China 2015 - FPM Crew on Tour - DagBoek

Medewerker
Over precies 20 dagen zitten we weer in het vliegtuig naar China.
Net als in 2012 hebben we gekozen voor de stad Nanning om het Chinees nieuwjaar in te luiden.Hans, Thomas, Elmar, Conrad, Frank en ik zullen een 5 volle dagen in Nanning verblijven waar op 19 Februari het jaar van de geit word ingeluid. Uiteraard zullen we weer een dagboek van onze belevenissen gaan bijhouden (deze thread).

Have Fun en mocht je vragen hebben dan horen wij dat graag!

Voorbereiding

28 Januari
Bestelling bij HeFung Fireworks is de deur uit.

Het volgende is besteld:
12 x 36 schots all it once cake (knal)
5 x Chinese rol 20.000 (anders dan bij ons)
5 x Chinese rol 80.000 (de grootste verkrijgbaar bij Hefung)
1 x HETA Assortiment - 6 cat.4 cakes met een 30mm kaliber.

Kosten: €474 ex korting :)

29 Januari
Helaas is het HETA Assortiment uitverkocht.

De nieuwe bestelling is als volgt:
12 x 36 schots all it once cake (knal)
5 x Chinese rol 20.000 (anders dan bij ons)
5 x Chinese rol 80.000 (de grootste verkrijgbaar bij Hefung)
1 x HFTB Assortiment - 4 cat.4 cakes met een 30mm kaliber
2 x losse cat.4 cakes

Vertrek - 16 Februari 2015

16 Februari 2015

De dag van vertrek. Met de mannen ruim op tijd op schiphol afgesproken zodat we nog een goed hapje konden eten en een stevig biertje konden drinken. Helaas zijn ze grote delen van Schiphol aan het verbouwen waardoor het restaurant/bar in gedachten had was gesloten. Dat werd dus een slappe Mcdonalds met een heel stevig biertje. Een paar uur later mochten we boarden voor de vlucht naar Shanghai. Deze vlucht zou zo een 10 uur en 40 minuten in beslag nemen waarna we op Shanghai moesten overstappen op het vliegtuig van China Southern Airlines naar Nanning.

Het was een lange vlucht met heel veel Chinese mensen. Welgeteld zaten er 9 Nederlanders in het vliegtuig :surprised:
Op zich niet erg maar onze vrienden uit China zijn nou niet de meeste schone en rustigste mensen die ik ken dus dan is de vluchtduur ineens extra lang :embarrased:
Voor beide lange vluchten met KLM hadden we een comfort stoel geboekt. Dit is ook wel echt nodig aangezien je in deze "Comfort" stoelen niet eens lekker cq normaal kan zitten. Maar goed, we gaan knallen als een malle en daar moet je wat voor over hebben.

Deze kerel had extra comfort geboekt. Dit zijn dus de stoelen van de stewardessen waar hij minimaal 2 uur op heeft liggen slapen

Het grote verschil met onze 2012 reis was dat we nu in Shanghai ipv op Chengdu moesten overstappen. Ik moet zeggen dat de mensen in Shanghai een stuk relaxter en schoner zijn dan de mensen in Chengdu. Ook het vliegveld ziet er anders uit en je ziet op Shanghai airport bijvoorbeeld niet de kleine winkeltjes waar ze halve ratten op een stokkie verkopen.

Op de heenweg hadden we sowieso geen tijd om alles op ons gemakt te bekijken want ondanks dat beide vluchten bij KLM geboekt waren moesten we alsnog de koffers van de band halen, opnieuw inchecken, door de douane en weer terug naar de gate. Als je maar 2uur de tijd hebt is dit een echte uitdaging, vooral omdat het lopen van Terminal 3 naar Terminal 1 een behoorlijk loop is ook al doe je aan snelwandelen. We hebben het gered maar het is wel bizar dat KLM dit soort tickets aanbied. De kans dat je de connecting flight mist is namelijk heel erg groot.

17 Februari 2015
Na een reis van bijna 20uur komen we aan in Nanning. Het is dan rond 15.30uur dus hebben we genoeg tijd om direct los te gaan. In 2012 reden we vanaf het vliegveld naar ons hotel door een deel van het oude centrum waar we diverse echte vuurwerkwinkels voorbij zagen komen. Ons plan was dan ook om de taxi te laten stoppen (hebben we de vorige keer niet gedaan) waar we winkels tegen kwamen om dan te noteren waar deze winkels zich bevinden. Maar naarmate de taxi rit vorderde kwamen we erachter dat ze een hele nieuwe randweg hadden gebouwd. We reden nu dus om de stad heen wat op zich fijn is behalve als je op zoek bent naar vuurwerkwinkels.

Naarmate we dichter bij ons hotel kwamen viel ons op dat we nog helemaal geen tenten hadden gezien waar ze vuurwerk verkochten. In 2012 kwamen we die onderweg namelijk veelvuldig tegen. Wat is hier aan de hand? De stress begint pas echt toe te nemen als je bij het hotel aankomt en niet 1 van de 8 vuurwerk kramen is er voor de deur te vinden. Ze zijn weliswaar de boel aan het verbouwen maar ze moeten toch ergens in de buurt staan.

Na het inchecken zijn we direct naar buiten gegaan om de vuurwerktenten op te zoeken. Maar na 1.5uur hebben we het opgegeven en zijn we maar gaan eten. Ook dat was nog een hele onderneming. In het nieuwste en super grote winkelcentrum MixC vind je wel 20 restaurants maar niet allemaal serveren ze het eten wat wij graag zouden willen. Het laatste restaurant waar we het menu van checkten had wel een goede kaart en daar zijn we dan ook maar naar binnen gegaan.

Na een goede maaltijd vroegen we aan de serveerster die zowaar Engels sprak waar we vuurwerk konden kopen. Zij is voor ons gaan informeren en kwam even later terug met een briefje waarop in het Chinees de straat of plek was geschreven waar we naar toe moesten. Na een korte discussie hebben we de taxi gepakt en zijn we die kant op gegaan. We kwamen toen terecht op een echte Chinese markt waar we kleine beetje vuurwerk zagen liggen. Met kleine beetjes bedoel ik 3 a 4 rolletjes en wat los spul. Uiteraard wil je je honger naar vuurwerk stillen en pak je dat spul direct mee. Na een wandeling van 50 meter konden we het niet langer ophouden, we moesten knallen! In een vrij donker straatje hebben we de rollen uitgerold en zijn we even tekeer gegaan :happy:

De taxi's in Nanning hebben een kleine kofferbak waardoor we voor 6 personen 3 taxi's moesten nemen

De kooien zijn ook nog steeds aanwezig

Naast ons hotel zijn ze het winkelcentrum compleet aan het verbouwen

Het nieuwe winkelcentrum dat in 2012 is geopend

Het eten in het Restaurant wat we uiteindelijk goed bevonden. Het grappige is dat dit geen Chinees maar Thais restaurant is waar ze wel weer Chinees eten op het menu hebben staan.

Het briefje wat ons de eerste dag op weg hielp

Daar gaan we dan. De eerste rollen die we gekocht hebben. Een paar kleine en één grotere

Chinees Nieuwjaar 2015 - Film 1 - Celebration Crackers
En check ook weer ons nieuwe intro :)

18 Februari 2015

Na een korte nacht (teveel Hanava Rum) zijn we aan het ontbijt gegaan. Je kan kiezen voor Westers eten of Aziatisch. Uiteraard ga ik gewoon voor het Aziatische gedeelte. Wie lust nou geen Nasi om 10.00uur?

Toch zat het niet helemaal lekker. Waar zijn nu in hemelsnaam die vuurwerktenten? Aangezien de mensen in Nanning zo goed als geen Engels spreken en degene die dan doen waarschijnlijk weinig met vuurwerk bezig zijn werd het toch een klein probleempje. Het is ook niet zo dat je "even" de stad rond rijd aangezien het een behoorlijk grote stad is waar meer dan 6 miljoen mensen wonen. Uiteraard hebben we de hulp van onze kobajo gevraagd aangezien hij in 2012 Kampioen Chinese krantenartikelen vertalen was.

Na wat uitzoek werk van Daniel kregen we een artikel waarin een aantal districten van de stad werd vernoemd waarin de stad is onderverdeeld waar we vuurwerk zouden kunnen kopen. Volgens de vrouw achter de receptie bleek dit toch bij ons in de buurt te zijn. DUS OP NAAR BUITEN!
Het was een beetje een gok waar we precies moesten zijn maar je moet wat. Dus in een graad of 25 met een vochtigheidsgehalte van 90 tot 95% wil je niet kilometers voor niets lopen. We hadden 1 houvast! En dat was een foto waarop een verkooptent te zien was met op de achtergrond een reuzenrad.

Na een 20 minuten lopen kwam het reuzenrad in beeld maar nog steeds geen vuurwerktenten. We konden ook alle kanten op wat het zoeken niet makkelijker maakte. Op dat moment word er toch besloten om nog een stuk rechtdoor te lopen in de hoop daar wat meer te vinden. Mijn hart maakte dan ook een sprongetje toen ik in de verte iets roods zag wapperen. Het zegt nog niks maar dit zou normaal gesproken een rode partytent moeten zijn waar ze het vuurwerk verkopen. 5 minuten verder hadden we dan eindelijk bevestiging! Het was inderdaad een vuurwerk verkooptent.

Op dat moment kan het grote genieten beginnen. Of toch niet?

Op het eerste moment zijn we natuurlijk ontzettend blij dat we de tenten hebben gevonden. En dit op als je de weg weet op een 15 minuten lopen van het hotel. Maar na het checken van de prijzen en de contante NEE bij het afdingen bezorgen ons toch wat pijn in de portemonnee. Was het in 2012 ook zo? Uiteindelijk blijk dat dit in 2012 ook zo was. De eerste dagen was er bijna niet af te dingen. En met op dezelfde dag het Chinees oud en nieuw willen ze zoveel geld als mogelijk binnen halen. Dat dit zo was merkten we later in de week toen we wel weer lekker konden afdingen en de verkopers niet zo heel erg moeilijk meer deden.

Maar we zijn er nog niet. Na een aantal negatieve dingetjes die we uiteindelijk weer recht hebben kunnen trekken kwam het volgende probleem aanzetten. We hadden een mooi stookplekje gevonden maar wat wij goed en veilig vonden dat vond de Chinese stadswachter helemaal niet zo goed. Voordat je erachter bent dat je weg moet is ook al je geluk van het moment ervoor verdwenen. Anders dan in 2012 konden we nu niet op het explo plein (waar toen de tenten in de buurt stonden) knallen. Maar je wilt ook niet een kilometer met je spullen sjouwen. Het probleem was echter dat alle verkooptenten bij een park stonden waar ook een (op dit moment) droge rivier in lag omgeven door heel veel kurkdroog gras. dus aan de ene kant snapten we het wel maar aan de andere kant, waar moet je nu weer heen.

Toen maar naar hoek gelopen waar we gewoon midden op de weg zijn gaan stoken. Dit vonden ze naar ons gevoel wel allemaal tof. Mensen in de auto bleven kijken en moesten uiteraard ook lachen om die koekwausen uit Holland. Dus we hebben daar een leuk uurtje staan knallen ondanks dat het gevoel toch niet helemaal lekker was. Je wilt gewoon vuurwerk kopen en knallen. Onderweg naar ons hotel konden we ons toch niet helemaal inhouden. We kwamen wat grote rollen tegen waarvan er 1 aan het einde ook diverse tapijt knallers aan boord had en de ander was lekker lang zonder poespas :) Om de boel te ondersteunen kochten we ook nog 12 klein kaliber knalcakes.

We rollen de rollen uit en direct raakten er weer wat mensen in paniek. Dus alles snel neergegooid en de vlam erin!
Later blijkt uit een artikel wat voor ons door Elena van Lesli VW was vertaald dat je geen vuurwerk op een brug mag afsteken! En waar stonden wij? Juist :)

's avonds werd dus de overgang van oud naar nieuw gevierd. Volgens de vrouw achter de receptie werd in de buurt van de verkooptenten veel vuurwerk afgestoken en mocht dat nu nog steeds. Niet echt met een goed gevoel die kant op gelopen maar toen we in het verlengde van de straat kwamen en daar 15 minuten lang alleen maar blokken zagen gaan werden we weer gelukkig. EINDELIJK! Maar wat blijkt? Dit gebeurde gewoon allemaal op de plek waar we 's middags nog werden weggestuurd en nu ging gewoon alles compleet los :surprised:

Na de verbazing zijn we lekker gaan genieten van al het vuurwerk wat werd afgestoken. We kwamen ook nog de kleine versie van de tapijtrol knallers tegen. Leuk om deze ook weer te zien aangezien dat wel het meest besproken stukje vuurwerk van onze 2012 trip is. Helaas zijn we de grote versies niet tegen gekomen. Deze werden nu constant als VERBODEN bestempeld. Wat ook wel jammer was is dat sinds 2 jaar de regelgeving in China flink aangescherpt is. Zo worden er geen blokken meer verkocht met een tube maat groter dan 30mm. Ook hebben we maar heel weinig shellkitjes gezien en al helemaal niet meer de 4 en 8 inch die we in 2012 nog konden kopen. Op zich miste ik de shells niet maar wel de blokken met 2" buizen. De effecten waren dan niet zo geweldig maar de dikke klappen die er van af kwamen waren helemaal te gek.

Na een half uurtje genieten kreeg ik zelf een beetje kruitstress. Het was immers 23uur en we moesten natuurlijk om 00.00uur gewoon losjes. Dus zijn we naar de verkooptenten gegaan en hebben we daar onderling 6 blokken en een aantal rollen gekocht. Ondanks dat je niet weet welk effect er in een blok zit hadden we nu een aantal goede in een serie te pakken en de eerste was ook gelijk een topper. Aan Elmar de eer! Het lontje brand en ineens vroemmmm vroeeem vroeeeeem Gekleurde mines met titaan salutes! 100 schots in 10 seconden..KIKKUHHHHHHHH! En dan die blije bakkus. Heerlijk om te zien. Hier komen we voor. Genieten!

De Shellfie waarvan je wist dat die zou komen

Tot 2.00uur in de nacht mocht er vuurwerk worden afgestoken en daar houd iedereen zich dan ook aan en daar hebben we op ons gemak dan ook van genoten.

Video 18/02/2015 - Fireworks Shopping 1

Video 18/02/2015 - Fireworks Shopping en Afsteken

Video 18/02/2015 - Oudejaarsavond 1

DioR

Registered User
Ik hoop natuurlijk weer dik beeldmateriaal te zien van deze trip! Ik twijfel daar eigenlijk niet aan! Komt er ook een dvdtje/on demand van deze trip?

Moontan

Moderator
Medewerker
Geweldig dat jullie weer naar China gaan. Veel plezier alvast en de voorpret alleen al is leuk.
Ik heb ontzettend genoten van jullie beelden uit 2012 en eerlijk gezegd ik bekijk ze nog steeds.
vragen: op dit moment nog niet

Medewerker

Mooi ! Komt er ook een nieuwe dvd? De vorige heb ik een gat in gedraaid ongeveer....

Het is wel de bedoeling om hier weer een DVD van te maken. Het blijft alleen even afwachten met welk materiaal we terug komen.