• Freakpyromaniacs Copyrights

    -Nederlands De auteursrechten van teksten (exclusief door bezoekers geposte teksten op het forum) en beeld- en/of filmmateriaal (exclusief door derden ingezonden beeld- en/of filmmateriaal) op deze website liggen bij Freakpyromaniacs. Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt via internet, fotokopie of op welke andere wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Freakpyromaniacs.

    -English The copyright of all texts (excluding texts from visitors on the forums) and (motion) pictures (excluding those provided to Freakpyromaniacs by third parties) lies with Freakpyromaniacs. No part of this website may be reproduced transmitted or utilized in any form or by any means, internet, photocopying or otherwise without written permission of Freakpyromaniacs.

Mascleta Pirofantasia (Carlos Caballer) - Castellon 2011

Tony

Administrator
Medewerker
Wij heten alle nieuwe members welkom maar ook de members die een tijdje snipperen van FPM hebben genomen. We kicken deze film omhoog omdat je die GEWOON gezien MOET hebben!

Veel Plezier!
 

DioR

Registered User
Dat ik deze nog niet heb gezien... Heerlijke dat ritme in het begin van die verschillende fluiters. Ik vond het een erg goede mascleta. En die beelden, geweldig op dit op verschillende punten te kunnen zien!
 

GMP82

Bronzen Member
Ik vond het begin met die fluiters wel origineel eigenlijk...

doe mij maar wat van die fluitcandles in het NL assortiment :p
 

Mr_Mascleta

Registered User
Even een korte recensie over deze uitstekende mascleta. Ik lees in sommige berichten dat het te lang duurde en ook dat het misschien niet in orde was, ik wil bij deze gebruik maken van een andere invalshoek.
In de jaren - zeventig - tachtig en negentig was het bijna een vanzelfsprekendheid dat een mascleta een duur kon hebben van tussen de 7 en 10 minuten.
Wat wij op Ayuntamiento te zien krijgen is puur vermaak voor het publiek in de kortere tijdsduur die ze daar aan houden. Naturlijk is onze visie van o.a digitaal en aanverwante zaken en daarom zijn we enigszins ook verwend geraakt, maar we moeten ons realiseren dat in de beginne deze techniek er nog niet was en de Pirotecnia zijn mascleta schoot volgens traditie. Dat in de huidige tijdsgeest de mogelijkheden bijna onuitputtelijk zijn kan soms een verkeerd beeld oproepen.
Deze mascleta van Pirofantasia was werkelijk van een zeer zeer hoogstaand niveau en gaat in mijn beleving boven die van Ricasa uit geschoten op 1 januari 2007, die in zijn vorm werkelijk uniek was.
Terug naar deze van Castellon.
1. Inicio; perfect geschoten en ja van 1.00 tot 1.30min een mooie klank van de Zumbadores en Chicharras, waarbij deze twee effecten mooi werden gecombineerd. Op 1.50min komt daar een derde effect bij, namelijk de truenillos, niet te dominant maar mooi tussendoor en goed opgaand in het klankspel, want zo zie je dat op 2.40min wordt ingezet op het slot van het gedeelte. Op 3min zie je dat ze; en inmiddels in het derde stuk van de Inicio, dat men de salutes 50mm gaat schieten, waarbij dit component eerst solo is en daarna wordt begeleid. Een perfect slot van het Inicio, zet de het volgende stuk in.
2. Desarollo, waanzinnig goed getimed wat je terug ziet op beeld. De retenciones in elk van de 5 groepen zijn zo perfect op elkaar afgestemd wat resulteert in een schitterend en prachtig opbouwend geluid, die op 6.50min een fantastische ontwikkeling doorlopend in een waanzinnige versnelling net voor de Terremoto. De symfonie van het geluid kwam volledig tot zijn recht en was in al zijn groepen perfect weergegeven, doordat de begeleidende luchteffecten, prima meegaand op de explosies van de masclets en perfect oplopend ook in geluid, waarbij je voelt dat je nadert tot het einde.
<<Mooi om te horen is op 7,45min die Acompanados de Fuegos Aires die worden begeleid in een opgaand tempo, kippenvel!>>
3. Terremoto, helemaal goed overlopend vanuit de laatste groep, niet te bruut, maar mooi elegant overgaand en kracht behoudend en tot aan de Bombardeo, en met name niet langer dan de 20sec, dit omdat het anders zijn kracht verliest in zijn climax! Juist in deze mascleta is de valkuil om nog harder te willen gaan aanvangen in de Teremotto, maar ze hebben het hier zeer goed beheerst. Je ziet te vaak dat vanuit de overgang Desarollo - Teremotto te bruut wordt gestart.
4. Bombardeo, pffffffffffffffff zo goed uitgevoerd. Ook hier hoor je dat na de Terremoto de kracht van het geluid wordt voortgezet in de Bombardeo, oh zo belangrijk want dat maakt de mascleta tot perfect. Elk waarneembaar aflatend geluid is dodelijk. Prachtig is te zien de Subida(beklimming) in de lucht! Alles na 9.25min is toch extra, alleen wat je daar ziet lijkt zo normaal, maar als je analyseert, zie je de absolute goed in verhouding zijnde slot akkoorden, waarom schrijf ik dit omdat de valkuil kan zijn wat je weleens bij Vicente ziet een overkill aan salutes en en mines, wat niet in verhouding staat met de voorgaande componenten.
 

Tony

Administrator
Medewerker
Thanks Theo voor de toelichting.
Het was een hele speciale en ik ben blij dat ik erbij was. Ik heb hem net weer zitten kijken en het kippenvel staat over.
 

DioR

Registered User
@Mr_Mascleta

Man, man, man! Wat een goede recensie zeg! De films op het forum zijn top, maar ik denk dat mede door jou recensies alles naar een hoger niveau word getild. Het is erg leerzaam om te lezen, en probeer nog zo nu en dan te onthouden hoe de onderdelen in de mascleta worden benoemd (terremoto, bombardeo enz).
Bedankt voor je mening!
 

edje30

Registered User
Ik heb hem net weer zitten kijken en opnieuw KIPPEVEL wat een geweldige show pffffffffff moet dat een geweld geweest zijn toon.
Complimenten voor het filmwerk:lub::happy:
 

Onze Partners

Bovenaan