Vuurwerk afsteken moet verboden worden

Tony

Administrator
Medewerker
Half Nederland wil geen geknal met de jaarwisseling meer. En terecht, vuurwerk veroorzaakt ellende.

Veel mensen zien ernaar uit om met Oud en Nieuw vuurwerk af te steken. Het hoort erbij, net als oliebollen en champagne. Met een sigaartje buiten staan, lekker knallen, mooie kleuren, en ondertussen de buren de hand schudden. Oud en Nieuw is een uitbundig en democratisch feest. Gelukkig maar, want voor de rest zijn we toch al zo netjes.

Toch heeft de Nederlandse vuurwerk-idylle ook hardnekkige schaduwzijden. Vuurwerk kost handen, voeten, trommelvliezen, ogen en mensenlevens. Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap bond vorige week de kat de bel aan door te pleiten voor een algeheel vuurwerkverbod. Rond de laatste jaarwisseling alleen al moesten 268 mensen worden behandeld met oogletsel. 24 ogen werden blind – meer dan er in de hele Irak-oorlog bij Nederlandse soldaten verloren gingen.

Het operatief verwijderen van een oog als gevolg van vuurwerkschade behoort voor een oogarts tot de ellendigste onderdelen van zijn werk. Het gaat veelal om jonge en gezonde mensen: tieners, kinderen, passanten, die in één klap worden geraakt in hun levensgeluk, sport, beroepskansen en partnerkeuze. Zelfs een week voor de jaarwisseling hebben zich al weer vuurwerkincidenten voorgedaan.

Er zijn weinig dingen waarvan we tolereren dat ze mensen ernstige schade toebrengen. Roken is op veel plaatsen verboden en waar het wel is toegestaan, is de overlast zoveel mogelijk beperkt tot de veroorzaker zelf. Bij vuurwerk wordt intussen de meeste schade toegebracht door derden. Bij de helft van de letsels is het vuurwerk niet door het slachtoffer zelf aangestoken. Misschien ligt de grootste schade wel in het gevoel dat Nederland voor korte tijd door een vorm van terreur wordt geregeerd, zij het dat die terreur in de ogen van velen mild en ’speels’ is.

Grote groepen burgers zijn bang voor vuurwerk en de daarmee samenhangende agressie. In steden durven vele ouderen niet meer naar buiten. We zijn het gewoon gaan vinden maar eigenlijk is het te gek: een maand lang moeten we met grotere enveloppen naar het postkantoor omdat de openingen van de postbussen vuurwerkproof gemaakt zijn. Wie de jaarwisseling elders doorbrengt wordt geadviseerd zijn brievenbus dicht te timmeren. Kliko’s moeten opgeborgen, konijnen binnengehaald, katten en honden op schoot genomen: veel heil en zegen!

Het massaal afsteken van vuurwerk levert ook milieuschade op. Mensen met astma en allergieën hebben last van de zwavelhoudende rook. Wie zich op weg begeeft vormt een welkome schietschijf en rijdt met vaak te grote snelheid naar zijn bestemming. Zelfs hulpdiensten vormen een doelwit. Auto’s worden in brand gestoken en brievenbussen opgeblazen: Gelukkig Nieuwjaar! Na het feest mogen gemeentelijke reinigingsdiensten uitrukken om het roodgekleurde tapijt weer op te vegen. Eens per jaar hoeven we onze rommel kennelijk niet zelf op te ruimen, en dat aan het begin van een jaar vol goede voornemens. De ingetogenheid van Kerst wordt verruild voor een grimmig uiteinde.

Gebruik en misbruik liggen zelden zo dicht bij elkaar als hier, waarschuwende spotjes en gedetailleerde regels ten spijt. Wat ons betreft, en 48 procent van de Nederlanders denkt er net zo over, is het tijd voor een algeheel verbod. Vuurwerk buiten speciaal daarvoor ingerichte plekken zou niet mogelijk moeten zijn. In landen waar dat laatste een feit is, vinden tijdens de jaarwisseling minder calamiteiten plaats. Mensen kunnen veiliger over straat.

Natuurlijk neem je sommigen daarbij wat af. Maar plezier waarbij anderen geschaad worden moet nu eenmaal beteugeld worden. Ook met een vuurwerkverbod blijft er nog meer dan genoeg te feesten over. Sterker: voor miljoenen Nederlanders kan het feest dan pas echt gaan beginnen.

Bron: http://www.trouw.nl/opinie/podium/article2950111.ece/Vuurwerk_afsteken_moet_verboden_worden_.html

vincent1302

Registered User
Feiten kun je wel in je voordeel verdraaien. :)

Word een beetje moe van dit soort berichten overigens. Bij sporten of honden houden heb je ook een hoop kans op ongelukken/blessures en overlast.

Laatst bewerkt:

Red Eagle

Registered User
Feiten kan je toch niet verzinnen ?:nuts:

Ja
Heb het toch echt wel goed geschreven.
Bedoelde ermee dat er zoveel geluld wordt dat ze soms van iets onbenulligs als dit een feit willen maken!:nuts:

Oftewel ze weten wel de mensen iets voor te leggen wat soms kant nog wal slaat.
En de feiten komen mar van een kant ( de voor ons negatieve):mad:

roelz

Registered User
Pff, beklemmend stukje tekst, zo 1,2,3 geen speld tussen te krijgen, dat zijn de ergste en irritantste artikelen. De vergelijking met roken is wel scheef denk ik, roken veroorzaakt veel aandoeningen die gewogen zijn met het aantal rokers echt een deel zijn van het aantal doden/gewonden.
De 60 miljoen euro aan vuurwerk (het illegale deel niet meegerekend) betekent dat er miljoenen zo niet triljoenen vuurwerk items worden ontstoken tijdens de jaarwisseling. Als je die aantallen gaat wegen met het aantal gewonden is vuurwerk veiliger dan een barbeque aansteken, vuurwerk is veiliger dan skateboarden, etc. Kwa letsel is oudjaar vuurwerk zelfs veiliger dan elke zondag amateur voetbal.
Maar ja, nuchter statistiek toepassen word niet gedaan als het vuurwerk betreft, en zo werkt het -godverdomme- schijnbaar.
:mad:

brainman

Registered User
Jaarlijks worden er weet ik hoeveel mensen doodgebeten door honden.

Ik zeg dan toch ook niet 'alle honden de nek omdraaien'

Vuurwerk is niet gevaarlijk, degene die er verkeerd mee omgaat is het wel.

Pyroclastic

Registered User
Het is makkelijk scoren voor dit soort mensen zolang oudejaarsnacht/vuurwerk misbruikt wordt om andermans eigendom te slopen/te gaan rellen. Dat geeft een machteloos gevoel.

Z@P

Registered User
Een reden om nog harder te stoken dit jaar!

Ik durf het bijna niet hard op te zeggen maar ik heb het idee dat er ooit een algeheel verbod gaat komen, ik lees overal op websites dat meer mensen tegen zijn dan voor. :(

Mocht het ooit zover komen, sluit dan ook alle coffeeshops, smartshops, tippelzones etc weg met de tolerantie.

Gooi alle molens plat, staak het kerst en sinterklaasfeest, verbied voetbal wedstrijden, alles wat ook maar een Nederlandse traditie waar men plezier aan kan beleven moet kapot.

Ik ga in ieder geval door met mijn hobby verbod of niet, dan maar op een andere manier.

Laatst bewerkt:

HocusPocus.Pyro

Registered User
Een reden om nog harder te stoken dit jaar!

Ik durf het bijna niet hard op te zeggen maar ik heb het idee dat er ooit een algeheel verbod gaat komen, ik lees overal op websites dat meer mensen tegen zijn dan voor. :( .

Ik ben benieuwd of dit echt zo is. Heb je dit echt bijgehouden? Ik ben erg benieuwd of je het echt onderzocht hebt. Of iemand anders. Of kan het misschien een zogenaamde perceptie zijn?

Ik denk ook; wees voorzichtig met je laten imponeren van dit gedachtengoed. Het is ook een bewust effect van 'opinie maken'. Hoe vaker je het hoort, hoe waarschijnlijker dat je het gaat geloven. Zoals reclame werkt.

Persoonlijk denk ik alleen wel dat in aanloop naar het volgende O&N (2010/2011) de vuurwerkbranche meer concreet steun moeten geven aan initiatief Vuurwerktraditie. Dit is een unieke kans om georganiseerd een tegengeluid te geven. Het verbaasde me eigenlijk hoe weinig rechtstreeks naar deze site gelinked wordt, zeker vanaf importeurs zou ik dat verwachten.

De kans op een verbod neemt ook toe naar mate er meer excessen zijn. Dus als je iets ziet waarvan je weet, 'dit kan niet', onderneem dan iets op gepaste manier. Vroeg afsteken voordat het mag.... Slopen... Gevaarlijk bezig zijn... Promoot de vuurwerkbril.
Als iedereen alert is, goed bezig is, helpt het wellicht weer incidenten voorkomen. En dat is goed voor de toekomst van onze passie.

Anyway, ik zie het nog niet snel tot een verbod komen.

Veel plezier morgen mannen! En vrouwen! :)

Laatst bewerkt:

Arcenist

Registered User
ik hoop echt met heel mijn hart dat een algeheel verbod niet zal gebeuren..
mijn zoontje van 5 kan nou al zowat niet slapen omdat hij morgen vuurwerk mag afsteken met paps.. Zou het verschrikkelijk jammer vinden dat hij niet hetzelfde mee mag maken als ik.

En dat de importeurs er iets aan mogen doen lijkt mij een duidelijke zaak, want het is toch ook hun broodwinning die op de helling gaat bij een eventueel verbod

myrmidon

Registered User
Jaarlijks belanden weet ik hoeveel mensen in het ziekenhuis door een auto ongeluk, gaan we alle auto's verbieden?
Jaarlijks belanden weet ik hoeveel mensen in het ziekenhuis door sport, gaan we sport verbieden?
Jaarlijks belanden weet ik hoeveel mensen in het ziekenhuis omdat ze van de trap vallen, gaan we trappen verbieden en overal glijbanen maken?

We staan met ze allen in de file, wat ook een hoop verontreiniging geeft.

Laat me niet lachen

Overtrokken reacties altijd betreffende vuurwerk, bah

Laatst bewerkt:

Z@P

Registered User
Ik ben benieuwd of dit echt zo is. Heb je dit echt bijgehouden? Ik ben erg benieuwd of je het echt onderzocht hebt. Of iemand anders. Of kan het misschien een zogenaamde perceptie zijn?

Ik denk ook; wees voorzichtig met je laten imponeren van dit gedachtengoed. Het is ook een bewust effect van 'opinie maken'. Hoe vaker je het hoort, hoe waarschijnlijker dat je het gaat geloven. Zoals reclame werkt.

Persoonlijk denk ik alleen wel dat in aanloop naar het volgende O&N (2010/2011) de vuurwerkbranche meer concreet steun moeten geven aan initiatief Vuurwerktraditie. Dit is een unieke kans om georganiseerd een tegengeluid te geven. Het verbaasde me eigenlijk hoe weinig rechtstreeks naar deze site gelinked wordt, zeker vanaf importeurs zou ik dat verwachten.

De kans op een verbod neemt ook toe naar mate er meer excessen zijn. Dus als je iets ziet waarvan je weet, 'dit kan niet', onderneem dan iets op gepaste manier. Vroeg afsteken voordat het mag.... Slopen... Gevaarlijk bezig zijn... Promoot de vuurwerkbril.
Als iedereen alert is, goed bezig is, helpt het wellicht weer incidenten voorkomen. En dat is goed voor de toekomst van onze passie.

Anyway, ik zie het nog niet snel tot een verbod komen.

Veel plezier morgen mannen! En vrouwen! :)

Het is puur een gevoel hocus, maar de laatste jaren merk ik dat er steeds meer geluiden tegen zijn.

Ik wens bij deze ook iedereen veel plezier morgen, ik ga nu maar tv kijken en naar bed.

:cool:

von urk

Registered User
24 ogen werden blind – meer dan er in de hele Irak-oorlog bij Nederlandse soldaten verloren gingen.

Het operatief verwijderen van een oog als gevolg van vuurwerkschade behoort voor een oogarts tot de ellendigste onderdelen van zijn werk. Het gaat veelal om jonge en gezonde mensen: tieners, kinderen, passanten, die in één klap worden geraakt in hun levensgeluk, sport, beroepskansen en partnerkeuze. Zelfs een week voor de jaarwisseling hebben zich al weer vuurwerkincidenten voorgedaan.

Bron: http://www.trouw.nl/opinie/podium/article2950111.ece/Vuurwerk_afsteken_moet_verboden_worden_.html

Het promoten van de vuurwerkbril zou beter moeten.
Ik hoorde vanmiddag op de radio dat het kabinet 60 miljoen wil gaan investeren in het gebruik van bodyscans om de veiligheid op de luchthaven te verbeteren.
Spotjes zoals SIRE steken ze geld in, niet dat ze slecht zijn, maar die kennen de meesten nou wel, zorg dat mensen brillen gaan dragen! Steek daar geld in!
Ik meen te weten dat een oogarts in flevoland ze zelf gratis weggeeft! Ik wil zijn mening wel eens weten, ik denk dat hij net zo reageert als ik. :noworry:

Quadriffis

Registered User
Het is inderdaad allemaal net hoe je het bekijkt en welke richting je het opdraait. Het is net zoals bij de gevaarlijkste dier ter wereld, malaria mug i.p.v. een leeuw bijvoorbeeld. En van de grote dieren is nog altijd de nijlpaard statistisch gezien de gevaarlijkste, meeste dodelijke slachtoffers. Hetzelfde geldt voor sporten, de gevaarlijkste sport ter wereld schijnt cheerleaden te zijn, in verhouding de meeste dodelijke slachtoffers en veroorzaakt ook veel ernstige letselschades.

Gevaar is van alle dag, vliegen lijkt gevaarlijk, 1 vliegtuig stort neer met rampszalige gevolgen (veel slachtoffers) en daarom ook wereldnieuws, terwijl er dagelijks velen slachtoffers in het verkeer vallen vaak alleen locaal nieuws.

Voorlichting doet voorkomen, brillen zijn een brilliant idee om oogschade te voorkomen, het op de juiste manier afsteken van het vuurwerk idem dito!

Gebruik de feiten om het probleem eens echt aan te pakken, bij vandalisme is de hoofd oorzaak grote illegale knallers, er moet toch iets zijn de productie hiervan met maatregelingen tegen te gaan. En veel slachtoffers ontstaan nog steeds door zelf productie van bommen, het demonteren van vuurwerk en vervolgens er iets groters ervan te maken.

dit kan eindeloos zo doorgaan...

tommy-gun

Registered User
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat consumenten vuurwerk verboden gaat worden, echter het aantal nee stemmen steekt de laatste jaren steeds meer de kop op. Oorzaken daarvoor kunnen bijv. het aantal ernstige letsels zijn (van derden), bewustwording van milieuvervuiling, de illegaliteit waarmee het gepaard gaat, verslaggeving door journalisten en televisieprogramma`s, huisdieren, enz enz.

Ik ben echter van mening dat de hoofddader de onbezonnen tiener is.
Deze wil steeds zwaarder knalvuurwerk. De handelaren spelen hier heel handig op in en slepen deze, niet eens vuurwerk te noemen, gevaarlijke rotzooi met wagenladingen Nederland binnen om ze tegen woekerprijzen hiervan te voorzien. Vervolgens maken ze elkaar helemaal gek op internetforums en youtube door de meest gekke stunts uit te halen.
Ze vergeten echter dat zij niet de enige zijn die de knal horen. De hardwerkende burger die om 2300 uur al in zijn bedje ligt heeft geen zin om zo tegen 0030 door een gigantische knal gewekt te worden. Hij heeft geen begrip dat de buurjongen vakantie heeft is en zijn duurbetaalde, pasverworven atomic 6 uit wil proberen. Nee, hij moet s`morgen vroeg opstaan en naar zijn werk toe. En voordat hij naar het werk gaat moet hij nog even een brievenbus zien te vinden die nog heel is gebleven om zijn nieuwjaarswensen op de sturen.

En dan vragen jullie nog waarom steeds meer Nederlanders een hekel aan vuurwerk krijgen. !!!!

Mvg. Tommy-gun

ifeelfine

Registered User
overigens 70% (nou ja 69% ik smokkel een klein beetje) van de RTL ontbijtnieuws kijkers vinden dat vuurwerk er gewoon bijhoort!!!!!!

dat is toch echt driekwart van de bevolking. gaat de goede kant op!!!!

Bovenaan