Mijn eerste Fallas Valencia

prinsvlad

Registered User
Zo dan , eindelijk na vele jaren dit forum en de spaanse tv streams te hebben gevolgd van 1 t/m 19 maart , een vlucht met hotel geboekt naar Valencia van 17 t/m 20 maart.
De vlucht en hotel geboekt via Expedia.Wij vertrokken vanaf Schiphol om 17:55 uur richting Valencia om vervolgens zo rond half negen te arriveren. Prachtig uitzicht in het donker als je aankomt!.

Mijn kameraad zag het reuzenrad [..] al staan.

Vanaf het vliegveld met de metro [ M - lijn 5,reistijd ca. 30min. ] naar het hotel: NH Villacarlos, Avinguda del Port, Valencia,keurig hotel netjes schoon en aardig personeel.
Dit hotel ligt op ongeveer 20 minuten lopen van het centrum af , dus zeker goed te doen lopende. Een fiets huren kan nagenoeg overal in Valencia maar aangezien het onze eerste keer was en we toch veel wilden bekijken besloten om alles gewoon lopend te doen.
Aangekomen bij het hotel beiden naar onze kamers gegaan , even opfrissen en gelijk richting het centrum om de sfeer met volle teugen tot ons te nemen , alsmede iets te bikken natuurlijk.

Gelijk als je het centrum betreedt proef je de sfeer van Valencia. Drukte gezelligheid en toch een ontspannen gevoel had ik erbij. Het mooie weer speelde hier ook een rol in.

Samen even snel de MacDonalds, hoe jammer! , ingedoken om even iets in de maag te hebben, en vervolgens op weg richting de Paseo de la Alameda voor onze eerste Castillo live! in het echt! ja ja....
Geen tijd om camera en dergelijke goed in orde te krijgen in de drukte,maar ik heb al gezien dat er talloze filmpjes hier en elders te zien zijn.
De Castillo zelf?. Wauw! vergeet niet,het was mijn eerste keer dus ik zal hier en daar enigzins overdrijven of aandikken, maar wat een gave show!. Dat meenemende richting hotel en proberen de eerste nacht door te komen met een beetje slaap. De klok slaat drie........zzzz

Dag twee. Bijna niet geslapen,de matras van het hotelbed is mij iets te hard,of was ik gewoon nerveus voor,mijn eerste, Mascleta van vandaag?.

Lekker vroeg op pad, zo rond tien uur vertrokken uit het hotel.Ontbijtje gepakt in de buurt van het hotel langs de straat. Heerlijk die ochtendzon zo met een goede bak koffie en broodjes Iberico-ham.Sigaretje er achteraan en op weg richting centrum.
Vandaag onder meer op het programma:de beeldende kunst bekijken en natuurlijk de Mascleta om 14:00uur.

Wat een prachtige stad!. Mooie architectuur waarbij oud en nieuw prachtig in elkaar overlopen.

Na enige tijd te hebben rondgelopen op naar Plaza Ayuntamiento voor het middag spektakel!. Op tijd vertrekken is een must wil je een plaatsje vooraan hebben. Dus voorwaarts mars!.
Wachten en geduld hebben en ervoor zorgen dat je je behoeften hebt gedaan is ook aan te raden aangezien je zo twee uur staat te wachten omdat je je plaatsje natuurlijk niet wilt opgeven.
Maar het wachten wordt beloond en de sfeer rondom het plein is zeer aangenaam te noemen.Overigens in de gehele stad is zoveel politie op de been, en dat zal er zeker aan bij gedragen hebben dat wij geen enkel opstootje of iets degelijks hebben opgemerkt.

Twee uur!!!.......eindelijk!.

Door de microfoon klinken de legendarische woorden: Senor pirotecnic , por commencar la mascleta!.

Hallooo?Pieeeep....wat een geweld!. Abnormaal als je aan de overkant van de straat staat.Dit is met geen woord uit te leggen als je er zelf niet bij staat.Dit moet je horen zien en zeker voelen, dan pas weet je wat het is.
Nu weet ik het ook. Je kan blijven kijken naar de films hier op de site of Youtube maar dan blijf je toch achter als je zegt: kijk dan , gaaf he?. Ik kan niets anders zeggen dan: overdonderend en fantastisch wat een kolere geweld zeg!.

Ik kan niet wachten tot morgenmiddag.

De rest van de dag heerlijk door de stad gelopen en veel kunstwerken bekeken. En zo kom je nogal wat tegen, zo ook de opbouw van een kleine mascleta bijvoorbeeld. Mooi om die mensen bezig te zien met de opbouw ervan.

's Avonds alvast even ''gespiekt'' op het plein om te zien wat er al opgehangen was voor morgen.

Daarna nog een beetje rondgelopen en wachten tot La Nit del Foc begint om 1:30 uur.

Damn!. Een kleine vergissing in de tijd. Te laat vertrokken voor La Nit del Foc en de hoop op een goede plaats met zicht verkleint zich. Wat een enorme drukte!. Abnormaal hoor. Helaas dus geen goede plaats kunnen bemachtigen en we stonden ook nog aan de zijkant helaas. Heb hier dus geen film materiaal van die de moeite waard is.Maar ondanks dat we rug aan rug stonden met tienduizenden anderen heb ik er wel van genoten!.
Terug naar het hotel..........

De volgende dag weer op pad om de al het moois in de stad te bekijken.Man man, je komt ogen en oren tekort om alles in je op te nemen.

Na weer veel mooi's te hebben gezien wederom op weg naar Plaza Ayuntamiento voor onze tweede mascleta.
Ik had het idee gisteren dat het niet harder kon,maar toch........
Ongeloof,verbazing en een fantastisch gevoel maken zich weer meester van mij.

Wachten....geduld....en nog even wachten tot.....: Senor pirotecnic, por commencar la mascleta!.

Eindelijk een mascleta uit de Caballer telg, en ik ben er bij!!.

Nou........ben der nog stil van........

Helaas was dit voor ons de laatste grote mascleta van deze editie van Fallas 2014 , maar wat was het hard!.
Echt iets om nooit te vergeten.

Echter toen we zo even kris kras door de stad liepen kwamen we net op tijd aan bij een kleine straat mascleta aan de:

Geen idee wie de mascleta schoot, maar hard dat was het!. Lekker hoor in een smalle straat.
Sommige mensen die direct aan het hek stonden deden een stapje terug.....

Zo dat was de middag. terug naar het hotel voor een siësta, om daarna rond een uurtje of acht in de avond weer de stad in te duiken, ergens een hapje eten en op tijd vertrekken voor de diverse Crema's in de stad met als afsluiter de Crema op Plaza Ayuntamiento natuurlijk.Oh wat jammer zeg om al dat moois in vlammen te zien opgaan.

Wat een indrukwekkend festijn is dit en dan heb ik nog lang niet alles benoemd en beschreven wat we daar hebben gezien en gehoord. Ik heb lang nodig gehad om dit moois te verwerken.
Een ding is zeker, ik kom zeker terug......

Valencia, te echo de menos ya!!!.

Laatst bewerkt:

chromeeh

Leuk verslag :D
Het leuke is ook, dat iedereen weer net op andere plekken is geweest, waardoor je stiekem toch alles waar je zelf niet geweest bent ook nog even kunt zien :D

Moontan

Moderator
Medewerker
Een geweldig mooi en lang verslag voorzien van leuke foto,s.
Dank je wel voor de moeite die je genomen hebt!!

Dennis010

Registered User
De eerste keer blijft je lang bij. Ik kan het me nog als de dag van gisteren herinneren. Leuk verslag. Bedankt voor het maken en delen.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Super leuk verslag man! De omschrijving van een eerste keer een mascleta is zeer goed verwoord. Dat moet je gewoon meemaken om te kunnen begrijpen.