Re: Mascleta Pirotecnia Valencia - 17/03/2012
"Es muy importante comentar que la mascletá va dedicada a todas las victimas del cáncer y en especial a mi madre",María Vidal Martínez, desgraciadamente fallecida por esta enfermedad el pasado 6 de mayo de 2011.
De Mascleta van vandaag geschoten door Jose Manuel Crespo van pirotecnia Valenciana. deze mascleta werd opgedragen aan alle slachtoffers van kanker en in het bijzonder zijn eigen moeder die vorig jaar ten gevolge van kanker is overleden.
De mascleta................................................................................................................................................ik was even stil bij het zien van de beelden en daarbij Jose Manuel Crespo die met zijn torch de ongeëvenaarde, prachtige, symfonische mascleta begeleid en stja om de tranen dan te bedwingen is heel moeilijk want ik vind toch gezien zijn leeftijd en de ongelooflijke mate van vakmanschap en kunde is ongelooflijk!!!
Hij begon zijn maslceta zoals gebruikelijk met een vrij korte "Traca Valenciana" kwam deze aan bij het "Inicio" deel die bestond uit 4 secties die waren onderverdeeld in verschillende posities op het plein.
Het eerste deel van de "Inicio" schoot hij op een zeer mooie en speelse wijze de effecten, "cracker" - "pitos" - en "truenos de aviso". Wat mij opvalt is de prachtige harmonie die erin zit, fluit...cracker...boem en dan even later komen daar de effecten vanuit " candelas de roncadores" of "truenillos potentes" erbij dat zich steeds maar repeterend, geweldig om te horen is duidelijke verschil tussen de secties en zoals het hoort "Riqueza de Sonoro" in de eerste sectie al!
In de tweede sectie, laat hij de "Cajas de Humo" erbij komen met op de achtergrond nog steeds aanwezig de " truenillos - roncadores" en "efecto de cracker" om vervolgens niet lang daarna "silbatos" en de "trueno's de aviso" - (Goteo) in een meer oplopend tempo erbij te voegen, niet eerder is een Inicio zo mooi geschoten met als opmerking dat Jose Manuel Crespo de steeds maar wisselende geluidseffecten hanteert!
In de derde sectie zie je hem de aanwijzing geven om het volgende efect erbij te laten komen in de vorm van dat prachtige geluid in de vorm van "candelas de chicharras". Na enekele seconden neemt de intensiteit toe in de vorm van meer "trueno's de aviso" zoat het body krijgt! Schitterend om te horen is de fantastische samenwerking tussen dit effect en de eerder genoemde effecten.
Als laatste en vierde sectie, en perfect getimed schiet hij zo te zien 2 "cajas de colores rojo" met daarbij een slag "chicharras" en ook "volcan" met cracker. Deze perfect gesynchroniseerde afsluiting was schitterend om te horen in de juiste climax en het slot was uitermate goed te noemen. Een schitterende laatste slag uit 3 posities met Truenos!
Valenciana heeft in zijn "Inicio" perfect laten zien waar het omgaat in dit deel. Harmonie, niet te heftig in geluid, mooie balans, afwisseling, diverse klanken met dezelfde effecten maar door de manier van schieten een mooie symfonie creëren en ook zo goed getimed dat er nergens iets van effecten door elkaar liepen. WAANZINNIG en van een meesterlijk hoog niveau!
Na deze schitterende en smullende "Inicio" komen we aan bij het "el cuerpo" van deze mascleta. Deze is onderverdeeld in 5 "retenciones" In zijn eerste retencion begint hij heel erg rustig en beheerst! Ik vind persoonlijk dit heel mooi om te horen en ook van belang omdat je zo een juiste "Desarollo" kan bewerkstelligen! Geweldig is om te horen en te zien dat zoals elk jaar en hem daarin onderscheidt van anderen kiest voor die prachtige basis in de vorm van "Las Rastres" en wel in die vorm dat deze een continue tempo heeft en onmiskenbaar is voor een degelijke basis. Zoals eerder geschreven is dit de "bouillon van d soep" de Valenciaan zegt ook "base de sonoro"! Goed te horen op 3.25min!
Als "Fuegos Acompañdos" heeft gekozen voor "Cajas de efecto trueno" ook liep de mooie rauwe fluit mee "Afonicas" en ook "Trueno de Aviso". Ook mooi is om te horen dat de "truenillos" op de achtergrond als aanvulling aanwezig zijn en niet te dominant! Daarbij de repeternde slagen van de "Trueno de Aviso" in een niet te heftige vorm leiden tot een mooie samenwerking en ook die prachtige roffels in beide delen van "Fuego Terrestre" en de "fuego Acompañdos" o zo wezenlijk voor dit deel!
In de derde retencion komen daarbij de effecten "Carcasas de Crosete" en de zeer karaktervolle "Candelas de Chicharras". Opmerkelijk is dat hier de ontwikkeling goed te horen is omdat de fluit >"Afonicas" weg blijven in daarvoor in de plaats "Chicharras" komen, over "Desarollo" gesproken! Daarnaast is het prachtig om te zien het hoogte verschil in de effecten waarvoor hij bewust heeft gekozen. Een mooi gevulde hemel zodat je niet op elkaar en in elkaar verstrengelde effecten ziet; nee orde en ronding in de effecten overal en! Ook zie je dat hij bewust heeft gekozen gedurende de mascleta het hele plein te gebruiken als schietposities! Ik ben zelf voorstander om het parallel te laten lopen maar nu op deze manier vanaf het begin af aan is het goed gekozen en dient het zijn effect namelijk orde! In Spanje noemen ze dit "Redondo" een ronding in de effecten en la plaza.
Je hoort ook in de 1ste en 3de retencion dat je niet afhankelijk hoef te zijn van nummertjes 5-6 om zo een geweldige ontwikkeling te krijgen in je Desarollo! Dit maakt het ook daarom perfect, "potencia con control" zoals ze zeggen in Valencia!
Nadat de vijfde en laatste retencion met daarin zijn 22 groepen met slechts 3 groepen nummer 6 en waarmee hij heeft laten zien dat je niet per definitie het moet volhangen met nummer 6 om zo de juiste ontwikkeling en acceleratie te krijgen, nee bewust was ervoor gekozen om deze laatste sessie zo te laten zijn dat zowel boven als beneden het tot een hoogtepunt kwam, met een juiste timing werd overgegaan naar de "Terremoto". Fantastisch om te horen is zijn de "las detaciones" die de vibraties voortbrengen in de grond, in de laatste seconden van dit deel! Je ziet dat in de laatste versnelling van de Terremoto ook de laatste luchteffecten wegvallen en daarmee een prachtige volle robuuste en toch elegante ontwikkeling ziet! Als het bij Ricasa goed getimed is zie je dit ook en persoonlijk vind ik dit helemaal kickuh!
Deze "terremoto" met zijn "Ramales" of "Tramos" werd aangevangen met 3 "ramales" en ging verder met 6 terug - 8 heen - en 12 terug.Heel mooi en schitterend om te horen is de perfecte versnelling in deze terremoto en keurig binnen de 20 sec; namelijk 15 seconden! TOP!
Heerlijk heerlijk en ja vroeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeommmmmmmmmm daar gaat tie!!!!!!!!!! Oh wat is dit geweldig om te horen! Daarna ging Jose Manuel over tot het slotakkoord. Wat mij verraste was dat hij niet de voor hem zo bekende en trouwe manier had gekozen; namelijk de eerste slag met een laag "truenillos" die de terremoto moet verlengen met zijn gekraak vanuit de batterijen, gevolgd door de eerste "trueno's de aviso" om daarna nogmaals de "slag met "truenillos" en als laatste de "La Subida" met zijn ongelooflijke kracht!
Dit jaar deed hij het anders, vanaf 4-6 posities "volcanos rojos met truenillos" en "silbatos" en ook "chicharras" en daarbij "trueno's en dit herhaalde zich in volume toenemend in 4 slagen. Wel een overweldigend schouwspel die perfect was getimed niks op aan te merken! De manier van schieten maakt veel goed omdat dit zo ongelooflijk geordend was en het liet zich aan zien omdat hij vanuit 4 later 10 posities schoot. Maar ook laat hij zien dat je niet afhankelijk bent van al die extra toevoegingen!
Stja......................wat was dit ongelooflijk om te zien en kippenvel achter de pc, en dat maakt het voor mij de beste mascleta tot nu toe. In afwachting van Ricasa en Vicente, maar ik denk dat beide niet veel zullen verschillen van vorig jaar?
Valenciana laat ook dit jaar met zijn mascleta zien dat deze niet het zelfde is als voorgaande jaren en dat maakt het voor mij persoonlijk het tot een geweldenaar! Nogmaals op zijn leeftijd dit kunnen presteren, maar ook al in Oktober 2004 waar hij tijdens Nou de Octubre mocht schieten was het al top, petje af! UN GRAN MEASTRO DE PIROTECNIA!!
Voor mij is deze mascleta zeker een 9,5 .....................................................nee het is toch een 10, dit mede gebaseerd op het feit dat hij laat zien dat deze traditionele zeer klassiek mascleta al zijn schoonheden bevat!