Beloofde vergoeding blijft uit voor vuurwerkverkopers: ‘Heb een gezin te onderhouden’

Plum Bloom

Registered User
Vuurwerkverkopers eisen duidelijkheid over het landelijke vuurwerkverbod dat het kabinet wil invoeren. Er is nog geen beloofde vergoeding, terwijl ze hun bedrijf zien wegvallen. Sterker nog: de kosten lopen zelfs nu nog op.

————
Grote sierpotten, kleinere fonteintjes en grondtollen. Een van de vuurwerkbunkers van Kevin Gerrits (29) ligt er nog vol mee. Het is overgebleven van de afgelopen jaarwisseling. Het laatste oud en nieuw waar we vuurwerk mochten afsteken.

Althans. Als het aan het kabinet ligt. Daar zitten alleen nog wel haken en ogen aan. De Tweede Kamer stelde meerdere eisen. Eén daarvan is een vergoeding voor vuurwerkverkopers.

„Daar hebben we nog niets over gehoord. Terwijl dit normaliter juist het moment in het jaar is dat je vuurwerk voor het aankomende jaar bestelt. We hebben geen enkele duidelijkheid’’, zegt Gerrits als hij de deur opent van een de bunkers waar hij vuurwerk opslaat.

Zorgen over eigen gezin​

Elk jaar staan er grote rijen in zijn winkel in Zwolle: Kevin’s Vuurwerkhal. Daarnaast heeft hij nog een fietsenwinkel in Ommen. „Mijn omzet met vuurwerk ligt rond de half miljoen euro. Ik verdien daar de helft van mijn jaarinkomen mee. Dat valt compleet weg. En ik heb wel een gezin te onderhouden he.’’

En hij niet alleen. Ons land telt 840 vuurwerkwinkels, in handen van zo’n 800 verschillende ondernemers. „Variërend van klein tot groot. De een haalt tienduizenden euro’s binnen, de ander tonnen’’, zegt Frans Köhler. Als voorzitter van Stichting Vuurwerkcheck komt hij op voor vuurwerkverkopers.
Ruim vijfhonderd ondernemers zijn lid van Vuurwerkcheck. Köhler zit daardoor ook aan de onderhandelingstafel in Den Haag. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kon de afgelopen dagen nog niets zeggen over de huidige status daarvan.

Onderhandelingen liggen stil​

„Op dit moment wordt er helemaal niet gesproken’’, zegt Köhler. „De staatssecretaris heeft het bij het kabinet neergelegd. Dat kan dus nog wel een tijd duren. Het nieuwe kabinet staat er nog niet eens.’’

Bovendien: het laatste voorstel vanuit het Rijk ligt mijlenver weg van wat vuurwerkondernemers in gedachten hebben. De overheid gaat ervan uit dat 20 procent van het geld dat vuurwerkverkopers binnenhalen, daadwerkelijk winst is. „Dat krijgen ze in het laatste voorstel eenmalig als vergoeding, plus 15 procent’’, zegt Köhler.
Investeringen die vuurwerkverkopers de afgelopen jaren hebben gedaan neemt de overheid dus niet mee in deze berekening. Zoals bij Marcel Koene, die in ’s-Gravenzande elk jaar vanuit zijn tuincentrum De Carlton vuurwerk verkoopt. „Mijn tuincentrum is om de vuurwerkbunker heen gebouwd. We hebben voor de vuurwerkverkoop bewust 160 parkeerplaatsen aangelegd. De helft is straks overbodig.’’

‘We worden weggezet als geldwolven’​

Vanwege alle onduidelijkheid heeft hij met zo’n twintig vuurwerkverkopers uit het land deze maand de handen ineengeslagen. Via het Vuurwerk Ondernemers Nederlands Collectief (VONC) willen ze hun zorgen uiten.
Én hun imago verbeteren. „We worden weggezet als geldwolven die wapens verkopen’’, zegt Koene. „Maar wij zijn gewoon mensen. Hardwerkende ondernemers die tientallen jaren hun bedrijf hebben opgebouwd. Dat is straks niets meer waard.’’
Of wel. Verenigingen mogen ondanks het landelijke verbod straks namelijk wél vuurwerk afsteken. Een van de andere eisen voor het landelijk vuurwerkverbod. Daarvoor vragen ze ontheffing aan bij de burgemeester. Die beslist per gemeente óf en zo ja wélke verenigingen een vergunning krijgen. Burgemeesters zijn daar niet blij mee. Zij keren zich tegen het plan, bleek eerder uit een rondgang van deze krant langs tientallen gemeenten.

Vuurwerk moet nu ingekocht worden​

„Als die verenigingen er straks zijn, waar kopen die dan hun vuurwerk? Kunnen sommige grote vuurwerkverkopers dan toch blijven?’’, vraagt Koene zich af. „Dan moet er nu wel vuurwerk worden ingekocht. Dat moet uiterlijk aan het begin van het voorjaar. Alles komt uit China. Dat vuurwerk moet nog geproduceerd worden en naar Nederland verscheept.’’
Gerrits schudt in Zwolle nog maar eens met zijn hoofd als hij een van zijn twee bunkers inloopt. In de een heeft hij nog vuurwerk ter waarde van zo’n 25.000 euro liggen. Om dat vuurwerk op te mogen slaan moet de bunker officieel gekeurd worden. Die keuring kost 5.000 euro per jaar. „De kosten lopen dus door. Dat vuurwerk kan ik niet zomaar weggooien. Dus de bunker moet wel gekeurd worden.’’

'Alleen een deur kost al 15.000 euro'​

Zijn tweede bunker is leeg. „Daar kan ik straks niets mee. Wat heb je aan zo’n bunker. Ik kan ‘m als fietsopslag gebruiken, maar dat is wel een dure opslag. Wat zo’n bunker kost? Als je ‘m nu aanlegt, ben je er niet voor 100.000 euro.’’

Alleen een deur voor zo’n vuurwerkbunker kost al 15.000 euro, liet Bas Potjes voor de jaarwisseling al weten. Een straat verder dan Gerrits moest hij noodgedwongen zo’n extra deur plaatsen bij zijn winkel De Vuurwerkbaron.
Stichting Vuurwerkcheck deed daarom een rondvraag onder ruim 100 aangesloten ondernemers. De schades die verkopers verwachten lopen uiteen van 10.000 tot 200.000 euro. „Restvoorraad, investeringen, inkoop van personeel. Noem het maar op’’, zegt Köhler. „Ik ken mensen die hun pensioen nu zien wegvallen. Die op het punt stonden om hun bedrijf te verkopen. Die bedrijven zijn nu niets meer waard: weg pensioen.’’

Dit zien verkopers voor zich​

Over een compensatie voor één jaar valt voor Köhler dan ook niet te praten. Hij wijst op nertsenfokkers. In eerste instantie kregen zij 11 jaar de tijd om te stoppen met het fokken van de dieren voor bont. Die periode werd korter omdat de dieren het coronavirus bleken te verspreiden. Als compensatie daarvoor kregen fokkers misgelopen winst van meerdere jaren terug.
„De winst van vijf misgelopen jaren zou veel eerlijker zijn’’, zegt Köhler. „Dan krijg je als ondernemer ook de overbruggingsperiode om een nieuw bedrijfsmodel op te zetten.’’

Back
Bovenaan