15.000 man volgt vuurwerk terwijl boeren vee kalmeren

Moontan

Moderator
Medewerker
15.000 man volgt vuurwerk terwijl boeren vee kalmeren

Het Zena Trophy Vuurwerkfestival in Maaseik trok afgelopen weekend 15.000 bezoekers. De organisatie en de toeschouwers genoten van de indrukwekkende shows, maar enkele veehouders in de buurt hadden het druk met het kalmeren van de dieren.

Negen ton vuurwerk ging zaterdagavond de lucht in aan de rand van de Maas in Maaseik. Zes teams namen deel aan het Zena Trophy Vuurwerkfestival en het waren de Nederlanders die met de eerste prijs gingen lopen. De organisatie blikt tevreden terug. "Er zijn geen incidenten geweest en alles is prima verlopen."

De bezoekers waren onder de indruk. "Het weer is ideaal en we hebben een mooi plekje uitgezocht om alles goed te kunnen zien", zegt het Nederlandse echtpaar De Jong.

Wie niet zo tevreden terugkijkt op de avond, zijn de boeren uit de omgeving. "Voor ons was het een stressvolle avond. Niet voor herhaling vatbaar", reageren twee veehouders. De kalfjes van boer Penders geraakten in paniek door de luide knallen. "Ze kropen door de hekken bij de oudere koeien, die op hun beurt weer onrustig werden. We hebben de dieren kunnen kalmeren door luide muziek op te zetten en de motoren van de tractoren te laten draaien. Die geluiden zijn ze gewoon." Sinds enkele dagen had boer Penders al een geluidsinstallatie in zijn stal staan om de dieren te laten wennen aan de knallen.

Genoeg maatregelen
De organisatie relativeert de klachten van de veeouders. "Als de vraagt komt voor overleg, zijn we bereid te luisteren, maar het is de stad die zal beslissen over de toekomst van het festival in Maaseik. Meer voorbereiding dan we nu gedaan hebben, is volgens ons niet nodig."

Bij de politiezone Maasland liep één klacht binnen over lawaaihinder. (ERS)

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...uurwerk-terwijl-boeren-vee-kalmeren-a2469852/

8031402.jpeg

Puur

Registered User
nou dat zegt wel genoeg....ze mogen weer opzoek naar een nieuwe locatie.......
mocht dat zo zijn ........ging ik als ik zena was terug naar bullingen...wel een teringeind weg maar geen geouwehoer.....

bridge

Bronzen Member
Een jaar of 5/6 geleden was het gewoon in Baarle. Was een prima lokatie ook. En mss de boel wat inkorten. 19.00 u dikke dagshow, 20.30 show off en 21.30 u profshow.

gizmo75

Registered User
Zal ik eens wat zeggen: ik denk dat het gewoon in Maaseik blijft!! Tenminste, als de organisatie dat ook wil. Ik heb namelijk 's avonds op de ZENA Trophy een leuk gesprek gehad met de Burgemeester van Maaseik (!!). En deze burgervader was heel nuchter toen ik hem vroeg of hij niet bang was voor klachten uit de omgeving. Het kwam erop neer dat er altijd wel een paar mensen zijn die niet zoveel hebben met vuurwerk. Maar dat de organisatie er alles aan had gedaan om alles en iedereen voor te bereiden op de Trophy. Hij maakte zich alleen wat zorgen over de parking, aldus de beste man, maar zoals hij zei zou dat ook wel loslopen. Hij vond het een geweldig evenement met een professionele organisatie, uniek voor zijn stad. Oh ja, en hij was nogal onder de indruk van de Hollanders die van heinde en verre kwamen en veelal ook verbleven in en om Maaseik. Kortom, ik heb van hem bijna alleen maar positieve geluiden gehoord. Dat geeft hoop!

gizmo75

Registered User
Een jaar of 5/6 geleden was het gewoon in Baarle. Was een prima lokatie ook. En mss de boel wat inkorten. 19.00 u dikke dagshow, 20.30 show off en 21.30 u profshow.

Nee joh, een festival van een paar uurtjes? Da's geen festival... daar hebben we de demo-avonden voor... ;-)

Z@P

Registered User
Baarle kunnen we ook wel vergeten vrees ik laatse keer daar vuurwerk tijdens de midnight zomerfair nou wat een gezeik daarna, ik zou het het wel een goed idee vinden overigens, vond bree een fijnere locatie.

Misschien zijn die boeren ook een beetje hypocriet, voor hetzelfde geld zijn het vleeskalveren die over een half jaar door de gehaktmolen gaan en zit je nu te zeuren over dat ze zoveel stress hebben. Beetje gechargeerd opmerking ;-)

Er moet gewoon ruimte zijn voor dit soort evenementen, eenmalig plezier van 15.000 man vind ik zwaarder wegen.

Laatst bewerkt:

Firecrack-R

Registered User
Super om te lezen dat er ook nog mensen (burgemeesters) rondlopen met gezond, boeren verstand! De zorgen over de parking begrijp ik enigzins, al is dat ook helemaal goed gekomen.

Hopelijk tot volgend jaar!

chromeeh

Registered User
Beetje vreemd over het vee, de hotel eigenaar van het hotel waar ik verbleef kon me vertellen dat heel veel vee verplaatst was....
Echter dat een aantal een beetje... koppig waren :p

Sweet Laker

Registered User
Het zal voor Maaseik en omgeving vast een (financiële) boost geven. Heb twee nachten in Maaseik geslapen vlakbij het dorpsplein; hartstikke gezellig.

Vond het terrein zelf verder ook super, dus hopelijk volgend jaar weer!

Firecrack-R

Registered User
De sfeer was ook echt goed. Echt perfecte festival muziek. En in de avond het laatste uurtje DJ Francois, heerlijk! Nu nog aan het nagenieten van dit mooie feest.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Misschien zijn die boeren ook een beetje hypocriet, voor hetzelfde geld zijn het vleeskalveren die over een half jaar door de gehaktmolen gaan en zit je nu te zeuren over dat ze zoveel stress hebben.

Misschien zijn die koeien net geprikt waren met hormonen, dat moet rustig inwerken.
En dat lukt niet als de koetjes s' nachts loeien.

Dennis010

Registered User
Die Alpaca's lagen na de Trophy met zn allen te snurken en die stonden 300 meter van het schietveld. Viel allemaal wel mee, maar er moet weer even negatief gedaan worden omdat journalistje waarschijnlijk zelf anti vuurwerk is.

Bovenaan