Doorverbinden met Quickmatch

postvoordennis

Registered User
Ik heb een vraag over de timing bij doorverbinden. Klopt het dat als je bij een blok een stuk quickmatch over de viscolont schuift dat bij ontsteking het blok vrijwel direct af gaat? (zie onderstaande printscreen van een YouTube tutorial)

3aqe6yty.jpg
 

Michel_G

Zilveren Member
Als je het quikmatch inderdaad helemaal tot aan het begin (waar het visco het blokje in gaat) aanschuift, gaat het inderdaad vrijwel direct, alhoewel er altijd nog wel een kleine vertraging over blijft (het stukje waarbij visco door verpakking/tube heen gaat om de stijglading aan te steken). Zal overigens maar heel weinig zijn (0,5 tot 1 seconden wellicht, maar is een schatting).
 

martino

Registered User
Het volgende projectje was dacht ik op de hierboven genoemde manier door gelont.
Alle cakes gaan vrijwel direct aan.
[video=vimeo;18475215]https://vimeo.com/18475215[/video]
 

postvoordennis

Registered User
Oke bedankt voor de info. Bovenstaande video is zo te zien inderdaad op die manier doorgelont.

Indien je wilt dat na afloop van het 1e blok het 2e blok wordt ontstoken en na het 2e het 3e blok enz... (dus niet allemaal tegelijk) is het dan de beste manier om in de laatste tube van blok1 quickmatch te stoppen en die te verbinden met het viscolont van blok2? Of zijn er betere manieren?
 

mickeyzegtboem

Registered User
Je zal dit jaar steeds meer zien dat er blokken voorzien worden van een spare fuse.
Uiteindelijk is dit niks anders als een doorverbindlont, aangezien dit lont het blok vanaf de andere kant aansteekt.
Als je het hoofdlont aansteekt, en het blok is afgelopen, dan zal het sparefuse als laatste afgaan.

Mocht je blokken hebben met een spare fuse is dit de snelste en veiligste manier om door te lonten.

Als de blokken dit niet hebben zou ik er qua veiligheid eerder voor kiezen om een stuk snel visco op de laatste rij van het doorverbindlont over te zetten naar het hoofdlont van het volgende blok.

Quickfuse om blokken door te verbinden d.m.v. de "prop het maar in de laatste tube" methode geeft een vrij groot risico op vonkoverslag of het wegknallen van het quickfuse waardoor je project stopt of veel te snel gaat.
Bovendien zou ik onder andere i.v.m. met de hoge straffen op het bezit van quickfuse staan, altijd een methode met visco of snel visco adviseren!
 

mickeyzegtboem

Registered User
Als je een blok zou zien zonder label, dan is duidelijk te zien dat er door alle tubes een lont gaat wat tobe voor tube het blok laat afgaan.
Als je hier 3 of 4 schoten voor het eind een stukje snel visco opzet en aan het volgende blok zet, heb je een doorlopend project.
 

postvoordennis

Registered User
Dat is precies wat ik bedoel, en als je roze visco gebruikt van een cm of 5-6 naar het andere blok heb je geen stil stukje in je project.

Aha helder, ik heb zelf geen Quickmatch dus dan is dit inderdaad een zeer goede oplossing.

Indien je wilt dat na afloop van het 1e blok het 2e blok wordt ontstoken en na het 2e het 3e blok enz... (dus niet allemaal tegelijk) is het dan de beste manier om in de laatste tube van blok1 quickmatch te stoppen en die te verbinden met het viscolont van blok2? Of zijn er betere manieren?

Hier trouwens een filmpje van de methode die ik bedoelde:
http://www.youtube.com/watch?v=VSIZj_eKk4Q
 

KCLO4

Registered User
*BUMP*
Ik kwam dit oude topic tegen maar wil om veiligheidsredenen toch nog graag een paar opmerkingen maken:

- Het is af te raden om quickmatch te knippen met een schaar; helemaal wanneer aan het andere eind een shell zou zitten... Beter om hier een snoeischaar van het aambeeld type voor te gebruiken. (Geen langs elkaar schurende delen!)

-Het niet gebruiken van het beschermkapje dat over het match-kopje zit is een no-no! Het kopje is erg wrijvingsgevoelig en zou in theorie kunnen ontsteken wanneer je het in de QM schuift. Het zit er niet voor niets! Professionele pyrotechnici zijn het hier allemaal over eens.

Verder zou ik als amateur nooit binnenshuis met QM werken. Als er een keer iets misgaat dan zit je dik in de problemen; niet alleen qua schade en letsel, maar ook met justitie.

Tenslotte: Displayfireworks is nou niet echt het beste voorbeeld op Youtube. ;)
 
Bovenaan