Dag 11, pirotecnia "Tomas".
Deze firma is relatief vrij jong binnen de wereld van de las pirotecnias. Sinds 1994 bestaat dit bedrijf en is afkomstig uit Benicarlo. Een leuk feit is dat in dat jaar ze werden gevraagd voor de "La Crema"van de plaatselijke FAllas. Omdat daar de regionale tv zender "Canal NOU "aanwezig was en verslag deed van hun vuurwerk, kregen ze naamsbekendheid.
Landelijk zijn ze actief in vele regio's over Spanje, waaronder, Tarragano, Valladolid, Alicante, Madrid, Burgos, Pamplona, Lleida.
Tomas staat ook bekend om zijn manier van schieten in de mascleta op het plein. Daar waar anderen in retencion 1 al vaak tot 10 groepen hebben hangen, kiest "Miguel Ángel Tomás Ortí" er bewust voor om aan te vangen met 6 groepen.
Ook is hij de enige die 6 retenciones heeft hangen met zijn groepen en in deze 6e retencion 16 groepen heeft hangen. De achter liggende gedachte is in zijn beleving de ware "Cresendo"-- "Desarrollo" te laten gelden met zijn componenten, zijn filosofie over de mascleta.
Vaste helpers aan de hand van Miquel zijn respectievelijk; Jose Antonio Gregorio Ruiz en Juan Jaime Verge Carrasco, al jaren lang vaste gezichten binnen Tomas.
"INICIO"
Na de 3e en laatste "trueno de aviso"La Fallera mayor dar el pirotecnia el permiso para encender la mascleta, middels de beroemde woorden.
Een schitterende eerste fase van de inicio middels "truenos de color electronicos" die "La Senyera" presenteerde. Hierna liet men zien middels "cajas chines"o "cajas mecanizadas" een mooie "Humo Cortenija"zien.
Hierna ging de Inicio verder in zijn verloop en met zijn sequencias en recoridos rondom het plein en in "Redondo" met veel effecten.
Zo werd gebruik gemaakt van o.a ; "Volcanados de rojo" --- de cracker------de silbadores----truenos de color------truenos electronicos-digitalizades.
Een mooi en harmonieuze samenspelm tuusen de effecten die elkaar steeds maar weer opvolgenden in een mooi ritme. Niet een overkill aan , maar een mooie weelderigheid van geluid.
Een mooie en prachtig samengestelde inicio, mijn compliment.
"CUERPO MASCLETA".
1ste retencion werd keurig aangevangen en mooi rustig in tempo. "Fuegos Acompanamientos" waren o.a de wat ze zeggen in Valencia "Mosaicos" wat voor ons de crosette effect is. Daarnaast werd er ingezet met "truenos de aviso" ---"candelas de serpentinas y silbadores" en ook "cajas chinas".
Tomas koos gedurende de gehele middendeel om te kiezen voor een fluit, die zich bleef herhalen, op zich prima maar voor mij werd het te monotoon.
De 2e--3e--4e--5e--en ook 6e retencion liet zich zien als een mooie "cuerpo mascleta". Wat ik daarbij toch weer zie en ik ook mooi vind is;
"NO PASE RAPIDO SINO LENTAMENTE". Met andere woorden, een mooie rustige tempo in dit deel.
In de 4e retencion een mooie versnelling van de groepen in deze retencion gekenmerkt door o.a " chaicharras" en de "grupos truenos" aan de mecha rapida onderin. Door de "enmechan" elkaar verbinden van de groepen liep deze mooie door.
De laatste retencion met zijn groepen truenos nummer 6, deed hier goed zijn werk. "una bonita viveza de detonaciones" ...........al met al een goede en degelijke en harmonieuze tussendeel.
"TERREMOTO Y FINAL"..
NA de laatse en mooie harde laatste explosies werd de terremoto ingezet; "La Entrada o Enlace al terremoto". De terremoto ging in 4 fases en werd subtiel aangevangen middels 4 "ramales". Mooie en goed tempo versnelling en een mooie rampa de sonora. Daarnaast is in dit deel ook zo belangrijk dat de pirotecnia aan het principe denkt van "cambio de pasar de la quema de los grupos". In mijn beleving en wat je kan zien is hier sprake van. Want ook in de terremoto kan je een desarrollo laten plaatsvinden iets wat je niet elke pirotecnia ziet doen.
De Bombardeo werd mijn inziens niet vlekkeloos ingezet, ik miste de pure doorzetting. Ik miste de eerste slag "golpes de truenillos" . Daarnaast zag je in de programmering dat de laatste candelas en mosaicos van de laatste retencion nog liepen tijdens de bombardeo, een schoonheidsfoutje!!
De Bombardeo ansich was meer dan goed te noemen met zijn mooie "SUBIDA".
Daarna ging men verder met de "Rubrica"en zijn elementen, waaronder 8 slagen vanaf 16 posities "a dos lados de la plaza" en de "truenos recorridos" en zijn zijn "golpes de truenos de aviso". Waarom is dit mooi? Omdat hier ondanks de grote hoeveelheid nog steeds sprake is van een vervolg op de gehele mascleta en geen overkill plaatsvindt met de effecten, waardoor het in geheel blijft en onder controle.
Ik vond deze mascleta wederom goed geschoten en verzorgd. Klassiek maar ook zeer digitaal. Gevarieerd en ook mooi gecomponeerd in zijn delen.
Mijn complimenten aan Tomas.