‘De marges op vuurwerk zijn hoog, de kosten voor de bunkers ook’

Moontan

Moderator
Medewerker
‘De marges op vuurwerk zijn hoog, de kosten voor de bunkers ook’

De laatste week van het jaar. Dat betekent: knallen! Fietsenwinkels en stratenmakers, allerlei zaken
houden zich even vooral maar bezig met verkoop van vuurwerk. Hoe is die handel eigenlijk?
Crazy Fire, Final Solution en Manipulator. Dat zijn geen computergames maar vuurwerk(pakketten). Nederland telt legio websites en verkooppunten waar knal- en siervuurwerk worden aangeboden. Een korte zoektocht op Google met de termen ‘vuurwerk’, ‘bestellen’ en ‘webshop’ levert een kwart miljoen (!) hits op. En als we de verwachtingen mogen geloven, wordt er op oudjaarsdag wederom voor een vermogen aan kruit verschoten.

Van fietsenwinkel naar vuurwerkbunker
Arie’s Bike Shop in Delfzijl is normaal gesproken gewoon een fietsenwinkel. Tot vandaag, want dan gaat de verkoop van vuurwerk van start. Achter de schermen is eigenaar Arie Roelen al sinds februari bezig met zijn vuurwerkhandel. Assortiment samenstellen, inkopen: ,,Het loont om een beetje te shoppen bij importeurs.’’

Toen Roelen in 2002 een nieuw pand liet neerzetten, besloot hij twee vuurwerkbunkers in te bouwen. Het is een bijverdienste voor hem, maar wel een noodzakelijke. ,,Ik heb twee fulltimers in dienst. Maar in de rustige winterperiode zou ik een van de twee naar huis moeten sturen, want niemand stapt met dit weer voor z’n plezier op de fiets.’’ In de winter zijn z’n ‘jongens’ met de voorbereiding van de vuurwerkverkoop bezig.

‘In plaats van vorstverlet’
Hetzelfde geldt voor Harry Metselaar uit Alteveer: vuurwerk is een extraatje. ,,Ik heb een stratenmakersbedrijf.
Vroeger zat je deze periode in de vorstverlet.’’ Hij begon klein in z’n garage, gewoon voor vrienden en
bekenden. ,,Het werd steeds groter. De buurman verkocht ook en zette een bord in de tuin. Toen maakte ik het jaar daarop ook een bord. En zo verder.’’
Inmiddels heeft hij vijf vuurwerkbunkers, mag hij in totaal 20.000 kilo opslaan en heeft hij meer dan driehonderd verschillende artikelen. Zijn vuurwerkseizoen start al in de bouwvak.
Beide handelaars hebben ook een webshop. Roelen die ook 20.000 kilo mag opslaan legt uit waarom: ,,In het verleden kwamen klanten voor de verkoopdagen bestellen aan de balie. De voorraden waren veel kleiner en het vuurwerk was regelmatig op.’’ Dat nam af, dus besloot de Delfzijlster een webshop te openen. Met succes.
Bestellingen mogen overigens niet eerder worden verkocht of verstuurd dan de officiële verkoopstart.

Wet verbiedt verkoop op zondag
De vuurwerkverkoop start dit jaar een dag eerder dan gebruikelijk, omdat oudjaarsdag op een zondag valt. De wet verbiedt verkoop op zondag. In Alteveer helpt de hele familie de komende dagen. ,,Een man of twaalf: mijn vrouw, kameraden, mijn schoonzus en mijn twee zoons. Ik zit achter de schermen.’’ Dat komt vooral neer op koffie drinken met bekenden in de tot kantine omgebouwde schuur.

In Delfzijl staan Roelen en zijn vrouw Annet achter de verkoopbalie. De fietsenmaker liet een state of the art computersysteem bouwen, vergelijkbaar met wat in de horeca gebruikelijk is: een bon aan de balie en één in de bunker, waar de fulltimers continu bestellingen maken. Geen lange rijen in de winkel. Ook z’n website is gekoppeld aan het systeem, zodat hij exact weet hoeveel voorraad er nog is.

Metselaar zag zijn concurrentie in de buurt in de loop der jaren verdwijnen. ,,Het lijkt mooi werk, vuurwerk. Daar zit dikke marge op. Dat is ook zo. Maar je moet niet vergeten dat we ieder jaar duizenden euro’s kwijt zijn voor we iets verkopen. Het is leuk verdienen, maar je moet er de kost niet mee verdienen.’’ Zo moeten de bunkers bijvoorbeeld ieder jaar onderhouden en gekeurd worden.

‘Er waren er dertien; nu ben ik de enige’
Ook in de omgeving van Roelen verdween vuurwerkverkoop. ,,In Delfzijl waren er dertien; nu ben ik de enige.
Maar, we hebben er wel een grote concurrent bij gekregen: Duitsland.’’ Om het tij te keren, verkoopt Roelen sinds vorig jaar ‘Duits’ vuurwerk: ziet er anders uit – vaak grotere verpakkingen – maar doet hetzelfde. Dat liep goed. Metselaar merkt het minder in zijn verkoop, maar verkoopt ook diezelfde vuurwerklijn.
‘Duits’ vuurwerk, dus. Nog andere hardlopers dit jaar? ,,Je ziet wel een verschuiving van steeds minder knal naar steeds meer sier’’, merken Roelen en Metselaar. Wij Nederlanders gaan steeds minder knallend het jaar uit.

http://www.dvhn.nl/economie/‘De-mar...-de-kosten-voor-de-bunkers-ook’-22777698.html

Bovenaan