Zoetermeer: GroenLinks wil af van consumentenvuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Zoetermeer: GroenLinks wil af van consumentenvuurwerk

ZOETERMEER - In nog geen twee weken tijd zijn er 767 meldingen uit Zoetermeer binnengekomen op Meldpunt Vuurwerkoverlast. Voor de fractie van GroenLinks is dit genoeg reden om actie te ondernemen. De partij heeft schriftelijke vragen ingediend, waarin onder andere naar het standpunt van het college over vuurwerkvrije zones en een totale afschaffing van consumentenvuurwerk wordt gevraagd.

Meldpunt Vuurwerkoverlast was een initiatief van 25 lokale GroenLinks-fracties en was beschikbaar tussen kerst en oud en nieuw. In totaal zijn er ongeveer 68,000 klachten over vuurwerk binnengekomen, waarvan 767 uit Zoetermeer. Het aantal meldingen lag lager dan vorig jaar. Dit kan te maken hebben met de instelling van vuurwerkvrije zones in sommige gemeenten afgelopen oud en nieuw.

In meer dan twintig gemeenten – waaronder Rotterdam en Den Haag – was het verboden om vuurwerk af te steken in de directe omgeving van onder andere ziekenhuizen en dierenasiels. De fractie van GroenLinks vraagt zich af of het voor Zoetermeer ook mogelijk zou zijn om bij de volgende jaarwisseling ook zulke zones in te stellen. Ook vraagt de partij hoe het college denkt over de oproep van de burgemeesters van Uden en Alkmaar, om consumentenvuurwerk geheel te verbieden. De gehele lijst vragen die GroenLinks heeft ingediend, is hieronder te lezen.

1. Is het college op de hoogte van het Meldpunt Vuurwerkoverlast en de binnengekomen klachten uit Zoetermeer?

2. Hoe verklaart het college de vermindering van het aantal klachten zelf?

3. Wat is de schade in Zoetermeer dit jaar geweest, onder andere aan
gebouwen, de openbare ruimte en gewonden?

4. Welke extra kosten heeft de gemeente gemaakt ten opzichte van een
normale doordeweekse dag in verband met het voorkomen van schade, handhaven van
de orde en het opruimen van de rommel achteraf, die gerelateerd kan worden aan
vuurwerk?

5. Heeft het college kennis genomen van de - schijnbaar succesvolle -
vuurwerkvrije zones in Rotterdam en zo ja, is dat ook een goed idee voor Zoetermeer?

6. Heeft het college kennis genomen van de burgemeesters van onder andere
Uden en Alkmaar, die oproepen tot een algemeen verbod op consumentenvuurwerk?

7. En zo ja: is het college het met deze burgemeesters - en GroenLinks -
eens dat de tijd voor consumentenvuurwerk voorbij is en dat Zoetermeer zich moet aansluiten beide oproep van deze burgemeesters? En zo ja, hoe gaat het college hieraan gevolg geven?

8. En zo nee, welke maatregelen gaat het college volgend jaar voor
Zoetermeer aanvullend inzetten om overlast van vuurwerk optimaal te voorkomen?

http://www.dichtbij.nl/haaglanden-n...roenlinks-wil-af-van-consumentenvuurwerk.aspx

petertje23

Registered User
Brrr, rillingen over mijn rug door deze suggestieve vraagstelling van GL :surprised:

Zoetermeer, 147.000 inwoners, 767 meldingen= 0,5% van de bevolking klaagt.
Veel klachten?

bridge

Bronzen Member
(Groen)Linkse mensen zijn de meest vreselijke lui die er zijn. Echt ratten. Wat helpt er eigenlijk tegen ratten?

Moontan

Moderator
Medewerker
Groen Links wil maar 1 ding: van het vuurwerk af. Niet meer en niet minder.
In elke gemeente van Nederland zijn zij het gehele jaar door actief om hun doel te bereiken.
Daarom is het zo belangrijk dat wij liefhebbers actie voeren en in de pen blijven klimmen om tegengas te bieden aan Groen Links.
Dus inwoners/liefhebbers van Zoetermeer: kom in actie en als jullie hulp nodig hebben: roepen maar.
Zelf ben ik actief in mijn eigen gemeente: Hilversum

stefantvs

Administrator
Medewerker
Laat ik ze alvast een handje helpen. Scheelt weer onnodig belastinggeld wat die ambtenaar zou kosten om dit in te vullen...

1. Is het college op de hoogte van het Meldpunt Vuurwerkoverlast en de binnengekomen klachten uit Zoetermeer?
- ja , Maar het is goed om te zien dat er een daling heeft plaatsgevonden in de overlast meldingen.

2. Hoe verklaart het college de vermindering van het aantal klachten zelf?
- Dat is logisch dit komt door de verkorte afsteekduuur , maar als we auto rijden gaan verbieden tot 12 uur in de middag dan zullen de ongelukken en klachten ook afnemen.

3. Wat is de schade in Zoetermeer dit jaar geweest, onder andere aan
gebouwen, de openbare ruimte en gewonden?
Ook dit is dit jaar aanzienlijk afgenomen, zie de statistieken

4. Welke extra kosten heeft de gemeente gemaakt ten opzichte van een
normale doordeweekse dag in verband met het voorkomen van schade, handhaven van
de orde en het opruimen van de rommel achteraf, die gerelateerd kan worden aan
vuurwerk?
- Geen extra kosten, dit is gewoon door de gemeente opgeruimd, en handhavings kosten kunnen niet worden gerelateerd aan vuurwerk, maar kunnen worden aangezien als een evenement / uitgaans-avond.

5. Heeft het college kennis genomen van de - schijnbaar succesvolle -
vuurwerkvrije zones in Rotterdam en zo ja, is dat ook een goed idee voor Zoetermeer?
-vuurwerkvrije zones zien wij als iets overbodigs, dit is iets waarbij wij de burger zelf de verantwoordelijk willen geven.
het is een kwestie van logisch nadenken waar je wel of niet vuurwerk kan afsteken, en mocht er iemand zijn die zicht er niet aan houdt dan kan je altijd hier die gene er op aan spreken.

6. Heeft het college kennis genomen van de burgemeesters van onder andere
Uden en Alkmaar, die oproepen tot een algemeen verbod op consumentenvuurwerk?
Dat hebben we ter kennisgeving aangenomen.....

7. En zo ja: is het college het met deze burgemeesters - en GroenLinks -
eens dat de tijd voor consumentenvuurwerk voorbij is en dat Zoetermeer zich moet aansluiten beide oproep van deze burgemeesters? En zo ja, hoe gaat het college hieraan gevolg geven?
Nee daar zijn we het niet mee eens, en daar gaan we natuurlijk niet aan mee doen.

8. En zo nee, welke maatregelen gaat het college volgend jaar voor
Zoetermeer aanvullend inzetten om overlast van vuurwerk optimaal te voorkomen?
Geen extra maatregelen, natuurlijk blijven we streng controleren op het illegale vuurwerk en het daarvan afsteken buiten de gestelde periode.

bridge

Bronzen Member
Groen Links wil maar 1 ding: van het vuurwerk af. Niet meer en niet minder.
In elke gemeente van Nederland zijn zij het gehele jaar door actief om hun doel te bereiken.
Daarom is het zo belangrijk dat wij liefhebbers actie voeren en in de pen blijven klimmen om tegengas te bieden aan Groen Links.
Dus inwoners/liefhebbers van Zoetermeer: kom in actie en als jullie hulp nodig hebben: roepen maar.
Zelf ben ik actief in mijn eigen gemeente: Hilversum

Tis een echte one issue partij geworden die volledig schijt heeft aan alle ellende en oorlogen die er zijn op deze wereld. Vreselijk.

bryanfr12

Registered User
Dat de politiek zich in deze mate bezig houdt met iets als consumentenvuurwerk kan ik echt niet begrijpen.

Volgens mij zijn er wel belangrijkere zaken waar ze elkaar over kunnen afblaffen. Het enige wat er nu gebeurd is vuurwerk helemaal de hel in jagen, wanneer er nog 3 jaar zitten te debateren zullen er vanzelf wel meer partijen het er wel mee eens zijn.

Bram van Ojik is een rat, zouden eventueel zijn kinderen geen vuurwerk mogen afsteken? Zou die zelf niet voor het raam staan of buiten te kijken om 00:00.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Vraag me nou af waar hun de gegevens vandaan halen..... dit staat er op hun eigen site.
05-01-2015 :
Eindstand meldpunt vuurwerkoverlast.nl: 737 vuurwerkklachten uit Zoetermeer

En op 13-01-2015 staat de teller op : 767

Waar komen deze 30 zogenaamde klachten vandaan ?

Vuurwerkhal.nl

Registered User
Vraag me nou af waar hun de gegevens vandaan halen..... dit staat er op hun eigen site.
05-01-2015 :
Eindstand meldpunt vuurwerkoverlast.nl: 737 vuurwerkklachten uit Zoetermeer

En op 13-01-2015 staat de teller op : 767

Waar komen deze 30 zogenaamde klachten vandaan ?

Meer dan de helft van de meldingen zijn van voor of na de verkoop of afsteekperiode dus in dit geval gaat het om illegaalvuurwerk.
Vooral harde knallers gaven overlast en deze zijn ook illegaal.
Hoeveel meldingen komen er op het afsteken van bijvoorbeeld 1 Cobra tussen een paar flats met Groen linksers? Misschien wel 20.
Dan valt het volgens mij best wel mee. Slopen lukt sowieso niet met legale knallers.

Pancake77

Registered User
Hoeveel meldingen worden er in een gemeente gedaan waar de fractie meegeholpen heeft aan het meldpunt door GroenLinksers?

Ik denk dat dit ons nog zal verbazen :rolleyes:

magnolia

Registered User
de vraagstelling die ze op hebben gesteld is puur om hun eigen feitenkennis te spekken .
precies wat Fred al zegt ze willen maar 1 ding weg met het vuurwerk .

Plum Bloom

Registered User
FPM-members in Zoetermeer en omgeving: zoek contact met locale politici en media, en stel de geloofwaardigheid van dat verdomde Meldpunt ter discussie!

stefantvs

Administrator
Medewerker
Vraag me ook af hoe secuur die ( Maps ) Van hun zijn.

Even voor de duidelijkheid....

Wijk meerzicht: 1 van de drukste wijken van zoetermeer daar zijn wel geteld 33 Overlast meldingen geweest. Terwijl er op zeg 1Km 5 flats staan met meer dan 250 Bewoners per flat erin.
Industrie terrein: 134.... HOE DAN ? aangezien meer dan de helft daar is gesloten met oud en nieuw, en er geen kip woont.

stefantvs

Administrator
Medewerker
heb ze ook maar eens een bericht gestuurd ...

Ik zou jullie eens een keer wat vragen willen stellen.

1: Hoe betrouwbaar is jullie vuurwerkoverlast meld systeem ?
2: Zijn het allemaal unieke mensen of krijgen jullie van 1 persoon 20x een klacht binnen, wat over het zelfde feit gaat ?
3: Waarom is de overlast website al een aantal weken voor en na oud en nieuw geopend, zoals bekend mag er vuurwerk worden afgestoken op de bekende tijden, alles wat er dus buiten valt is al verboden/illegaal en is dus geen nieuw klacht, maar er moet gewoon beter worden gehandhaafd.
4: Een e.v.t centrale vuurwerkshow wie gaat dat bekostigen ?
5: Uit eerdere evenementen in zoetermeer is gebleken dat dat ook niet altijd een succes is geweest. Daarmee doel ik op overlast/opkomst.
Aantal voorbeelden.
- Sweetvibes
- The pitch
- Bevrijdings fesitval Marktplein

Alvast bedankt voor jullie reactie.
M.v.g
Stefan Drukker

stefantvs

Administrator
Medewerker
en nog een kleine aanvulling gestuurd.
tevens wil ik gewoon aangeven dat het geen zin heeft om maar alles te verbieden waar er soms sprake is van overlast ! Ik zeg altijd : Leven en laten leven ! Gun anderen een stuk plezier.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Meer dan de helft van de meldingen zijn van voor of na de verkoop of afsteekperiode dus in dit geval gaat het om illegaalvuurwerk.
Vooral harde knallers gaven overlast en deze zijn ook illegaal.
Hoeveel meldingen komen er op het afsteken van bijvoorbeeld 1 Cobra tussen een paar flats met Groen linksers? Misschien wel 20.
Dan valt het volgens mij best wel mee. Slopen lukt sowieso niet met legale knallers.

Natuurlijk klopt dat frits. En dan nog maar de vraag als het een cobra was waar de mensen over hebben geklaagd, of over een stukje consumenten vuurwerk wat gewoon legaal is. ( mits het binnen de afsteektijden was natuurlijk )

Bovenaan