Bewoners in ondergoed op straat door vuurwerk in Arnhem

Moontan

Moderator
Medewerker
Bewoners in ondergoed op straat door vuurwerk in Arnhem

ARNHEM - De initiatiefnemers van een vuurwerk in Arnhem donderdagavond laat hebben per brief hun excuus aangeboden aan de bewoners van de wijk Lombok. Het verrassingsvuurwerk zorgde voor opschudding in de buurt, die compleet uitliep. Sommige in hun slaap gestoorde bewoners liepen in onderbroek en T- shirt over straat.

Ze probeerden erachter te komen wat de bron was van de herrie. Het vuurwerk was tot in de verre omtrek te horen, ook buiten Arnhem.

Een aantal geschrokken bewoners van de wijk stoorde zich zo aan de harde knallen dat zij verhaal wilden halen bij de afstekers ervan, vertelt een buurtbewoonster. Uiteindelijk liep dat met een sisser af. Alles bij elkaar duurde het vuurwerk een minuut of tien.

De knallen en lichteffecten werden op de Nassaustraat afgestoken ter gelegenheid van een huwelijksfeest in de Elisabethkapel. Het vuurwerk was een verrassing van een vriend van het bruidspaar, schrijft de broer van de bruidegom in de excuusbrief. ‘De verrassing pakte echter anders uit dan we hadden verwacht en dat vinden we erg jammer.’

Voor het vuurwerk was geen vergunning aangevraagd bij de gemeente Arnhem.

http://www.gelderlander.nl/voorpagi...dergoed-op-straat-door-vuurwerk-in-Arnhem.ece

cf-pyromaniac

Registered User
Mensen hier in Arnhem klagen heel gauw... heel erg jammer kijk maar als voorbeeld naar 2010 toen in November vuurwerkshow georganiseerd was in de binnen stad na afloop massale klachten bij overheden zoals politie ed.

men moet niet zo klagen over paar minuten kabaal... tenzij het uiteraard een ramp voorspoed...

Laatst bewerkt:

KoenL

Registered User
Dat je ervan schrikt begrijp ik wel, dat je er wakker van moet worden en er dan chagerijnig van wordt is ook wat voor te zeggen...maar als je vervolgens ziet dat het voor een huwelijksfeest is keer je om en stap je weer je nest in. Of je geniet even van het vuurwerk, feliciteert het bruidspaar, drinkt een borreltje mee...hehehe.

Come on people, zelf nooit een feestje gehouden waar de buren misschien even last van hebben gehad? Jammer dat zeiken de nieuwe standaard is.

gizmo75

Registered User
Ook nog even een kleine greep uit de reacties op het item op gelderlander.nl:

Patricia
Ik als bewoonster van de Zwarteweg kan vertellen dat het niet echt leuk was! De doos die werd afgestoken duurde niet 10 maar zeker 15 minuten!! En werd neergelegd op 6 meter afstand van onze voordeur! Mijn kinderen lagen om die tijd lekker te slapen,mijn middelste werd zo uit zijn slaap gerukt dat hij dacht dat het oorlog was! De vonken vlogen tegen de ramen op! Het vuurwerk kwam nog net boven de daken uit! Wij als buurtbewoners hebben geen verhaal gehaald maar een itiatiefnemer van het vuurwerk kwam excuus maken met zijn dronken kop,en maakte een opmerking tegen een persoon,die hem al een paar maal vroeg om weg te gaan! Toen meneer maar bleef doorgaan heeft die persoon hem terug begeleid naar de bruiloft! Ook heb ik niemand in de onderbroek gezien hoor! Voor het bruidspaar was het natuurlijk geweldig! En ik moet zeggen dat ze het netjes hebben opgeruimd!! Geloof dat de bruidegom zelfs de blaren in zijn hand had van het vegen!,Bruidspaar nog een paar fijne witte broodsweken gewenst!

Gea
het hele bejaardenhuis is geschrokken. Heijendaal, de mensen waren heel boos.

en

Ik denk dat jullie niet in de gaten hebben dat daar een crisisopvang zit. Dit voor mensen die al in de war zijn. Is het dan zo vreemd dat men dit NIET normaal vindt? Van mij hoeft het ook niet. Het is puur egoisme. Je kunt ook op een andere manier jouw bruiloft vieren. En kwajongensstreken,. Nee gewoon dom puber gedrag.

Karel
wat n hoop gezeik om een beetje vuurwerk -.- dat je gaat kijken oke dat is logisch mischien dat er ergens de pleures is uitgebroken.... maar om dan verhaal te gaan halen enzo... srry maar dat gaat nergens over... die arnhemmers weer he ^^groete uit nijmegen

Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagi...rwerk-in-Arnhem.ece?start=1&sort=asc#reakties

jetztgehtslos

Registered
Gewoon even flyeren in de wijk. Dat moet bij vele andere evenementen, bouwwerkzaamheden et cetera ook gewoon. Althans, dat is gebruikelijk in een stad als Rotterdam. Opdat men draagvlak in de wijk houdt of zelfs de buurt kan betrekken bij het geplande.

Misschien zou men in de rest van Nederland dit gebruik eens over moeten nemen. Zou een hoop gezeik kunnen schelen.

Tony

Administrator
Medewerker
Gewoon even flyeren in de wijk. Dat moet bij vele andere evenementen, bouwwerkzaamheden et cetera ook gewoon. Althans, dat is gebruikelijk in een stad als Rotterdam. Opdat men draagvlak in de wijk houdt of zelfs de buurt kan betrekken bij het geplande.

Misschien zou men in de rest van Nederland dit gebruik eens over moeten nemen. Zou een hoop gezeik kunnen schelen.

Misschien moeten ze de volgende keer gewoon maar een vergunning aanvragen!

jetztgehtslos

Registered
Misschien moeten ze de volgende keer gewoon maar een vergunning aanvragen!

Dus als er een georganiseerd showtje wordt geschoten, dan worden de buurtbewoners wél automatisch op de hoogte gesteld?
Is dat een protocol of iets voor? Heb daar namelijk nooit ergens iets over gelezen...

Tony

Administrator
Medewerker
Dus als er een georganiseerd showtje wordt geschoten, dan worden de buurtbewoners wél automatisch op de hoogte gesteld?
Is dat een protocol of iets voor? Heb daar namelijk nooit ergens iets over gelezen...

Vaak staan meldingen in de krant.
Het punt is en blijft dat er dan een schieter is die de papieren heeft en dus de verantwoordelijkheid. En we mogen er vanuit gaan dat de schieter niet drinkt en dus als verantwoordelijke voor het vuurwerk netjes uitleg kan geven aan de mensen.

Gewoon de regels volgen!
We zeiken altijd als er weer mensen ouwehoeren of moeilijk doen over vuurwerk maar je moet ook gewoon kunnen zeggen wanneer iets niet goed is georganiseerd.

jetztgehtslos

Registered
Vaak staan meldingen in de krant.
Het punt is en blijft dat er dan een schieter is die de papieren heeft en dus de verantwoordelijkheid. En we mogen er vanuit gaan dat de schieter niet drinkt en dus als verantwoordelijke voor het vuurwerk netjes uitleg kan geven aan de mensen.

Gewoon de regels volgen!
We zeiken altijd als er weer mensen ouwehoeren of moeilijk doen over vuurwerk maar je moet ook gewoon kunnen zeggen wanneer iets niet goed is georganiseerd.

Dit is ook niet netjes gegaan en je kan er donder op zeggen dat een dergelijke actie in februari/maart gedonder oplevert.

Een melding kan wel in een krant komen te staan, maar dan is het de vraag wie het regionale krantje leest. Afgelopen jaar ook een ondernemer gesproken die zijn vuurwerkfolder in de lokale krant wilde zetten en zich afvroeg of ik of anderen in mijn omgeving dit krantje wel lees. Het gesprek leverde dus op dat je een krant moet hebben met grote spreiding, omdat buurtkranten te weinig door de bewoners gelezen worden of daadwerkelijk moet gaan folderen, wil je dat je boodschap (commercieel maar ook non-profit) onder de aandacht gebracht wordt.

Misschien zou folderen een dag van tevoren in de directe omgeving van de show effectiever zijn.

Is dit een idee voor de pyrotechnici van Nederland om gezeik in de buurt en het onnodig inschakelen van de politie te voorkomen?

Tony

Administrator
Medewerker
Het gaat er gewoon om dat de mensen een vergunning hadden moeten aanvragen.
Klaar! Ga de bedrijven met nog meer nutteloos werk opleveren, ik denk niet dat iemand daar op zit te wachten.
Op het moment dat er een vergunning is en de mensen bellen de politie dan hoort de politie al te weten en te kunnen melden dat dit een vuurwerkshow is waar de vergunning van op orde zijn.

jetztgehtslos

Registered
Ja, ze hadden een vergunning aan moeten vragen daar zijn wij het over eens.

Maar dan blijft de vraag nog steeds staan of dat je kan voorkomen dat mensen ongerust worden als er ergens geknald wordt en hoe je die onrust weg kan nemen. Ik denk niet dat alleen een vergunning hebben en het feit dat de politie op de hoogte is er voor zorgt dat burgers direct gerustgesteld zijn.

Even de buurt zelf op de hoogte stellen is geenzins nutteloos aangezien je mensen "persoonlijk" op de hoogte stelt van een show en je hiermee minder snel gezeik krijgt.
Dat de bedrijven hier niet op zitten te wachten, kan ik begrijpen. Niemand wil zich extra inspannen, terwijl een extra inspanning er wel voor kan zorgen dat je op lange termijn draagvlak blijft behouden onder de burgers. Maar dat is dan een technische afweging die een bedrijf moet maken.
Voor een buurtfeest kan dit zelfs een pré zijn, omdat je zo budget van de gemeente krijgt voor je showtje hehehe :tounge:

En degenen die alsnog zeiken, omdat het nu eenmaal azijnpissers zijn, blijven dat toch wel doen of je nu een vergunning hebt, de politie op de hoogte is of dat ze netjes "persoonlijk" op de hoogte zijn gesteld.

PyroPlop32

Registered User
10 minuutjes wat onaangekondigd vuurwerk voor een bruiloft...
waar hebben we het in godsnaam over....?

Ik hoor al 3 weken onaangekondigd getimmer/gezaag/gebeuk van de buurman.
en elke avond onaangekondigd een meurende open haard van de andere buurman.

lekker ***** boeiend allemaal........er zijn volgens mij wel ergere dingen in de wereld....

Laatst bewerkt:

gizmo75

Registered User
Ik snap alle reacties hierboven wel maar ik begrijp de klachten ook. Je moet niet vergeten dat dit onaangekondigd, midden in een woonwijk, op een (voor dit kaliber) te kleine straat, 's avonds rond 23.15u op een doordeweekse dag werd afgestoken. Arnhem had 2 weken geleden al vakantie dus afgelopen week was het ook geen vakantieweek.

Ik weet zeker dat in mijn omgeving ook een aantal mensen zwaar uit hun plaat zouden gaan als dit onaangekondigd gebeurd, je in je bed ligt te ronken omdat je de volgende ochtend om 05.30u weer op moet en een paar gasten ff een blok weg gaan staan rammen. Maar begrijp me niet verkeerd: ik zou ook naar buiten rennen, maar dan wel om te genieten... :hehe!:

Bovenaan