1Vandaag: De vuurwerkfederatie is de vuurwerkdiscussie zat en wil 'vuurwerkblije zones'

Plum Bloom

Registered User
De vuurwerkfederatie is de vuurwerkdiscussie zat. "Tijd om samen weer normaal te doen", vindt de organisatie. Als reactie op vuurwerkvrije zones komen ze daarom met de vuurwerkblije zone. "Want vuurwerk afsteken is een traditie die moet blijven."

De gemeenteraad van Apeldoorn wil vanaf de jaarwisseling 2020-2021 een totaalverbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren. Volgens het gemeenteraadslid Hessel Dooper (CDA) is ingrijpen noodzakelijk in verband met alle overlast en de vele ongelukken met vuurwerk. "Ik wil een schoner, veiliger en vriendelijker Apeldoorn." De Vuurwerkfederatie is het grondig oneens met zo'n totaalverbod en komt met een alternatief.

Vuurwerkblij

"Een totaalverbod is ook niet te handhaven", zegt Pim Vriens van de Vuurwerkfederatie strijdbaar. "Bovendien gaan mensen niet luisteren en blijven gewoon vuurwerk afsteken. Er is een grote kans dat ze illegaal vuurwerk gaan kopen, waarvan ze niet weten hoe ze er mee om moeten gaan en dit is juist erg gevaarlijk. Je kan ook op Dumpert zien hoe verkeerd het kan gaan."

Als protest tegen een totaalverbod bedacht de federatie een ludieke actie: de vuurwerkblije zone. "De federatie zat al een langere tijd met dit idee, maar door de situatie in Apeldoorn hebben we er meer een vaart achter gezet," legt Vriens uit.

'Vuurwerkblij' door overleg

Het plan van Vriens gaat uit van zelfregulering door overleg. "Bij een vuurwerkblije zone steekt een buurt of straat wel vuurwerk af, maar in goed overleg met de buurt. Het is van belang dat we aan elkaar denken. Daarom is er geen handhaving nodig, omdat je elkaar aan kan spreken op foute acties."

De federatie zit op verschillende fora, waar ze goede reacties kregen op de vuurwerkblije zone. Ze kregen tot hun grote verrassing zelfs in korte tijd ongeveer 2600 aanvragen, waardoor de de teller nu op ongeveer 2900 zones staat.

Niet blij met vuurwerkblije zones

Bertus Pols van de Kinderboerderij in Laag Buurlo is niet blij met de komst van al die vuurwerkblije zones. Al veertig jaar lang brengt Pols oudejaarsnacht door bij zijn dieren. "Ik haal alle dieren van de kinderboerderij binnen, zet de radio aan en ga erbij liggen."

Pols is bang dat er brand kan ontstaan door een verdwaalde vuurpijl. "En dat zou ik mijzelf nooit vergeven. Ook zijn sommige dieren bang voor het vuurwerk. Maar als ze mij zien en zien dat ik rustig ben dan dan kalmeren ze. Daarnaast breng ik de dieren die niet binnen gestald kunnen worden naar een buitengebied, waar geen vuurwerk wordt afgestoken."

Traditie

Voor de Apeldoornse Mike Stoltenborg is een totaalverbod onbespreekbaar. "Vuurwerk is een traditie en het zorgt voor saamhorigheid onder de mensen. Bovendien is het niet te handhaven." Stoltenborg is een van de Apeldoorners die achter de petitie 'Vuurwerk in Apeldoorn moet mogelijk blijven'. De petitie kreeg binnen een korte tijd 4000 handtekeningen.

Met de dieren houdt hij rekening, zegt hij. "Ik steek nooit vuurwerk af in de buurt van dieren. En ik zou het niet in mijn hoofd halen om in de buurt van een kinderboerderij vuurwerk af te steken." Binnenkort hoopt hij een poster te ontvangen, waarmee hij kan aangeven dat ook zijn straat een vuurwerkblije zone is. "De mensen daar genieten namelijk elk jaar van mijn vuurwerk. Bovendien krijg ik nooit klachten over vuurwerkoverlast."

Zelfs in Texel

Voor Pim Vriens toont de petitie aan dat mensen nog graag zelf vuurwerk willen afsteken. "Daarom is het ook goed dat mensen zelf actie ondernemen, zolang de visie onderling maar eenduidig is."

Het is dan ook voor hem geen grote verassing dat de vuurwerkblije zones goed aanslaan bij de bewoners. Een ding is voor hem dan ook zeker: vuurwerk afsteken blijft een traditie in Nederland.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/...rkblije-zones/

Plum Bloom

Registered User
Vandaag (maandag) vanaf 15 uur aandacht voor de zones op NPO1 radio, heb ik begrepen. En vanaf 18.15 uur op tv bij 1Vandaag NPO1.

40 procent van de deelnemers aan het vuurwerkonderzoek vindt de vuurwerkblije zones een mooi initiatief, 53 procent ziet een totaalverbod in de eigen gemeente wel zitten, 60 procent denkt dat over tien jaar in dit land geen consumentenvuurwerk meer afgestoken wordt. Voor wat het waard is.

Koetje

Registered User
40 procent van de deelnemers aan het vuurwerkonderzoek vindt de vuurwerkblije zones een mooi initiatief, 53 procent ziet een totaalverbod in de eigen gemeente wel zitten, 60 procent denkt dat over tien jaar in dit land geen consumentenvuurwerk meer afgestoken wordt. Voor wat het waard is.
Over 10 jaar inderdaad alleen nog profspul! De vingers en ledematen zullen door het land vliegen, hoezee!

Plum Bloom

Registered User

Ik hoorde de onderzoekster van dienst ook nog tussen neus en lippen door zeggen dat de harde kern zeer standvastig is. Het aantal echte liefhebbers blijft kennelijk al jaren constant, zo rond de 40 procent. Dat is nog steeds een verdomd grote groep.

Blijft ook hier weer opmerkelijk dat volgens VeiligheidNL slechts 27,3 procent voor een totaalverbod is, en zo'n 25 procent zegt neutraal te zijn. Die 25 procent zijn door I&O en 1Vandaag kennelijk op de een of andere manier in het anti-kamp getrokken.

Koetje

Registered User
Blijft ook hier weer opmerkelijk dat volgens VeiligheidNL slechts 27,3 procent voor een totaalverbod is, en zo'n 25 procent zegt neutraal te zijn. Die 25 procent zijn door I&O en 1Vandaag kennelijk op de een of andere manier in het anti-kamp getrokken.

Waar is dit terug te vinden?

Koetje

Registered User
Maar dit document is van feb 2019, de uitslag van 1Vandaag betreft toch de enquete van de laatste week?

stefantvs

Administrator
Medewerker
Ik hoorde de onderzoekster van dienst ook nog tussen neus en lippen door zeggen dat de harde kern zeer standvastig is. Het aantal echte liefhebbers blijft kennelijk al jaren constant, zo rond de 40 procent. Dat is nog steeds een verdomd grote groep.

Ook in dat anti kamp geven ze veel aandacht aan polls. Ben nu ffies lid van een aantal anti fb groepen was benieuwd wat er nu leeft daarzo. En daar roepen ze regelmatig op tot het invullen van die polls 🔥

Sweet Laker

Registered User
Iets van "kwaad met kwaad bestrijden".Maar ben het met je eens. Laten we ons hier op het forum wel bij de feiten blijven.

Dit is de enige manier om uiteindelijk met een, voor ons, goed resultaat uit deze discussie te kunnen komen. Hou het bij de feiten en bij de feiten alleen. En ga niet in op opmerkingen van andere zijde. Hou het bij het eigen verhaal en het eigen verhaal, gebaseerd op feiten, alleen.
Het zal een lange adem zijn, maar over het algemeen werkt dit het beste om uiteindelijk een zo gunstig mogelijk eind resultaat te behalen.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Waarom zeg je dan dat 1Vandaag kennelijk het betreffende neutrale percentage bij het anti-kamp hebben getrokken terwijl dat in dit geval waarschijnlijk helemaal niet zo is?

Er wordt geschreven; kennelijk. Dan gaat men er vanuit dat dit bij het nieuwe onderzoek mogelijk zo gegaan is. Volgens mij is Plum Bloom er niet als vaststaand feit vanuit gegaan als ik de tekst zo bekijk.

De uiteindelijke uitslag van het onderzoek zal meer duidelijkheid geven.

htevents

Registered User

Niet alleen het onderzoek van VeiligheidNL zit rond de 30% anti, rond de 50 tot 60% pro vuurwerk en de rest weet niet. De meeste polls van de media nu, ook al zijn ze niet representatief en manipuleerbaar, de uitslagen liggen wel beter in lijn met het VNL onderzoek. Bij het onderzoek van VNL kon je trouwens neutraal aanvinken. Die groep is de harde knallen waarschijnlijk wel zat, maar wil niet direct een verbod. Die optie was er bij het onderzoek van I&O en van 1Vandaag niet volgens mij.

Plum Bloom

Registered User
Waarom zeg je dan dat 1Vandaag kennelijk het betreffende neutrale percentage bij het anti-kamp hebben getrokken terwijl dat in dit geval waarschijnlijk helemaal niet zo is?
27,3 plus 25,9 = 53,2. Dat is toch ongeveer waar I&O en 1Vandaag op uitkomen? Als jij het op een andere manier kunt verklaren, dan hoor ik het graag.

Koetje

Registered User
27,3 plus 25,9 = 53,2. Dat is toch ongeveer waar I&O en 1Vandaag op uitkomen? Als jij het op een andere manier kunt verklaren, dan hoor ik het graag.
In mijn beleving ben je nu aan het goochelen met getallen uit 2 verschillende onderzoeken/enquetes.
Ik laat het hier verder bij, heeft niet zo heel veel zin om hierover te steggelen.

Bovenaan