Vraagje betreft het ophalen

larzdebest

Registered User
Ik hoop dat dit goed staat, anders spijt het me, ik zou alleen niet weten waar dit thuis hoort.

Ik heb als 15 jarige 6 lijstjes online ingeleverd op naam van mijn vader. Hij moet helaas de 29e werken dus ga ik met een vriend van 16 alles ophalen (zijn moeder brengt ons van winkel naar winkel dus die kan eventueel ook mee naar binnnen). Maar er staat onderaan de mail die ik kreeg na ik besteld had dat legitimatie verplicht is, gaat het hier dan om legitimatie om aan te tonen dat je 16 bent of om te bewijzen dat je deze persoon wel bent. Ik kan eventueel een kopie van het paspoort van mijn pa meenemen.

Ik zit me nu al de hele dag zorgen te maken, krijg ik het vuurwerk mee of niet?
Is er iemand hier die dit voor mij kan bevestigen? En anders is het een probleem als je opgegeven hebt dat je het de 29e ophaalt je de 30e pas komt?

nismo

Registered User
Neem (als die er is) de bevestiging mail mee van je bestelling, kopie van legitimatie van je pa,en als de moeder van je maat mee naar binnen gaat is er geen probleem. En anders gewoon een dag later, ze vinden dat niet leuk i.v.m opslag maar kan altijd iets tussen komen, maak je het toch gewoon iets groter dan dat het is.:toung:

larzdebest

Registered User
Ik herinner me nog dat ik vorige jaar een kleine bestelling ook online had gedaan en deze op had gehaald met de vriend van mn zus, die 18 was toen. Dus met een kopie van mn pa moet het wel lukken neem ik aan. Voor de zekerheid vraag ik het nog wel aan een van de winkels.

DSey

Registered User
Jouw vriend van 16 moet in ieder geval zorgen dat hij identificatie bij zich heeft, aangezien hij de persoon is die hoogstwaarschijnlijk het vuurwerk in ontvangst neemt. Als zijn moeder mee naar binnen gaat, dan is er helemaal niets aan de hand.

De vuurwerkwinkel weet echt niet dat de naam die je op de bestellingen hebt ingevuld, die van je vader is en niet van jou of wie dan ook. Daar komt bij dat ze jou bij het vuurwerk ophalen echt niet vragen of jij de persoon bent die de lijst heeft ingevuld. Dat zal ze worst wezen. Zolang je maar je afhaalnummer/gegevens hebt en iemand bij je is die 16 of ouder is, dan is er verder niets aan de hand.

GMP82

Zilveren Member
Ik zou op safe spelen en iemand (18+) vragen om mee naar binnen te gaan. Dan zit je 100% zeker goed.

marlboro20

Registered User
Ach bel de winkel even en leg het geheel even aan ze voor. Waarschijnlijk vragen ze of inderdaad die moeder even mee naar binnen kan komen. Of eigenlijk belangrijker: of ze met jullie met het vuurwerk naar buiten kan lopen.... Daar gaat het namelijk om. Of er loopt iemand van de winkel even mee naar buiten. Mijn leverancier liep altijd even mee naar de auto met het vuurwerk omdat ik (ver) boven de 10 kilo zat. Voor de leverancier is het belangrijk tussen de drempel van de winkel en de auto, daarna is het de verantwoordelijkheid van de consument. En ik neem aan dat je onder de 10 kilo qua gewicht blijft????

Red Eagle

Registered User
mijn vraag is dan een beetje oftopic maar vind het onnodig om hier een nieuw topic over te openen.
Bovendien sluit ie wel aan op het geheel.

hoe zit het nou precies met die 10 kg??
Meeste bestellingen hier gaan er dik overheen wat nu bij een eventuele controle?
Neem aan dat ze niet met weegschaaltjes langs de kant van de weg staan?

Gelukkig gaat dit jaar mijn vriendin mee omdat we direct doorrijden (blijven in Nederland) maar vorig jaar hadden ze me bij de grens terug rijdend richting Duitsland echt niet moeten aanhouden!

tha-pyromaniac

Registered User
mijn vraag is dan een beetje oftopic maar vind het onnodig om hier een nieuw topic over te openen.
Bovendien sluit ie wel aan op het geheel.

hoe zit het nou precies met die 10 kg??
Meeste bestellingen hier gaan er dik overheen wat nu bij een eventuele controle?
Neem aan dat ze niet met weegschaaltjes langs de kant van de weg staan?

Gelukkig gaat dit jaar mijn vriendin mee omdat we direct doorrijden (blijven in Nederland) maar vorig jaar hadden ze me bij de grens terug rijdend richting Duitsland echt niet moeten aanhouden!

Ja dat vroeg ik me ook al af.
Want je ziet, her en der, op site's staan van: neem een 2e persoon mee, i.v.m. overschreiding, 10 kg regeling o.i.d..
Maar, voor zover ik weet, wordt dit maar nauwelijks nageleefd...(tenminste bij mijn dealers niet)

hans

Registered User
Bij mij het tot nu toe altijd nog zo dat er dan iemand van de medewerkers (jaco vuurwerk) mee liep naar de auto ookal hadden ze alles in een winkelwagen gezet.
En is het niet zo dat 16+ ook goed is?

bloodveins

Registered User
Ik vind die 10kg regeling zo krom en hyprocriet als het maar zijn kan. Vorig jaar bij benfried ontzettend veel kanonslagen babypijltjes enz. besteld. Hun alles netjes op de weegschaal zetten en dan kreeg iedereen telkens een tasje mee van 10kg. Maar na acht keer zit ik alleen in de auto en heb je bij wijze van spreke ook 80kg bij je. Ik denk dat de politie dit gewoon doogd (hoop het ook)

GMP82

Zilveren Member
Nou, OFFICIEEL geldt die 10kg regeling nog, maar die wetgeving is ernstig achterhaald. Zeer waarschijnlijk is er een gedoogbeleid, maar daar kun je geen rechten aan ontlenen. Wél zou ik het erg interessant vinden, als er een rechtzaak komt, wat de uitslag zal zijn. Ik denk dat je een tamelijk stevige case hebt dan, omdat je de waanzin van die regel gemakkelijk aan kunt tonen.

Maar goed, ik hoop dus niet degene te zijn die die rechtzaak uit mag proberen :blink1:

Quadriffis

Registered User
-> U mag maximaal tien kilo vuurwerk in bezit hebben zonder vergunning. U mag niet meer dan tien kilo vuurwerk vervoeren, dus: te voet, op de fiets, in de auto etc.

Dus met meer personen gaan halen en dan met zn allen in dezelfde auto stappen mag dus officieel niet.

-> Vuurwerk mag alleen gekocht worden door personen, die zestien jaar of ouder zijn.

Zolang er iemand met je mee gaat die zestien jaar of ouder is (met legitimatie) dan kun je gewoon je vuurwerk ophalen.

Ik heb nog nooit verhalen gehoord dat iemand zijn vuurwerk kwijt is geraakt door deze regels, wel kan ik me voorstellen dat een dealer hard wordt aangepakt als hij deze regels niet naleeft. Vandaar dat sommige echt maar 10KG per keer meegeven en je dus een paar keer moet lopen.

bloodveins

Registered User
Wat ik me trouwens ook afvraag: Je mag 10kg P.P in bezit hebben. Stel je nou voor dat je met 3 15 jarigen vuurwerk op gaat halen en je hebt 40 kilo. Is dit dan legaal of zitten er ook nog regels aan qua leeftijd, bijv. je mag pas 10kg in bezit hebben als je 16 jaar of ouder ben.

Alvast bedankt,

Rick

Sweet Laker

Registered User
Een 15 jarige mag geen vuurwerk afhalen, maar hij mag het wél op zak hebben. Ik denk dus dat het geen probleem is als er drie 15 jarigen met vuurwerk op zak lopen. Maar dan moet je niet gezien zijn bij de vuurwerkdealer en de aankoopsbon verscheuren en weggooien (in de prullenbak!!). Zo is er geen bewijs dat ze het nét daarvoor gekocht hebben. En dan denk ik niet dat die 15 jarigen veel problemen zullen hebben. Mits zij zich normaal gedragen natuurlijk.

larzdebest

Registered User
Ach bel de winkel even en leg het geheel even aan ze voor. Waarschijnlijk vragen ze of inderdaad die moeder even mee naar binnen kan komen. Of eigenlijk belangrijker: of ze met jullie met het vuurwerk naar buiten kan lopen.... Daar gaat het namelijk om. Of er loopt iemand van de winkel even mee naar buiten. Mijn leverancier liep altijd even mee naar de auto met het vuurwerk omdat ik (ver) boven de 10 kilo zat. Voor de leverancier is het belangrijk tussen de drempel van de winkel en de auto, daarna is het de verantwoordelijkheid van de consument. En ik neem aan dat je onder de 10 kilo qua gewicht blijft????

We hebben samen 7 bestellingen dus boven de 10 kilo komen we waarschijnlijk wel, maar dit zal dan alles bij elkaar zijn niet bij 1 winkel.

USRRobiwan

Registered User
Is het 10 kilogram kruit of ook al het karton er omheen, want dat scheelt aanzienlijk in gewichtsberekening. Je zou dus 10 cakes van 500 gram mogen meenenem dan. Het staat notebene op die cakes dat deze 500 gram zijn.

Maar op de wikipedia staat:
Consumenten mogen maximaal 20 kg vuurwerk per levering, 10 kg per persoon, bij erkende vuurwerkverkooppunten kopen, dat alleen op oudejaarsdag van 10 uur 's morgens tot nieuwjaarsdag 2 uur 's nachts afgestoken mag worden.

GMP82

Zilveren Member
Is het 10 kilogram kruit of ook al het karton er omheen, want dat scheelt aanzienlijk in gewichtsberekening. Je zou dus 10 cakes van 500 gram mogen meenenem dan. Het staat notebene op die cakes dat deze 500 gram zijn.

Maar op de wikipedia staat:

Dat gewicht is bruto ja, dus inclusief karton en verpakking. Waar wiki die 20kg vandaan haalt, mag joost weten...

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Ik vind dit ook wel weer een gevalletje van niet teveel onder de aandacht brengen.

De dames en heren in Den haag ruiken mogelijkheden om ons geliefde hobby verder in te perken als dit verhaal echt aan de grote klok komt te hangen.

Voorlopig heeft iedereen nog met oud en nieuw het geen wat hij/zij wil hebben op wat voor manier dan ook. Dus ik zeg lekker laten zo en doe gewoon je ding.

Bovenaan