Mascletas en zijn beleving!

Mr_Mascleta

Registered User
Beste mede forumleden,
Onderstaand bericht heb ik geplaatst op antwoord op Heartworm. Ik vind het persoonlijk wel van belang dat een ander dit ook leest om de reden dat ik duidelijk wil maken dat de waarheid niet is van wat ik schrijf. Alle belevingen van alle members zijn anders en daarom heb ik ook getracht dit duidelijk te willen maken dat dit altijd te moet worden gerespecteerd.
¡Ojala os disfruten las mascletas que vienen este año en la plaza!:surprised:


Stja daar heb je ook helemaal gelijk(Heartworm) in en dat heeft er alles mee te maken hoe en ieder de mascleta ervaart, maar daar zeg ik ook niks over. Als iemand een mascleta mooi vindt met alleen maar groepen met nummers 6 en geen enkel ritme en allen maar gebeuk en geweld en een totale overkill na de Terremoto, prima!

Wat mij elk jaar weer opvalt is dat zodra het digitale zich aandient de objectiviteit wegvalt en dan men zich kan blind staren op bijv de laatste 50sec van Marti. Ik denk wel dat het geldt als dat je naar een concert gaat van jouw favoriete artiest en dat ie tijdens het spelen heel iets anders laat horen dan dat je gewend bent, dan kunnen je haren ook rechtover eind gaan staan, terwijl ik kan denken zo die gitaarsolo was heerlijk om te horen! Het maakt ook niet uit hoe iedereen hem ervaart, wel moet blijven gelden waar het om gaat en vanuit dat perspectief probeer ik weleens mijn licht te laten schijnen, zonder dat ik de intentie heb om dit bij jou op te willen leggen.

Een voorbeeld; in 2008 sloot Borreda zijn Inicio af met werkelijk waar een groep met daaraan nummer 6 en in 1 klap BOEM en een rook! Iedereen schrok zich kapot en was verbolgen over het feit hoe men dit ooit had kunnen doen? Jij zou kunnen denken; whauh wat een klap en geweld, stja wat is dan in dat opzicht de werkelijkheid? De velen ( ook kenners o.a Jose Enrique Ferriols de auteur van vele boeken en een goede kennis van me) of diegene die het prachtig vinden om die klap te horen?
Tweede voorbeeld, een "Terremoto" vol hangen met zijn "Ramalas" met nummertjes 6. Stja je zou kunnen zeggen mijn god mijn wat een geweld en het was bijna oorverdovend, terwijl dit niks maar dan ook niks te maken heeft met waarom het omgaat in een maslceta namelijk; La Sinfonia del Ruido met zijn elegantie, acceleratie en zelfs in de "Terremoto" ontwikkeling van het geluid.
Dan zou Italie in San Severo een mooiere en betere plek zijn, want daar gaat het nergens over als je hebt over elementen zoals eerder genoemd.

Voor alle duidelijkheid een mascleta is een voorstelling, concert van het geluid (Sinfonia del Ruido) waarbij de pirotecnia zich wil onderscheiden tov anderen met zijn eigen specifieke geluid en maakt daarin keuzes en ja soms pakt die keuze net iets verkeerd uit en dat er soms een commentaar opkomt stja dat is het risico.
Heb ik recht van spreken is en kan een discussie zijn? Ik denk van wel om de reden dat ik vanaf 2001 tot aan mijn laatste jaar door velen werd aangesproken na de mascleta met de vraag; " Oye Theo que te parece esta maslceta"? ofwel wat ik ervan vond? Deze vraag is mij door vele pirotecnias, Tomas, Ricasa, El Tapia, Gaspar, Manuel Crespo, Altura, Europla, Hns Caballer, e.a gesteld maar ook door Amigos en señor Ferriols en anderen. Opvallend was dat wat ik ervan vond men altijd de opmerking " de acuerdo" oftewel ze waren het eens.

Hiermee zeg ik niet dat ik de waarheid zeg of wil zeggen of deze wil opleggen bij anderen, want ik kan niet bepalen hoe men het ervaart, maar wel hoe ik hem ervaar en vanuit mijn kennis; veel lezen, navragen bij de pirotecnia, luisteren en 14 jaar kijken bij vele mascletas in de regio Valencia, het commentaar kan leveren.

Resumerend, ik laat iedereen genieten op zijn eigen manier en ik hoop ook dat dit jaar voor iedereen het geweldig mag zijn! :happy:
 
Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Re: Maslcetas en zijn beleving!

Je hebt met beide opmerkingen/uitleg heb helemaal gelijk Theo!

Ik kan genieten van digitaal geweld of dikke klappers maar dat betekend niet dat ik de mascleta perse GOED vond. Gaaf is dan een ander woord wat ik graag gebruik.
 

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Goed Stuk Senor Mascleta,

Ik ben iets minder een puritein op dat gebied, maar ik geniet er wel degelijk van als mensen er met een kennersblik naar kijken.
Jij weet hoe een Mascleta hoort te lopen, ook technisch, en ik beoordeel een mascleta puur op wat ik er bij voel.

Ik vind de gelaagdheid van een mascleta mooi, en kan oplopende ritme's waarderen, maar uiteindelijk is een mascleta voor mij mooi, minder mooi, of niet echt mooi.
En inderdaad, de laatste 50 seconden kunnnen me over de streep halen. (Zoals een concert van Judas Priest wat ruk is, maar als laatste toegift spelen ze een perfecte uitvoering van Painkiller) Dan ben ik verkocht. Een finale is belangrijk!
Ook kan het een stuk zijn. Verdi's Requiem heeft ook z'n zwakke punten, maar als geheel blijf ik het terugluisteren.

Ik vergelijk het ook vaak met muziek, want een mascleta is muziek.
De "Sinfonia" zoals jij het zo sierlijk omschrijft kan mooi zijn en minder mooi. Ik luister liever naar een symphony van Philip Glass of Rachmaninov, dan naar een van Johannes Brahms. Waarom weet niemand, maar het een spreekt me aan, en het andere totaal niet.
Zo vind ik de ene mascleta mooier dan de ander zonder dat ik vaak kan zeggen waarom. Het gevoel wat ik er bij krijg is hierin echt allesbepalend.
Het kan een stukje rook zijn wat me ontroert of een superstrak digitaal ritme waar ik van onder de indruk ben.
Totaal niet objectief dus, maar geheel subjectief (net zoals in m'n benadering van muziek)

Daarom ben ik des te blijer met mensen zoals jij, die over een mascleta wel een zinnig woord weten te zeggen.
 

shinji

Moderator
Medewerker
Ben het bijna helemaal met je eens Jos ( vooral dat stukje Judas Priest hehe). Toch is bij mij door de jaren heen het besef gekomen dat de Mascleta een Sinfonia is, die hoe die ook gespeeld wordt, wel aan een aantal eisen moet voldoen. Want dan pas ervaar je het unieke ervan.
 
Laatst bewerkt:

Corné-Original

Registered User
Interresant om te lezen hoe ieder ''zijn mascleta'' beleeft. Goed verwoord mannen.
Zelf ben ik meer de gemakzuchtige fan van mascletas omdat ik niet uitdiep wat er goed of fout is gegaan.Als ik er geen goed gevoel aan over houd zand erover en naar de volgende.Er is wel één mascleta die me echt bij blijft en dat is van Marti in Alicanti.Ik ken deze alleen van film,maar wat is ie goed! In mijn beeld dan.
Ik ben nu enkele malen bij de Nit de foc geweest en drie jaar geleden schoot Ricasa als ik mij herinner,en dit vond ik tot heden toe de beste show die ik ooit heb gezien.(buiten Geel om dan!)
Zo beleeft ieder zijn eigen gevoel bij een vuurwerk.
Maar ik vind het super dat er over gesproken wordt.
 

jetztgehtslos

Registered
Mr_Mascleta,

Ik vind het interessant om te lezen hoe een ervaren rot naar de mascleta's kijkt. En hoe anderen er op hun manier naar kijken.

In je stuk geef je aan dat een mascleta op een bepaalde manier geschoten moet worden.
Zojuist heb ik de mascleta bekeken en het ritmische gedeelte plus visuele effecten van de mines kwamen de laatste minuut zeer goed naar voren ja. Maar voor die laatste minuut vond ik het erg lastig het ritmische patroon binnen de mascleta te onderscheiden.

Kan je op basis van de mascleta van vandaag vertellen wat er te zeggen is over het ritmische gedeelte van met name het eerste stuk, omdat ik daar het minste wijs uit word.

Zijn er misschien basisregels voor de mascleta waar de pyrotechnicus zich aan moet houden wat betreft het ritme?

Ik hoop dat een eventueel antwoord mij gaat helpen de structuur van een mascleta te begrijpen. :smiling:
 

Mr_Mascleta

Registered User
Mr_Mascleta,

Ik vind het interessant om te lezen hoe een ervaren rot naar de mascleta's kijkt. En hoe anderen er op hun manier naar kijken.

In je stuk geef je aan dat een mascleta op een bepaalde manier geschoten moet worden.
Zojuist heb ik de mascleta bekeken en het ritmische gedeelte plus visuele effecten van de mines kwamen de laatste minuut zeer goed naar voren ja. Maar voor die laatste minuut vond ik het erg lastig het ritmische patroon binnen de mascleta te onderscheiden.

Kan je op basis van de mascleta van vandaag vertellen wat er te zeggen is over het ritmische gedeelte van met name het eerste stuk, omdat ik daar het minste wijs uit word.

Zijn er misschien basisregels voor de mascleta waar de pyrotechnicus zich aan moet houden wat betreft het ritme?

Ik hoop dat een eventueel antwoord mij gaat helpen de structuur van een mascleta te begrijpen. :smiling:

Vandaag de firma Tomas uit Benicarlo, wat mij opviel was dat Miquel gekozen heeft voor een "Inicio" met daarin een aaneenschakeling van zowel "Secuencias" als wel met Las Plataformas ook wel "Volcanos de un Tiro" = Singleshot met diverse effecten zoals Roncadores, Trueno de Aviso, Silbatos(fluiteffect), Chicharras.
Wat je ziet is een afwisseling tussen de digitrale trueno's (Secuencias) en de single shots met zijn effecten die een kleine diversiteit in geluid tot stand brengen in dit gedeelte. Ik vind het goed gedaan ook omdat het ritme oke was, ook een leuke en een goede afwisseling en goed met elkaar in verhouding en het slot was mooi en duidelijk hoorbaar zodat de overgang naar Retencion 1 met zijn 4 groepen kon starten. Opvallend is wel te noemen dat Tomas als een van de weinige bewust ervoor kiest om zijn "retenciones" onder te verdelen in diverse groepen. Als ik het goed ziet vandaag van 6 groepen in 1 naar 24 groepen in 5
Wat ik persoonlijk goed vond was ook de acceleratie(zo te horen op RTVV) tussen Retencion 2 en 5 met daarboven een mooie geleidelijke doch constante begeleiding van de diverse luchteffecten, zoals je hoort.
De Terremoto was goed in aanvang en de aansluiting van de Bombardeo was redelijk goed; hij was er net iets te laat, ware het niet dat de singleshots met rode sterren bleef doorlopen terwijl deze waren bedoeld voor de Inicio, dus dit beeld klopte niet helaas.
De extra toevoeging na de Bombardeo was zeer mooi en zeer goed getimed. Dit laatste is ook een trend van de afgelopen 8 jaar waarin je steeds vaker ging zien dat de pirotecnia na zijn Bombardeo nog een extra toevoeging had in wat je nu bijv ziet bij Tomas. De "Secuencias" in 2-4 keer het plein rond en dan daarna "los Golpes" de slagen van het geluid. Hier is geen sprake van enige duiding als het gaat om de principes van een mascleta enkel en alleen omdat de pirotecnias ervoor hebben gekozen dit te doen waarvan ik vermoed de mogelijkheden van het digitaal schieten. Wel is het zo dat het moet kloppen met wat men doet, zoals vandaag of zoals Marti en Ricasa bijv.
 

jetztgehtslos

Registered
Ik vind het echt een heel goed stuk. De gedachte achter een mascleta is mij nu een stuk duidelijker.

Wel vraag ik mij af hoe die onderlinge stukken te onderscheiden zijn. Het zou voor mij onwijs helpen als ik beelden bekijk met commentaar erbij van nu is dit gedeelte aan de hand en nu gaat het over in de terramotto. Als voorbereiding zou dat echt super zijn, dan weet ik exact waar ik straks op moet letten als die overgangen plaats vinden. Ik ben anders aangewezen op het zelf ervaren en hopen dat iemand in Valencia mij uitlegt wat er precies gebeuren gaat. Vind ik niet erg, maar een goede voorbereiding is het halve werk :hehe!:

Misschien is het een gekke vraag, maar zou het mogelijk zijn dat er een filmpje van een mascleta geplaatst wordt, waarbij een ervaren masletacriticus benoemd wat er in een show voorbij komt, hoe het heet, waar het voor is etc? Soort van gehele analyse van mascleta tot in detail, zodat we tot in detail leren begrijpen waar een masleta om draait zodat de schoonheid als je naar Valencia gaat echt een plaatsje gaat krijgen?

Bijvoorbeeld:
1:00 dit en dit zie je omdat het tot de opening behoort. In deze fase zijn de volgende producten gebruikt.
Op 2:15 zie je de overgang naar el dessarollo. Hier zie je dit en dit op seconde ...
Bij 3:50 begint de dessarolo. Nu zie je dit en dit etc.

Misschien vraag ik veel, maar het zou mij echt geweldig lijken als een mascleta op deze manier ontleed zou worden zodat de mooiste details naar voren komen.

Begrijpen jullie wat ik bedoel?

EditL terwijl ik dit typte, is er een stuk bjigekomen. Super! Bedankt Mr_Mascleta!
Er zijn wat termen die mij nog niet veel zeggen, maar misschien dat deze later komende week duidelijk zullen worden. :)
 
Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
Een grote klap of klappen is vreselijk indrukwekkend natuurlijk en baart opzien maar een oude traditie daarvoor loslaten zou pas echt vreselijk zijn.
Ondanks dat ik de kennis niet heb om een mascleta te ontleden vind ik wel dat je kijkt naar een stuk erfgoed, en daar moet je toch iets anders naar kijken als alleen maar een stuk knal geweld (zoals ik het eigenlijks ervaar :smiling:. )
Ik kan me voorstellen dat men dit wil koesteren en daarom kritisch kijkt naar degenen die hiervan afwijken zonder gelijk te veroordelen of vooroordelen te handhaven.
 

Mr_Mascleta

Registered User
Ik vind het echt een heel goed stuk. De gedachte achter een mascleta is mij nu een stuk duidelijker.

Wel vraag ik mij af hoe die onderlinge stukken te onderscheiden zijn. Het zou voor mij onwijs helpen als ik beelden bekijk met commentaar erbij van nu is dit gedeelte aan de hand en nu gaat het over in de terramotto. Als voorbereiding zou dat echt super zijn, dan weet ik exact waar ik straks op moet letten als die overgangen plaats vinden. Ik ben anders aangewezen op het zelf ervaren en hopen dat iemand in Valencia mij uitlegt wat er precies gebeuren gaat. Vind ik niet erg, maar een goede voorbereiding is het halve werk :hehe!:

Misschien is het een gekke vraag, maar zou het mogelijk zijn dat er een filmpje van een mascleta geplaatst wordt, waarbij een ervaren masletacriticus benoemd wat er in een show voorbij komt, hoe het heet, waar het voor is etc? Soort van gehele analyse van mascleta tot in detail, zodat we tot in detail leren begrijpen waar een masleta om draait zodat de schoonheid als je naar Valencia gaat echt een plaatsje gaat krijgen?

Bijvoorbeeld:
1:00 dit en dit zie je omdat het tot de opening behoort. In deze fase zijn de volgende producten gebruikt.
Op 2:15 zie je de overgang naar el dessarollo. Hier zie je dit en dit op seconde ...
Bij 3:50 begint de dessarolo. Nu zie je dit en dit etc.

Misschien vraag ik veel, maar het zou mij echt geweldig lijken als een mascleta op deze manier ontleed zou worden zodat de mooiste details naar voren komen.

Begrijpen jullie wat ik bedoel?

EditL terwijl ik dit typte, is er een stuk bjigekomen. Super! Bedankt Mr_Mascleta!
Er zijn wat termen die mij nog niet veel zeggen, maar misschien dat deze later komende week duidelijk zullen worden. :)


Ik sta daar helemaal voor open. Je zou bijv mascletas kunnen vergelijken, of -4-5 laten zien ja. Ik lees de animo wel. Misschien eens een lezing en dan andermans zienswijze erbij halen en zo tot een mooie discussie kunnen komen.
Lijkt mij leuk.
 
Bovenaan