaan doet niet terzake.Het gaat erom dat je de juiste beslissing neemt.Vandaar ook dat ze op AMG hierover zijn gaan praten!!!!!!!
Ik denk zelf ook aan de videobeelden te zien dat de rook niet met een enorme kracht wordt weg geblazen van het plein, en dat het idd weleens een bries kon zijn, zoals in de vorige posting werd geschreven. maar dat is wat ik zie.Roze bril?
Maar goed, voor alle duidelijkheid ; VEILIGHEID VOOR ALLES. lijkt me logisch.

Vavoom

Registered User

Nog even mijn 2 cent om aan te geven dat het echt wel hard waaide.

Er stond die dag een gemiddelde wind met kracht 7 tot 8, d.w.z. hard tot stormachtig. Daarnaast, en dat maakte het juist zo gevaarlijk, was er sprake van windstoten van 120 tot 130 km/uur (kracht 12, orkaankracht).

Die dag stond ook de tweede etappe van de ronde van Murcia op het programma. Dat ligt net boven Alicante. Eerst is gedacht om de etappe in te korten, maar uiteindelijk is besloten om de wielrenners niet te laten rijden. Simpelweg, omdat het te gevaarlijk was.

Zoals je kan lezen heeft Marti een andere gelegenheid gegeven om hun mascleta te schieten zoals ze willen dus ook een mooi gebaar van Rita..

Klopt, op de dag van het feest "La Mare de Déu" (La Virgen de Desamparados). Dat is op de tweede zondag van mei. Dit jaar dus op 13 mei.

Vavoom

Registered User

Nog wat aanvullende (wellicht iets te uitgebreide) achtergrond info over het hoe en waarom van de felle wind. Met dank aan de jongens en meisjes van MeteoConsult (www.weer.nl).

Zware windstoten in Spanje

In het westelijke Middellandse Zeegebied zijn het lokale winden die het weer er vooral in de winter en in het voorjaar uiterst verraderlijk maken. Het zijn windvelden die wat omvang betreft vaak beperkt zijn en een zeer plaatselijk karakter hebben. Meestal houden ze het ook niet langer dan een paar dagen vol. Het grote gevaar van hun beperkte omvang is dat ze zich aan het oog van het plaatselijke waarnemingennet kunnen ontrekken. Dat betekent echter niet altijd dat ze er niet zijn. Watersporters kunnen er als een donderslag bij heldere hemel door worden overvallen. Gelukkig zijn de meeste lokale winden, omdat ze jaarlijks vele malen optreden, zo bekend dat ze een naam hebben gekregen. De belangrijkste die we in het westelijke deel van het Middellandse Zeegebied aantreffen, zijn de Mistral, de Levante, de Vendaval, de Sirocco en de Tramontana. Maar er zijn er nog meer. In de regio Valencia gaat het om de Vendaval.

De speurtocht naar de oorzaak van het soms onberekenbare windregime in dit deel van het Middellandse Zeegebied moet beginnen met een beschrijving van de kusten. Bijna allemaal rijzen ze hoog boven de zee uit en zijn ze vaak ook voor de wind onneembare vesten die maar hier en daar een opening vertonen. Zo vormt in het zuiden van Frankrijk de Rhonevallei een duidelijke opening. En in het oosten van Spanje bevindt zich op de plaats van de Ebrovallei (red. net ten Zuiden van Tarragona) een flink gat. Een ander belangrijk facet bij het begrijpen van de wind is dat lucht, als die door een trechtervormig dal wordt geperst, net als water in een nauwe kloof in een flinke stroomversnelling terecht komt. Een op het oog onschuldige wind kan aan het einde van zo’n dal dan ook tot een potentieel lastige bries zijn aangetrokken. En dan is er nog de versnelling die de wind meekrijgt als hij er wel in slaagt om over een hoge bergrug heen te komen en zich vervolgens als een valwind een weg baant naar de zee in de diepte.

Deze effecten hebben er gisteren mede toe geleid dat het donderdag stormachtig weer was aan grote delen van de Spaanse Costa’s. Op sommige plaatsen werden zeer zware windstoten van meer dan 100 km/u gemeten. In het plaatsje van Tortosa (red. 200 km Noord van Valencia tussen Castellón en Tarragona in) kwam zelfs een windstoot voor van ruim 125 km/u. Geen wonder dat sommige (palm)bomen het loodje legden. Naast de trechter- en valwindeffecten droeg het grote luchtdrukverschil tussen een wegtrekkende actieve depressie en een krachtig hogedrukgebied voor de kust van Portugal bij aan de hoge windsnelheden.

dbd6f43780.jpg

Windstoten in knopen (voor m/s delen door twee) gemeten op 8 maart 07:00 uur.

9d73c3cb2c.jpg

Daar waar de witte lijntjes (isobaren) dicht bij elkaar liggen waait het hard.

bc90b235c6.jpg

Schade aan tuinbouw in het zuidoosten van Spanje

Laatst bewerkt:
Bovenaan