Wijziging Vuurwerkbesluit per 15 maart 2012

R

Ronny Vos

Guest
zoal iedereen hier,heb ik de stukken gelezen maar ik kan in het vuurwerkbesluit niets terug vinden over het eurpeese CE regelement.
Wij als Nederland zullen dus CE gekeurd vuurwerk behouden,met toevoeging van de eisen ven de Nederlandse regering(RACT)
Voor de nederlandse en ook andere europese landen heeft voor de handel in europa het totaal géén toegevoegde waarden.

Een gemiste kans!!!!!!

Poziloc

FPM Hangouderen
Heel die CE is een wazig verhaal.
We zagen cakes van Katan voorbij komen tijden het pyroforum en daar werd gezegd, dat deze in Duitsland onder Cat.4 vallen.....prof vuurwerk dus en dat ze in de rest van Europa onder het consumenten vuurwerk gaan vallen.

Zo ook met de Zink 905 pijlen..die vallen in Duitsland onder prof(Cat.4) en in de rest van Europa onder Consument, maar het lijkt mij sterk dat deze pijlen hier in Nederland verkocht gaan worden.

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Zo ook met de Zink 905 pijlen..die vallen in Duitsland onder prof(Cat.4) en in de rest van Europa onder Consument, maar het lijkt mij sterk dat deze pijlen hier in Nederland verkocht gaan worden.

volgens mij had dat te maken dat er in de getoonde 905 pijlen 75gram sas zat.
en in duitsland is maar 20 gram sas toegestaan.
dus vandaar cat4 voor duitsland en voor NL en Be valt dat onder het consumenten vuurwerk.

....volgens mij zat het zo..... maar mijn duits is niet mijn sterkste kant

Poziloc

FPM Hangouderen
Daarom wil ik nog wel eens zien dat deze pijlen hier op de markt komen.
Ik zou het alleen maar toejuichen, maar ben bang dat het niet gaat gebeuren Nederland kennende.

R

Ronny Vos

Guest
@poziloc het ligt eraan hoe de samenstelling van deze zink pijlen zijn.

De cakes die je van ons hebt gezien tijdens de pyroforum,zijn bij ons consumenten vuurwerk CAT2.
Voor duitsland vallen de cakes in CAT4 en dat komt puur dor het feit dat erin deze cakes de bekende 2 gram flash zit.
Hieruit kunnen we uit opmaken dat 2 gramflash dus nooit zal worden toegestaan in Duitlsand onder CAT2 of 3.

Wij hebben een data-sheet laten checken door de BAM en de conclussie is met deze samenstelling is ons nederlands vuurwerk 1.3G met de 2 gram flash.

Het blijkt nu dat alle lidstaten hun eigen landelijke regels zou blijven hanteren.

Duitsland:wijkt af van de europese regels
Nederland:wijkt af van de europese regels
België:wijkt af van de europese regels
Spanje:Neemt de gehele standaard CE regels 1 op 1 over.....
Frankrijk:bij mij niet bekend

Zo zie je maar dat toch elk land zijn eigen regels gaat hanteren,in godsvredesnaam wat heeft CE dan voor toegevoegde waarde voor Nederland,en uiteraard ook voor de andere landen..........

Poziloc

FPM Hangouderen
Oke dat betekent simpelweg dat de importeurs weer flink mogen investeren, door een aantal ambtenaren die het zogenaamd wel allemaal weten...NOT!

Wat dan wel weer vreemd is, dat een knalcake van Lesli wel goedgekeurd word voor de Duitse markt.
Wat is voor Duitsland eigenlijk de max aan flash voor een burst?

R

Ronny Vos

Guest
Het vreemde is dit ook allemaal in Duitsland,zoals we allemaal weten zijn er in Duitsland ook veel cake's met een behoorlijk flashlading.
In duitsland is het nu eenmaal zo,als de BAM er een goedkeuring aangeeft is het accoord en daar twijfelt dan niemand meer aan.
Zover ik weet is de toegestaande aan grams aan flash 0.75gram.

magnolia

Registered User
@poziloc het ligt eraan hoe de samenstelling van deze zink pijlen zijn.

De cakes die je van ons hebt gezien tijdens de pyroforum,zijn bij ons consumenten vuurwerk CAT2.
Voor duitsland vallen de cakes in CAT4 en dat komt puur dor het feit dat erin deze cakes de bekende 2 gram flash zit.
Hieruit kunnen we uit opmaken dat 2 gramflash dus nooit zal worden toegestaan in Duitlsand onder CAT2 of 3.

Wij hebben een data-sheet laten checken door de BAM en de conclussie is met deze samenstelling is ons nederlands vuurwerk 1.3G met de 2 gram flash.

Het blijkt nu dat alle lidstaten hun eigen landelijke regels zou blijven hanteren.

Duitsland:wijkt af van de europese regels
Nederland:wijkt af van de europese regels
België:wijkt af van de europese regels
Spanje:Neemt de gehele standaard CE regels 1 op 1 over.....
Frankrijk:bij mij niet bekend

Zo zie je maar dat toch elk land zijn eigen regels gaat hanteren,in godsvredesnaam wat heeft CE dan voor toegevoegde waarde voor Nederland,en uiteraard ook voor de andere landen..........

nu je dit zo zegt word ik eigenlijk best benieuwt naar hoe het er voor de rest toe gaat in Europa .
waar zou ik die info kunnen vinden .
wat is dan de juiste zoek opdracht om te googelen .
ik heb voor de grap het eens aan consument en veiligheid gevraagd en zij wisten dat niet .

Laatst bewerkt:
R

Ronny Vos

Guest
Ik denk dat je het beste kunt gaan zoeken onder per land en dan de regelgeving gaan opzoeken,lijkt mij een hele klus.

Zwart wit gezien was het de bedoeling dat alle europese landen 1 standaard CE regel zou hanteren,en dat elk land alléén leeftijdsgrens mocht aanpassen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

stefantvs

Administrator
Medewerker

Moontan

Moderator
Medewerker
Het vuurwerkbesluit komt op 15 mei a.s. aam de orde in de Tweede Kamer.

Agenda Infrastructuur en Milieu
15 mei 2012 Besloten
Tijd: 12:00 uur
Soort: Inbreng schriftelijk overleg
Voortouwcommissie: Infrastructuur en Milieu
Wijziging van het Vuurwerkbesluit en enkele andere algemene maatregelen van bestuur (verbetering uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid Vuurwerkbesluit)
Agendapunten:
1. Wijziging van het Vuurwerkbesluit en enkele andere algemene maatregelen van bestuur (verbetering uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid Vuurwerkbesluit)
33000-XII-129 d.d. 5 april 2012

Moontan

Moderator
Medewerker
Wijziging van het Vuurwerkbesluit en enkele andere algemene maatregelen
van bestuur (verbetering uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid
Vuurwerkbesluit)
Zaak: Brief regering - staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma - 5 april
2012
Wijziging van het Vuurwerkbesluit en enkele andere algemene maatregelen van
bestuur (verbetering uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid Vuurwerkbesluit) -
33000-XII-129

Besluit: Inbrengdatum voor het stellen van vragen t.b.v. een schriftelijk overleg vaststellen
op 15 mei 2012
te 12.00 uur.

Noot: Betreft een algemene maatregel van bestuur overeenkomstig artikel 21.6, vijfde
lid, van de Wet milieubeheer. De termijn eindigt op 4 mei 2012. Het onderhavige
besluit wijzigt het Vuurwerkbesluit en enkele andere algemene maatregelen van
bestuur (verbetering uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid Vuurwerkbesluit) (Stb.
127).7

De doelstelling van het besluit is het verbeteren van de uitvoerbaarheid en de
doelmatigheid. Ingrijpende wijzigingen zijn volgens de nota van toelichting: 1.
Verhoging van de meldingsgrens voor opslag van 1.000 kg naar 10.000 kg. 2.
Verhoging van de meldingsgrens voor ontbranden van consumenten-vuurwerk
door professionals van 100 kg naar 200 kg en van theater-vuurwerk door
professionals van 10 kg naar 20 kg. 3. Opname van eisen voor ontbrandingen in
een ministeriële regeling. 4. Verschuiving van de bevoegdheid tot verlening
toepassingsvergun-ningen van gedeputeerde staten naar de Minister van
Infrastructuur en Milieu. 5. Verhoging van de verkoophoeveelheid van 10 kg naar
25 kg, en als gevolg daarvan een gelijke wijziging van de hoeveelheid vuurwerk
die een consument mag vervoeren en voorhanden hebben. 6. Verhoging van de
hoeveelheid vuurwerk in de verkoopruimte van 250 kg naar 500 kg. 7. Toestaan
tweede bufferbewaarplaats. 8. Extra bepalingen om de strafrechtelijke vervolging
van de handel van illegaal, gevaarlijk vuurwerk te verbeteren.
Besluit: Staatssecretaris verzoeken om geen onomkeerbare stappen te zetten ten aanzien
van hetgeen het genoemde wijzigingsbesluit beoogt te regelen tot de behandeling
van dit ontwerpbesluit in de Kamer is afgerond.
20. Agendapunt: Wijziging van de Wet ruimtelijke ordening en enige andere wet

Bovenaan