Vuurwerk aan banden in Rotterdam met oud en nieuw

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk aan banden in Rotterdam met oud en nieuw

In het Rotterdamse centrum komen deze jaarwisseling twee vuurwerkvrije zones: op het Stadhuisplein en bij de Erasmusbrug. Zowel de burgemeester, de wijkpolitie als de gebiedscommissie wil dit verbod. Voor de rest van de stad zijn er vele verschillende suggesties, van een knalverbod bij het Maasstad Ziekenhuis tot bij een hertenkamp.

De voorstellen lopen uiteen. IJsselmonde heeft een lange lijst ingestuurd, met het Maasstad Ziekenhuis, verzorgingstehuizen, verpleeghuizen, openbaarvervoerhaltes, scholen, winkelcentra, parken en een kinderboerderij. Hoek van Holland, Pernis en Alexander stellen juist geen enkele zone voor, waardoor het voor vuurwerkafstekers erg onoverzichtelijk lijkt te worden.

De gebiedscommissie Centrum wil het Stadhuisplein en de omgeving bij de Erasmusbrug - waar de jaarlijkse vuurwerkshow is - alleen aanwijzen als het verbod ook echt te handhaven is. Zonder dat het ten koste gaat van inzet van politie en stadstoezicht elders.

De omgeving van de Erasmusbrug en het drukke Stadhuisplein stonden al op het wensenlijstje van burgemeester Ahmed Aboutaleb. Hij dacht ook aan vuurwerkvrije zones rond bejaardentehuizen. De Partij voor de Dieren pleitte eerder voor een verbod rond parken en water, wat gehoor vindt in bijvoorbeeld Overschie.

De politie bekijkt nu alle voorstellen. Haar advies belandt weer bij de gebiedscommissies.

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterd...an-banden-in-Rotterdam-met-oud-en-nieuw.dhtml

Moontan

Moderator
Medewerker
In de berichtgeving tot nu toe over de vuurwerkvrije zones in Rotterdam mis ik één belangrijk aandachtspunt:

Wat is de hoogte van het budget wat de politie van Rotterdam tot zijn beschikking krijgt om extra mankracht aan te trekken om naleving van de regels in de gaten te houden? Je zult immers op elk hoekje van een straat een politieagent moeten laten posten.

DJ-ArSoN

Registered User
Liever zo dan een algeheel verbod.
Prima toch, dat ze op deze specifieke plekken een verbod instellen?
Handhaving is een andere discussie.. :hehe!: Maar eerlijk is eerlijk, een zone is beter te controleren dan een hele stad.

ifeelfine

Registered User
Nieuwegein doet dit al jaren (tenminste dit de derde jaarwisseling die ik hier ga meemaken) en al zoveel jaren is er nooit gehandhaafd, woon tussen een kinderboerderij en een verzorgingshuis (en cityplaza) in en in theorie zou ik alleen in mijn eigen straat af mogen steken. Nooit 1 handhaver gezien na de kerstdagen. (zijn namelijk Boa's die moeten controleren en die hebben kennelijk allemaal kerstvakantie)

Dim

Product Beheer
Medewerker
Ik heb hier ook weinig bezwaar tegen. Logische plaatsen...

Groeten uit Rotterdam

Baron van lunt zu sas

Registered User
Wat is dit toch een heerlijke Jiskefet-voorstelling. Allemaal dikbetaalde overheidsbestuurders die werkelijk alle problemen in ons landje al hebben opgelost ( of toch niet?) die alleen maar bezig zijn met symptoombestrijding.

sprinkhaan

Registered User
Het ad brengt het weer met een hoop poeha terwijl ze gebruik maken van een regelgeving die allang bestond maar waar ze nog nooit gebruik van hebben gemaakt.
Moet wel zeggen dat het netjes is al er inderdaad gebieden worden aangewezen die meer behoefte hebben aan stilte als andere gebieden zoals ziekenhuizen,dierentuinen enz.
Vind het ergens ook niet meer als logisch,alleen deed men er nooit iets mee.

Tony

Administrator
Medewerker
Erasmusbrug en Stadhuisplein zijn plekken waar een verbod niet meer dan normaal zou zijn want daar zijn gewoon teveel mensen op de been.
Een verbod bij Ziekenhuizen spreekt wel voor zich vind ik, niemand hoeft mijn wijs te maken dat ik daar beter geen vuurwerk kan gaan afsteken.

Bovenaan