‘Nog maar twee uur vuurwerk tijdens Oud en Nieuw’

Moontan

Moderator
Medewerker
‘Nog maar twee uur vuurwerk tijdens Oud en Nieuw’

Rotterdammers mogen rond Oud en Nieuw nog maar twee uur vuurwerk afsteken. Dat wil burgemeester Aboutaleb van Rotterdam. De burgemeester wil ook de verkoopdagen fors terugbrengen.

Die wensen heeft Aboutaleb besproken met zijn drie collega's van de andere grote steden. Ook minister Opstelten van Veiligheid was bij het gesprek aanwezig. De burgemeester heeft zijn wensen inmiddels gedeeld met de Rotterdamse gemeenteraad. In mei worden de wensen in de Tweede Kamer besproken .

'Nog maar anderhalve dag verkoop'
Op dit moment mogen winkeliers drie dagen lang vuurwerk verkopen. Als het aan Aboutaleb ligt, wordt dit teruggebracht naar anderhalve dag. Vuurwerk zou tijdens de jaarwisseling alleen nog maar afgestoken mogen worden tussen elf uur ’s avonds en één uur ’s nachts.

Nu mag er tussen tien uur 's ochtends en twee uur 's nachts vuurwerk worden afgestoken. Door dit flink terug te schroeven, is er volgens de burgemeester minder kand op schade en overlast.

Zorgen om omgelukken
Kort na de vorige jaarwisseling gaf Aboutaleb al aan dat hij wil dat gemeenten meer vrijheid krijgen om zelf regels te maken rondom het afsteken van vuurwerk. Hij maakte destijds zorgen over het aantal ongelukken en de schade die wordt veroorzaakt door particulier vuurwerk

http://www.rijnmond.nl/nieuws/07-03...&height=650&width=850&caption=Rijnmond+Nieuws

Pyromaniac 1975

Registered User
Wat is die gast toch een hersenloze lutser 1e klas.
Hij moet zich eerst eens in de materie verdiepen voordat hij van die ondoordachte onzin uitkraamt.

3 dagen is eigenlijk al te kort laat staan de.helft ervan!!!.

cracker69

Registered User
Is een goede zaak voor de Belgische en Duitse winkeliers. Na de benzine drank en sigartetten gaan er straks nog meer mensen naar deze landen. Hoe gaan ze dit handhaven dat er niet eerder geknald wordt op het moment dat de verkoop is begonnen?

chromeeh

Registered User
Iets met massale uittocht van R'Dam naar <insert gemeente> ?
Kom op zeg... Als ze hier dat zouden invoeren zou ik m'n product ook in de auto kiepen en X km verderop gaan stoken....

boomerboy

Registered User
In het land van de vele regels, kunnen er altijd wel een paar bij. Want dat zorgt dat de mensen zich er wel aan houden... hahaha hoezo we zijn en democratie?!

petertje23

Registered User
Wat een ontzettend domme aktie weer!
Dat al die mensen nu echt zo dom zijn te denken dat het consumenten vuurwerk verbieden de overlast zal laten ophouden?
Verschrikkelijk!

rodepo

Registered User
Deze meneer is behoorlijk naïef of hij heeft geen hersens.
Hoeveel politie denkt hij in dienst te hebben om dit te handhaven??
Hoe meer regels hoe minder gehoorzaamheid dat is toch wel al gebleken in afgelopen jaren.
Dat hij de illusie heeft dat er dan ook daadwerkelijk minder gesloopt wordt met deze regels snap ik echt niet.
Ik snap toch al niet dat hij niet begrijpt dat de schade en overlast niet aan het vuurwerk licht, maar aan de mentaliteit van de mensen die schade en overlast veroorzaken .

Logisch nadenken is er bij deze man (en helaas vele met hem) niet meer bij.
hoe minder regels er zijn hoe makkelijker je de bestaande regels kan handhaven. dat is gewoon logica

Wetten en regels moeten er zijn om een samenleving te beschermen en niet om de burgers onder controle te houden.

Zo ik heb weer even me ongenoegen geuit, ik ga nu maar is uitzoeken wat de partijen in mijn gemeenten van plan zijn voor dat ik een stem ga uitbrengen.

funkie x

Registered User
laat meneertje aboutaleb is drie daagjes meelopen met de verkoop, dan zal hij wel zien dat drie dagen al krap is. ze kunnen het allemaal mooi zeggen, maar realiteit is vaak ver te zoeken.

Master-G

Registered User
Waar moet dit toch heen in dit land?
Alles wordt verboden zo langzamerhand echt uitspraken van iemand die ook weer denkt dat daar alle problemen mee opgelost worden.
Het is nu maart en het heeft nog nooit zolang door gestormd het gaat gebeuren hoor einde vuurwerk komt eraan.

Puur

Registered User
dan zou ik als ik vuurwerkverkoper zou zijn nog even wachten met inkopen totdat in mei de tweede kamer erover gedebateert heeft.
want voor anderhalve dag hoef je niet zoveel in te kopen, tenzij je van 06:00 tot 00:00 mag verkopen dan is er weer niks aan de hand:tounge:

Puur

Registered User
Nieuwjaarstoespraak 2014 door burgemeester Jan Heijkoop

Dames en heren, jongelui,

Mede namens het gemeentebestuur van harte welkom. Fijn dat u allemaal bent gekomen om elkaar goed Nieuwjaar te wensen. Ook van mijn kant veel heil en zegen toegewenst voor het Nieuwjaar en veel succes bij uw goede voornemens.

En ik kan u zeggen dat wat mij betreft het nieuwe jaar goed is begonnen. Weinig overlast, geen rellen, en haast geen vernielingen in Ambacht. Ik ben dan ook trots op onze jonge mensen dat ze zich zo gedragen. In de nieuwjaarsnacht, toen ik met de politie het rondje maakte om polshoogte te nemen van wat er mogelijk zoal aan activiteiten plaatsvond, trof ik op verschillende plekken groepen jongelui aan die zich normaal gedroegen. Ook van overmatig drankmisbruik was nauwelijks sprake.Dat dit niet vanzelfsprekend is, hebben we via de media kunnen vernemen. Overigens past onze dank aan de hulpdiensten, politie brandweer en ambulance. Allen waren ze paraat.

Op Nieuwjaarsochtend werd ik nog twee keer aangenaam getroffen.
Het eerste wat me opviel is dat iedereen in het wijkje Hooftwijk &#8211; waar ik vanuit mijn woning aan de Veersedijk op kijk- massaal aan het vegen was om de vuurwerkresten op te ruimen. Eerst heel veel vuurwerk afsteken (en niet alleen op oudejaarsavond), maar het dan wel netjes opruimen.

daar kan je een voorbeeld aan nemen aboutaleb

zone

Registered User
Lijkt mij oneerlijke concurrentie,winkel net over gemeente grens mag dan 1,5 dag meer open zijn.

Moontan

Moderator
Medewerker
'Vuurwerk nieuwjaar straks alleen rond middernacht'

Er zou met oud en nieuw alleen nog vuurwerk afgestoken moeten worden tussen 11 uur oudjaarsavond en 1 uur nieuwjaarsochtend , om de schade en overlast te verminderen. Dat stellen de burgemeesters van de vier grote steden voor.

Het doel is om oudjaarsdag 'een normale dag' te laten worden, 'waarop iemand gewoon zijn werk kan doen, zijn hond kan uitlaten en niet bang hoeft te zijn om boodschappen te doen'
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht stappen af van het idee om het afsteken van vuurwerk door burgers te verbieden en te vervangen door een grote vuurwerkshow van de gemeente. 'Die traditie is te diep geworteld in de Nederlandse samenleving.'

De burgemeesters hebben hun plannen voor de jaarwisseling duidelijk gemaakt in een brief aan minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie en staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu.

Verleiding
Ook moet de periode dat er vuurwerk mag worden verkocht korter worden. 'Afhankelijk van wanneer het weekeinde valt, start de verkoop dan op 30 december om 12.00 uur', aldus de burgemeesters. Hierdoor zouden minder mensen in de verleiding moeten komen om te vroeg vuurwerk af te steken.

Het zal wel moeilijk worden om ervoor te zorgen dat mensen zich aan deze regels gaan houden, dat beseffen de burgemeesters. Daarom moeten politie, justitie, gemeenten en andere instanties er bovenop zitten, onder meer om tegen te gaan dat mensen niet meer illegaal vuurwerk gaan kopen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...ieuwjaar-straks-alleen-rond-middernacht.dhtml

Moontan

Moderator
Medewerker
Mochten de burgemeesters toch hun zin krijgen betekent dit een enorme strop voor de vuurwerkwinkels.
Daar wordt niet aan gedacht.
De voorverkoop zal hoe dan ook belangrijker worden dan ooit.

Wat betreft het afsteken alleen rond middernacht: dat gaat niet werken. politie komt nu al handen tekort.

Het is allemaal weer kort door de bocht.

Bovenaan