Leidse vuurwerkverkoper: 'Nieuwe afsteektijden vuurwerk van de zotte'

Moontan

Moderator
Medewerker
Leidse vuurwerkverkoper: 'Nieuwe afsteektijden vuurwerk van de zotte'

LEIDEN - ,,Het is totale onzin'', zegt vuurwerkverkoper Wim Honsbeek van XL Fireworks op de Haarlemmerstraat in Leiden over het verlaten van de afsteektijden. Het kabinet wil de afsteektijden verkorten en zo de vuurwerkoverlast overdag beperken.

Mensen mogen dan niet meer vanaf 10.00 uur vuurwerk afsteken, maar pas vanaf 18.00 uur. Doen ze het buiten deze tijden dan hangt hen een boete boven het hoofd van 100 euro.

,,Als je dingen gaat verbieden, gaan mensen het juist doen. Dan is het spannend'', zegt Honsbeek. Hij vindt de nieuwe regels dan ook 'van de zotte'. ,,Ik heb last van honden die voor mijn deur schijten, dat gaan ze toch ook niet verbieden? Als je alles gaat verbieden waar mensen last van hebben, blijf je bezig. Ik heb het idee dat ze bij de overheid alleen maar lijm zitten te snuiven. Ze zijn niet goed bij hun hoofd.''

'Niemand gaat zich eraan houden'
Volgens de verkoper kan de gemeente de nieuwe afsteektijden helemaal niet handhaven. ,,Daar is Nederland goed in. Dingen verzinnen die niet te doen zijn. Niemand gaat zich eraan houden. Wat schiet je er dan mee op?''

De oplossing ligt volgens hem in het vrijgeven van de verkoop. Als klanten het hele jaar vuurwerk kunnen kopen, is er volgens hem geen overlast meer. ,,Ze denken dat mensen dan het hele jaar gaan afsteken, maar dat gebeurt niet. Kijk maar naar andere landen waar je wel het hele jaar vuurwerk mag kopen, daar is ook geen overlast.''

http://www.leidschdagblad.nl/region...er-Nieuwe-afsteektijden-vuurwerk-van-de-zotte

wim%20honsbeek.jpg

sprinkhaan

Registered User
" Ik heb het idee dat ze bij de overheid alleen maar lijm zitten te snuiven. Ze zijn niet goed bij hun hoofd.''

Lekker subtiel.......

Vuurwerk023

Registered User
Nederlands is gewoon een en al zwak, niet alleen over de discussie rondom vuurwerk maar ook op Europees gebied door altijd maar te betalen (naheffing).

Bovenaan