Vuurwerk na winst van Oranje is nieuwe trend

Moontan

Moderator
Medewerker

ENSCHEDE - Het lijkt een nieuwe trend: massaal vuurwerk afsteken als Nederland een WK-wedstrijd wint.

,,Dit heb ik nog nooit meegemaakt,’’ zegt vuurwerkverkoper Frits Pen van Dreamworks Fireworks uit Glanerbrug. ,,Het was na de wedstrijd Costa Rica-Nederland een gekkenhuis in Glanerbrug en Dolphia.

Illegaal vuurwerkHet gaat grotendeels om illegaal vuurwerk. Ik gun ieder z’n pretje, maar ik vraag me wel af waar al dat spul ligt opgeslagen. Vast niet netjes in een bunker, zoals bij mij. Dat is het gevaarlijke hiervan. Als een voorraadje in een woonwijk ontploft heb je een probleem.’’

Pen vertelt dat hij onlangs enkele toezichthouders op bezoek had die bij hem een workshop vuurwerk volgden. ,,Die mensen komen uit heel het land. Die keken zich de ogen uit en wisten niet wat ze hoorden. Enschede steekt er landelijk met vuurwerk afsteken met kop en schouders bovenuit.’’

Trend
Waar de kennelijke trend vandaan komt is Pen een raadsel. ,,Ik stel alleen wel vast dat mensen er kennelijk een lekker bedragje voor over hebben om vuurwerk af te steken. Want goedkoop is dat illegale spul niet. De politie zou moeten handhaven, maar dat gebeurt niet.’’

Politie
De politie zit ondertussen niet stil, verklaart woordvoerder Frank Brouwer. Er is onderzoek verricht nadat vlak na de wedstrijd Costa Rica-Nederland her en der in de regio zwaar vuurwerk werd afgestoken. In sommige buurten in onder meer Enschede leek het wel oud en nieuw gezien de enorme hoeveelheden die werden afgestoken. ,,Uit het onderzoek op basis van aangetroffen restanten van het vuurwerk blijkt dat het overwegend om illegale partijen gaat. Illegaal vuurwerk is verboden en daar handhaven we ook op. Maar het is ondoenlijk om overal tegelijk te zijn rond dezelfde tijd,’’ zegt politiewoordvoerder Frank Brouwer.

De herkomst van het vuurwerk is onduidelijk. ,,Wellicht dat het gaat om bij de jaarwisseling achtergehouden vuurwerk, maar zeker is dat niet.’’

http://www.tubantia.nl/regio/vuurwerk-na-winst-van-oranje-is-nieuwe-trend-1.4439493

Dalinda

Registered User

ENSCHEDE - Het lijkt een nieuwe trend: massaal vuurwerk afsteken als Nederland een WK-wedstrijd wint.

,,Dit heb ik nog nooit meegemaakt,’’ zegt vuurwerkverkoper Frits Pen van Dreamworks Fireworks uit Glanerbrug. ,,Het was na de wedstrijd Costa Rica-Nederland een gekkenhuis in Glanerbrug en Dolphia.

Illegaal vuurwerkHet gaat grotendeels om illegaal vuurwerk. Ik gun ieder z’n pretje, maar ik vraag me wel af waar al dat spul ligt opgeslagen. Vast niet netjes in een bunker, zoals bij mij. Dat is het gevaarlijke hiervan. Als een voorraadje in een woonwijk ontploft heb je een probleem.’’

Pen vertelt dat hij onlangs enkele toezichthouders op bezoek had die bij hem een workshop vuurwerk volgden. ,,Die mensen komen uit heel het land. Die keken zich de ogen uit en wisten niet wat ze hoorden. Enschede steekt er landelijk met vuurwerk afsteken met kop en schouders bovenuit.’’

Trend
Waar de kennelijke trend vandaan komt is Pen een raadsel. ,,Ik stel alleen wel vast dat mensen er kennelijk een lekker bedragje voor over hebben om vuurwerk af te steken. Want goedkoop is dat illegale spul niet. De politie zou moeten handhaven, maar dat gebeurt niet.’’

Politie
De politie zit ondertussen niet stil, verklaart woordvoerder Frank Brouwer. Er is onderzoek verricht nadat vlak na de wedstrijd Costa Rica-Nederland her en der in de regio zwaar vuurwerk werd afgestoken. In sommige buurten in onder meer Enschede leek het wel oud en nieuw gezien de enorme hoeveelheden die werden afgestoken. ,,Uit het onderzoek op basis van aangetroffen restanten van het vuurwerk blijkt dat het overwegend om illegale partijen gaat. Illegaal vuurwerk is verboden en daar handhaven we ook op. Maar het is ondoenlijk om overal tegelijk te zijn rond dezelfde tijd,’’ zegt politiewoordvoerder Frank Brouwer.

De herkomst van het vuurwerk is onduidelijk. ,,Wellicht dat het gaat om bij de jaarwisseling achtergehouden vuurwerk, maar zeker is dat niet.’’

http://www.tubantia.nl/regio/vuurwerk-na-winst-van-oranje-is-nieuwe-trend-1.4439493
Oh ik wordt echt misselijk van die vent, die ouwe wordt met de dag gekker lijkt het wel.

Nieuwe trend? Zover ik me kan herinneren wordt dit echt al jaren gedaan je kunt het bijna een traditie noemen, het is gewoon vaste prik dat ik na een overwinning van Nederland even buiten ga staan.
Moet ook kunnen vind ik, als je het niet te gek maakt.
En ik weet niet hoe het in andere gemeentes is, maar hier lijkt het wel of het gedoogd wordt althans ik zie nooit extra politiemacht op straat en niemand lijkt er ook last van te hebben hier.
De eerste 5 minuten wordt er altijd even gek gedaan claxonneren, toeters, vuurwerk, schreeuwen enz en dan is het weer muisstil op straat.
En het is zeker niet alleen illegaal vuurwerk, maar ook genoeg legaal vuurwerk waarschijnlijk wat nog over is van de jaarwisseling.

Maar wat een kwal zeg, vooral z,n uitspraken steken de kop op van Mr.(ON!)deskundige...

Hoe die een aantal jaren geleden Ricasa zowat belachelijk maakte, wat Ricasa kon kon Sr.Pen ook....

Z,n uitspraak vorig jaar in het nieuws geloof ik dat als je met illegaal vuurwerk schudde het spontaan af kon gaan, nou als dat zou was zou er niets uit China in Europa aankomen...

En nou nog zo kort geleden dat een zogenaamde cobra 6, 3x zo krachtig is als een gemiddelde lawinepijl...
Als die nou op dat niveau zou kunnen rekenen, waar die op zwetst en complete larie loopt te verkondigen.
Had die ook zelf tot de conclusie kunnen komen dat het ongeveer gelijk is daar een zogenaamde cobra 28gr nem geloof ik heeft.

Het is gewoon een schande dat juist deze beunhaas ook nog opleidingen geeft voor vuurwerkdeskundige in Nederland (of heeft gegeven).
Ik vind een baan bij de media veel passender voor hem, hij laat nu al zien dat totale bullshit en onjuistheden in de wereld brengen zijn passie is, waarom maak je dan niet gelijk van je hobby je baan?

DeejayTim

Registered User
Jammer dat Frits Pen zijn handel en bedrijf probeert veilig te stellen door al het vuurwerk "illegaal" te bestempelen. Trouwens, wat is "illegaal"? Doordat Nederland zo nodig de RACT hanteert (wat niet strookt met de EU-uitgangspunten voor vrije handel, net zoals de Duitse BAM een waarschuwing heeft gehad) is bijna al het Europees goedgekeurd consumentenvuurwerk met een paar grammen meer dan in de RACT staat beschreven "illegaal".
Verder, wat een onzin over het feit dat illegaal vuurwerk altijd onveilig is in de opslag; in Zwitserland verkopen ze bijvoorbeeld veel zwaarder consumentenvuurwerk (ook de 500-grams pijlen en 20-30 grams knalpijlen zijn daar gewoon consumentenvuurwerk) uit een container of gewoon in een winkel/marktkraam of supermarkt. Geen één glazen vitrine of bunker te herkennen want het ligt gewoon afgevuld in de winkel.
Vaak wijst de situatie in het buitenland (zelfs een paar 100 meter bij hem vandaan, in Duitsland) dat gekooid 1.3G en kaal 1.4G vuurwerk, dus zowat al het vuurwerk behalve de Cobra's en salutes, gewoon los in een winkel kan liggen. Frits Pen, die zich voornamelijk met 1.3G en zelfs 1.1G producten bezighoudt, zou gewoon beter moeten weten.
Op één of andere manier neem ik Frits Pen al een tijdje niet meer serieus.

Jammer dat niet alle professionals er kaas van hebben gegeten blijkbaar.

Laatst bewerkt:

hardcore0438

Registered User
Het is zeer zeker niet alleen illegaal vuurwerk. Zelf heb ik na de vorige overwinning ook 2 nederlandse potjes afgestoken. Ben trouwens wel blij dat de politie het zo nu en dan gedoogd . Zolang het niet te gek wordt en er geen gevaar voor omstanders is moet het kunnen bij zo'n feestelijke gelegenheid.

bridge

Bronzen Member
Deze meneer voedt echt de hele antivuuwerklobby met zijn onzin verhalen.

Tis vrijwel allemaal legaal wat er gestookt wordt.

Wat is dit een negatieve en gefrustreerde kerel.

DJ-ArSoN

Registered User
Nieuwe trend?!? Haha onder welke steen komt hij vandaan :happy:
Gebeurt al jaren.. en ook vast wel in meerdere steden.

Moontan

Moderator
Medewerker
Oranjefans kopen Belgisch vuurwerk

BAARLE-HERTOG - Vuurwerkverkopers in het Belgische plaatsje Baarle-Hertog profiteren flink van de Oranjegekte in Nederland. Met langere openingstijden, WK-aanbiedingen en speciaal ingekochte oranje-prullaria, lokken de Belgen Nederlandse voetbalfans naar hun winkel. Dat schrijft Metro.

De oranje fakkels en rookbommen worden goed verkocht, maar ook zwaarder vuurwerk dat in Nederland verboden is, wordt door Oranjefans mee naar huis genomen. Vuurwerkshop Zena in Baarle-Hertog, een Belgisch dorpje omringd door Nederlands grondgebied, is zeven dagen per week open. Vuurwerkwinkel Pyroshop merkt op dat er ook veel nitraatmatten en 30.000 klappers worden gekocht.

De Nationale Politie waarschuwt dat het afsteken van vuurwerk tijdens de wedstrijd verboden is. Ook het afsteken van fakkels in grote mensenmassa's mag niet.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22829362/__Oranjefans_kopen_Belgisch_vuurwerk__.html

KoenL

Registered User
Oranjefans kopen Belgisch vuurwerk
BAARLE-HERTOG - Vuurwerkverkopers in het Belgische plaatsje Baarle-Hertog profiteren flink van de Oranjegekte in Nederland. Met langere openingstijden, WK-aanbiedingen en speciaal ingekochte oranje-prullaria, lokken de Belgen Nederlandse voetbalfans naar hun winkel. Dat schrijft Metro.

De oranje fakkels en rookbommen worden goed verkocht, maar ook zwaarder vuurwerk dat in Nederland verboden is, wordt door Oranjefans mee naar huis genomen. Vuurwerkshop Zena in Baarle-Hertog, een Belgisch dorpje omringd door Nederlands grondgebied, is zeven dagen per week open. Vuurwerkwinkel Pyroshop merkt op dat er ook veel nitraatmatten en 30.000 klappers worden gekocht.

De Nationale Politie waarschuwt dat het afsteken van vuurwerk tijdens de wedstrijd verboden is. Ook het afsteken van fakkels in grote mensenmassa's mag niet.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/22829362/__Oranjefans_kopen_Belgisch_vuurwerk__.html

KoenL

Registered User
Haha, gaan we hier nu ook moeilijk om doen? Mooi, veel succes. Het is precies dezelfde discussie als met oud en nieuw. Er zijn enkele mensen die er blijkbaar problemen mee hebben dat er feest gevierd wordt met vuurwerk. Je kan het gewoon niet voorkomen. Hoe streng je je regeltjes ook maak, het is niet te handhaven en niet te voorkomen zolang je je vuurwerk gewoon bij de buren kan kopen. Feest is feest en zolang dat op een leuke manier gebeurd, zoals nu, zou ik dat alleen maar toejuichen als ik de in de politiek zou zitten. Geen vernielingen, geen gewonden, geen rellen met politie...gewoon BAM!

Moontan

Moderator
Medewerker
Oranjefans kopen gretig vuurwerk in België

Vuurwerkverkopers in de grensstreek zien hun omzet toenemen door de oranjegekte bij onze noorderburen. In eigen land is groot vuurwerk verboden, maar in België mag het wel verkocht worden. "We merken de laatste dagen dat Nederlanders toch iets meer de grens oversteken om vuurwerk te kopen om hun overwinning te vieren", klinkt het.
"In Nederland is vuurwerk afsteken momenteel verboden, in België mogen we het wel verkopen. Daarom komen ze dus naar België", zegt vuurwerkverkoper Joeri Vangelabbeek uit Lanaken op Radio 2 Limburg. Volgens Vangelabbeek is zijn omzet de laatste dagen al met 10 à 15 procent gestegen. Hij verwacht dat dit nog zal toenemen.

Ook in Baarle-Hertog, de Belgische enclave omringd door Nederlands grondgebied, wordt gretig geprofiteerd van de oranjegekte met langere openingstijden, WK-aanbiedingen en speciaal ingekochte oranjeprullaria, lokken de Belgen Nederlandse voetbalfans naar hun winkel. En dat lijkt aardig te lukken.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2026156

boozebelly

Registered User
Goh wat raar. Talloze keren heb ik gelezen en gehoord van tegenstanders dat de vuurwerktraditie achterhaald en niet meer van deze tijd is. Toch vreemd dat er dan blijkbaar zoveel Nederlanders vuurwerk inslaan over de grens en dat deze ontwikkeling blijkbaar zulke schrikbarende vormen aanneemt dat de media er zelfs mee aan de haal gaat.
Ook als ik zie en hoor hoeveel vuurwerk er wordt ontstoken als het Nederlands elftal speelt begin ik sterk te twijfelen of de traditie echt zo achterhaald is als men zegt. Blijkbaar vind een aanzienlijk deel van de samenleving het toch leuk t.b.v. de feestvreugde??? Verwarrend allemaal hoor, snap jij het nog Arno???

ifeelfine

Registered User
vuurwerk afsteken na een wedstrijd heb ik voor het eerste gezien in 1988 na de halve finale tegen Duitsland. Maar echter dat was heel sporadisch. De taferelen van afgelopen zaterdag. (Hier in Nieuwegein Centrum leek het heel even oudjaar). Zijn echter nieuw voor me. Het lijkt dat hoe meer tegenstand er vanuit de media over vuurwerk is hoe meer er af gestoken word door voorstanders van vuurwerk.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Het is ook een spontane, niet door de commercie voorgekookte, actie van mensen om HUN feestje te vieren. Dat het nu extra veel (en mooi) is lijkt mij ook een reactie op de betutteling van de Arno B. fanclub.
Ik hoor vrijwel alleen maar positieve reacties over dit fenomeen, wat bij elk EK en WK al gebeurde.
De meerderheid heeft de straat, de minderheid heeft z'n meldpunt.

kingmokum

Banned
Ik heb het al vaker aangehaald maar ze moeten de rotzooi gewoon het hele jaar toestaan.

Overlast ermee creëren is dan niet meer stoer en bij gebeurtenissen als deze zal inderdaad wat de lucht in gaan, er is een beperkte groep die dit als overlast beschouwd en we leven nu eenmaal in een democratie. Op het grote geheel zal de overlast flink minder worden en dat is wat iedereen graag wil.

king of thunder

Registered User
Nou in Haarlem ging het vuurwerk de lucht al in na mexico haha en dat wordt alleen maar meer natuurlijk.
Ik moet zeggen dat er inderdaad ook een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid komt kijken bij deze oranjefeestjes. Al dat geouwehoer ..... nou handhaaf dit maar eens haha. Laten we het wel veilig en met mate doen aub !!!
Mij benieuwen wat een oranje rookpot van herlat gaat doen in mijn straat van 10 meter breed ;)
Tsja en ik heb nog 2 pakken big three liggen .... hmmm da's voor als we de finale winnen of anders voor verjaardagen.
HUP HOLLAND !!!

kingmokum

Banned
Die loots altijd met ze nitraat kwaliteit...

Ik heb voor vanavond wat nederlandse cakes doorgelust, slecht weer afgelopen oudjaar en nu een fantastisch wk.
Alsof het zo moest zijn.

kingmokum

Banned
De cakes kwamen gister avond alsnog van pas!

Wat ging het bij vlagen weer lekker, over 2 jaar zijn de oudjes nog niet te oud en de jongkies wat volwassener en gaan we hoge ogen gooien op het EK !!!!

Dennis010

Registered User
Nergens vuurwerk gezien in het Laren van de hoekse waard.Hier gedragen mensen zich nog wel. De grote steden is het zoiezo al jaren ieder voor zich, dus logisch dat daar altijd wel iemand is die schijt heeft aan de hele wereld. Het wordt daar steeds meer oog om oog, tand om tand.

Z@P

Registered User
Na elke wedstrijd flink vuurwerk hier, gisteren zelfs weer

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Bovenaan