Rijswijkse Vuurwerkhal in China

Moderator
Medewerker
Rijswijkse Vuurwerkhal in China

dagboekje over de reis van
Frits, Ed, Kees en Ben .
Ze zijn weer naar China voor
nieuwe China Red producten.

De text is gescheven door Ed.

Zondag 12 februari 2012 : vertrek naar China
Eerst in Rijswijk collega Frits ophalen en daarna naar Schiphol,hier verzamelen we.
Wij sluiten ons aan bij Kees en Ben om met 4 collega's van ChinaRed club op reis te gaan.
Door de sneeuw lopen we iets vertraging op. Rond 16.30 stijgen we op met de vlucht KL 0883
richting China. We vliegen op Xiamen en de vlucht zal ongeveer 11 uur duren.

Maandag 13 februari 2012 : Aankomst in china

We komen 11:00 plaatselijke tijd aan in Xiamen. ongeveer 55 minuten later dan gepland.
Nu even onze honger stillen bij KFC, en ruim 2 uur later vliegen we naar Changsha.
We boorden om 13.30 uur. Eenmaal in het vliegtuig blijven we meer dan een uur aan de grond. ....
Het zou te druk in het luchtruim zijn?!

In Changsha aangekomen staat Carlson onze Chinese contactpersoon al op ons te wachten.
Het laatste stukje van de reis kan beginnen. Met een goed uur staan we voor ons hotol in Liuyang.
Te bedenken dat ik meer dan 24 uur geleden de voordeur van mijn huis achter me dicht trok.

Maar goed je moet er wat voor over hebben om het kloppende hart van de Chinese vuurwerkindustrie te bezoeken. Want " hier gebeurt het" Gelijk aan het werk. We spreken af om in 15 minuten ons op te frissen. Daarna staat Carlson al weer voor de deur om ons op te pikken.
Hij neemt ons mee naar een afsteekplaats op 15 minuten rijden hier vandaan.
We krijgen 16 samples te zien van eventueel wat nieuw cake's. Er zitten ook 2 cake's bij uit de collectie. Prettig is dat dat de 2 cake's uit de bestaande collectie er met kop en schouders boven uit steken. Er wordt een nieuwe 100 shots knal cake geschoten... bizar! We gaan nog wel wat aan de effecten sleutelen deze week, maar dit gaat echt een topper worden.

Het overige wat geschoten wordt moet deze week nog heel veel aan gedaan worden. Maar tijdens het heten heeft Carlson een schrift vol met aantekeningen gemaakt van de veranderingen die we allemaal willen hebben. we gaan morgen naar kantoor voor de verpakkingen en de labels te kijken.

14/02/2012 Collectie doornemen met onze agent
Vandaag vroeg opgestaan.
Opzich geen probleem om 4 uur vannacht lag ik al klaar wakker naar het plafond van mijn hotelkamer te kijken. Even ontbijten en we worden opgehaald om het kantoor van onze agent Carson te bezoeken. Hier nemen we de vollige collectie van afgelopen jaar door.
Aangezien deze top was hoeven we het hier niet al te lang over te hebben.
Ook wordt doorgenomen wat we voor het aankomende jaar toe willen voegen aan onze collectie. Dit neemt behoorlijk wat tijd in beslag.
We hebben gewoon veel te veel ideen voor aankomend jaar.
In iedergeval meer dan uitvoerbaar zijn. Dus wikken en wegen wat we van alle goede ideeen kunnen opnemen in de collectie voor 2012. We hebben Carson opdracht gegeven om diverse cakes te laten maken zodat wij deze vrijdag kunnen bekijken om hier een keuze uit te maken. Als er goede bij zitten natuurlijk!! Einde van de middag gaan we op pad om diverse kleine fabriekjes te bezoeken. Overal nemen we wat mee om te testen. Fluitpijltjes, cake's, romeinsekaarsen noem het maar op. Aan het einde van de dag ligt onze kofferbak helemaal vol. S'avonds langs de rivier steken we de handel af die we hebben megenomen. Zitten best leuke dingen bij wat denk je van een 2" romeinsekaars, 8 shots? super gaaf, maar mag helaas niet op de Nederlandse markt verkocht worden.
Morgen vroeg bezoeken we het kantoor van Luco.

15/02/2012 Bezoek Luco fireworks
Vandaag bezoeken we het kantoor van Luco. We worden s'morgens vroeg al weer opgehaald bij het hotel door Archy een agente van Luco vuurwerk. Zij neemt ons mee naar hun kantoor. Dit is ongeveer anderhalf uur rijden van ons hotel. We moeten hiervoor naar Ping Xian. Dit ligt net in een ander district. Hier bezoeken we een groot kantoor, met een mooie showroom. Net een snoepwinkel voor grote kinderen. Het assortiment is bijzonder uitgebreid. Van sterretjes, partypoppers tot de grootste cake's. We nemen alle artikelen door die we voor onze collectie nodig zouden kunnen hebben. Tussendoor steken we buiten nog wat sampels af, waar echt leuke artikelen bij zitten.
We krijgen overal te horen dat de prijs van het vuurwerk dit jaar behoorlijk is toe genomen. Dit komt deels door de koers van de RMB ten opzichten van de dollar. Maar het schijnt ook steeds moeilijker te zijn om personeel te kunnen vinden voor de vuurwerkindustrie. Veel fabrikanten met andere produkten als vuurwerk, vestigen zich in deze regio. Zij komen uit regio's die voor hun produktie te duur zijn en bieden vaak betere werkomstandigheden dan de vuurwerkindustrie. Daarom moet er door de vuurwerkproducenten meer betaald worden om personeel te behouden. Morgen weer een afspraak met een fabrikant. Horen we deze ons te vertellen heeft !

16/02/2012 Bezoek grote fabriek
Om 11.30u hebben we in de lobby van het hotel een afspraak met een agent van een grote fabrikant. Dus we spreken af om 8.00 uur aan het ontbijt te zitten zodat we eerst nog even de stad in kunnen gaan. Onderweg komen we langs allemaal klein winkeltjes die van alles verkopen. Natuurlijk ook vuurwerk. Wij kunnen het niet na laten om 2 Chinese matjes en een Chinees rollen te kopen. We lopen even naar de overkant van de straat om het af te steken, dat kan hier gewoon nog. Het geen we gekocht hebben zijn witkruid producten met heel veel snelheid en harde felle knallen... Super kon dit nog maar bij ons! In het centrum van de stad zien we ook heel veel mooie en nette winkels. Die bv in het straatbeeld van Amsterdam ook niet zouden misstaan. De welvaart neemt hier in een hoog tempo toe.
Rond 12.00u zien we de agent waar we een afspraak mee hebben in de lobby. Hij neemt ons mee naar hun kantoor in de stad, een kwartiertje lopen vanaf ons hotel. Daar doen we een bakkie in de showroom en kijken onze ogen uit naar het vuurwerk wat om ons heen staat. Deze fabrikant doet veel handel met Europese en Americaanse partners. Ze hebben fabrieken in deze regio, maar ook ik het zuiden van China...geen kleine speler dus. We nemen ons assortiment door en de eventuele aanvullingen hierop. s'Avonds wordt een demo voor ons geschoten om ons een beetje een idee te geven van hun assortiment en kwaliteit. In totaal 35 producten: fonteinen, pijlen, cake's. We zijn blij verrast. Er zitten echt mooie dingen bij. Zelf heb ik niks met fonteinen, maar er zit hier een fontein bij die ik erg mooi vond. Hopen dat er nu maar met een goed voorstel komt, dan was dit weer een zinvolle werkdag in het verre China.