Even een korte recensie over deze uitstekende mascleta. Ik lees in sommige berichten dat het te lang duurde en ook dat het misschien niet in orde was, ik wil bij deze gebruik maken van een andere invalshoek.
In de jaren - zeventig - tachtig en negentig was het bijna een vanzelfsprekendheid dat een mascleta een duur kon hebben van tussen de 7 en 10 minuten.
Wat wij op Ayuntamiento te zien krijgen is puur vermaak voor het publiek in de kortere tijdsduur die ze daar aan houden. Naturlijk is onze visie van o.a digitaal en aanverwante zaken en daarom zijn we enigszins ook verwend geraakt, maar we moeten ons realiseren dat in de beginne deze techniek er nog niet was en de Pirotecnia zijn mascleta schoot volgens traditie. Dat in de huidige tijdsgeest de mogelijkheden bijna onuitputtelijk zijn kan soms een verkeerd beeld oproepen.
Deze mascleta van Pirofantasia was werkelijk van een zeer zeer hoogstaand niveau en gaat in mijn beleving boven die van Ricasa uit geschoten op 1 januari 2007, die in zijn vorm werkelijk uniek was.
Terug naar deze van Castellon.
1. Inicio; perfect geschoten en ja van 1.00 tot 1.30min een mooie klank van de Zumbadores en Chicharras, waarbij deze twee effecten mooi werden gecombineerd. Op 1.50min komt daar een derde effect bij, namelijk de truenillos, niet te dominant maar mooi tussendoor en goed opgaand in het klankspel, want zo zie je dat op 2.40min wordt ingezet op het slot van het gedeelte. Op 3min zie je dat ze; en inmiddels in het derde stuk van de Inicio, dat men de salutes 50mm gaat schieten, waarbij dit component eerst solo is en daarna wordt begeleid. Een perfect slot van het Inicio, zet de het volgende stuk in.
2. Desarollo, waanzinnig goed getimed wat je terug ziet op beeld. De retenciones in elk van de 5 groepen zijn zo perfect op elkaar afgestemd wat resulteert in een schitterend en prachtig opbouwend geluid, die op 6.50min een fantastische ontwikkeling doorlopend in een waanzinnige versnelling net voor de Terremoto. De symfonie van het geluid kwam volledig tot zijn recht en was in al zijn groepen perfect weergegeven, doordat de begeleidende luchteffecten, prima meegaand op de explosies van de masclets en perfect oplopend ook in geluid, waarbij je voelt dat je nadert tot het einde.
<<Mooi om te horen is op 7,45min die Acompanados de Fuegos Aires die worden begeleid in een opgaand tempo, kippenvel!>>
3. Terremoto, helemaal goed overlopend vanuit de laatste groep, niet te bruut, maar mooi elegant overgaand en kracht behoudend en tot aan de Bombardeo, en met name niet langer dan de 20sec, dit omdat het anders zijn kracht verliest in zijn climax! Juist in deze mascleta is de valkuil om nog harder te willen gaan aanvangen in de Teremotto, maar ze hebben het hier zeer goed beheerst. Je ziet te vaak dat vanuit de overgang Desarollo - Teremotto te bruut wordt gestart.
4. Bombardeo, pffffffffffffffff zo goed uitgevoerd. Ook hier hoor je dat na de Terremoto de kracht van het geluid wordt voortgezet in de Bombardeo, oh zo belangrijk want dat maakt de mascleta tot perfect. Elk waarneembaar aflatend geluid is dodelijk. Prachtig is te zien de Subida(beklimming) in de lucht! Alles na 9.25min is toch extra, alleen wat je daar ziet lijkt zo normaal, maar als je analyseert, zie je de absolute goed in verhouding zijnde slot akkoorden, waarom schrijf ik dit omdat de valkuil kan zijn wat je weleens bij Vicente ziet een overkill aan salutes en en mines, wat niet in verhouding staat met de voorgaande componenten.