6 inch

stien

Registered User
wie kan mij vertellen hoe lang de mortier moet zijn om 6 inch shells mee te schieten....
ik schiet ze namelijk met een stalen buis maar weet niet hoe lang dat die moet zijn voor de liftcharge

Laatst bewerkt door een moderator:

Crazyfireworks

Registered User
wie kan mij vertellen hoe lang de mortier moet zijn om 6inch shells mee te schieten....
ik schiet ze namelijk met een stalen buis ma weet niet hoe lang dat ie moet zijn voor de liftcharge

ja dit zou ik ook willen weten, hier klein lijstje;

Kaliber Binnenmaat in millimeters Lengte buis
Mortier 2" 60 50 cm
Mortier 2,5" 62,5 55 cm
Mortier 3" 75 45 cm
Mortier 4" 100 55 cm
Mortier 5" 125 ?
Mortier 6" 150 ?

Wie kan dit aanvullen ?

Dynamite

Registered User
en niet van staal. mischien ook handig om te weten:worried:

Deze mag gerust van staal zijn, zolang dit dik genoeg is. Er zijn genoeg bedrijven die ook enkel uit stalen buizen schieten. Het staal mag wel geen lasnaad hebben. Het moet dus getrokken of gegoten staal zijn. Het is wel verstandig om de buis te omringen met zandzakken of helemaal in te graven voor het geval je een mortarburst krijgt.

Laatst bewerkt:

ramon&marijke

Registered User
Stien zou zeer zeker het advies van Dynamite opvolgen, en als het even kan toch een orriginele mortier kopen bij de dealer........

michel0911

Registered User
is het niet verstandig om gewoon een mortier aan te schaffen ipv zelf eentje in elkaar te knutselen ?

dan zit je namelijk altijd goed lijkt me ...

nismo

Registered User
Ik zal wel weer een paar mensen tegen de haar richting in strijken,maar ik ben het met Dynamite eens je kan staal gebruiken maar dan moet het wel getrokken pijp zijn en dik genoeg. Ik gebruikten ook staal maar dan wel 15 streep dik en getrokken pijp. Maar als je kijkt wat die kosten, kan je beter origineel kopen want dan heb je voor dat geld 4 mortieren.

remio

Registered User
hebben jullie(nismo en dynamite) wel gelijk in hoor. maar ik plaats die opmerking omdat 90% vd "oud en nieuw" schieters hier de 1e de beste stalen buis pakt waar een shell in past en hem hiermee wegschiet....

P

poziloc

Guest
Koop gewoon een kant en klare buis!
Je kon die shells ook kopen, dan lijkt het mij, dat je ook aan de mortieren kan komen...zo niet, vind ik je niet echt slim!!! Had die zooi lekker laten liggen!!!
Ik geloof dat er een aantal nog steeds niet weet, waar die mee bezig is

Laatst bewerkt:

near

Registered User
Buiten een bepaald risico is tevens het vervoeren van een "geschikte" stalen buis(dus goeie dikte) nou niet bepaald gebruiksvriendelijk. Zeker de stalen mortier voor een 6" shell zal flink in de kilo's lopen. Daarintegen weegt een orginele mortier natuurlijk een stuk minder.

Laatst bewerkt:

mickeyzegtboem

Registered User
hierbij wil ik ook nog even opmerken dat hij shellS!! wil gaan schieten, dus meerdere.
zeker dan zou ik het gebruik van staal af willen raden aangezien die dingen gewoon zwaar zijn, dus lastig uit te kloppen. en ook veel langer warmte vasthouden dan glasvezel of hdpe.

bovendien zijn stalen mortieren in dit formaat veel te zwaar om veilig in een rek te zetten (tenzij het een gelast stalen rek is) dus is ingraven de enige veilige optie, en dan word meerdere shells uit een mortier schieten echt een hels karwei

nismo

Registered User
Je kan maximaal 5 shells schieten in een stalen mortier, en dan duurt het een 20 min voor hij weer geladen kan worden. (als je het veilig wil doen) Ik had er een paar maar die werden maar een keer geladen en daarna niet meer.
En waarom ik staal gebruik als ik ook anderen heb, voor het geluid van het staal, is niet te vergelijken met een origineel, Maar dan nog 5 inch weegt 38 kilo 6 inch 46 kilo 8 inch weegt 128 kilo 3 inch is nog leuk 12 kilo.Kosten 5 inch 96 euro 6 inch 159 euro 8 inch weet ik niet heb ik gekregen, maar ik heb het staan op 300 euro.Dus doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg met 6 inch. :amuse:

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Uuuh mannen ,
We hebben van de week in de fabriek bij Ricardo Caballer mogen snuffelen en volgens mijn zag ik in de stalen mortieren gewoon een naad zitten. Ik moet nog even verder vragen of ze van staal waren maar een naad zat er zeker..(300mm)...

san quinton

Registered User
Uuuh mannen ,
We hebben van de week in de fabriek bij Ricardo Caballer mogen snuffelen en volgens mijn zag ik in de stalen mortieren gewoon een naad zitten. Ik moet nog even verder vragen of ze van staal waren maar een naad zat er zeker..(300mm)...

Waren het niet toevallig aluminium?
Al zou het dan bijzonder zijn dat er een lasnaad in zit, deze worden doorgaans namelijk gegoten.

Titan

FPM Hangouderen
Waren het niet toevallig aluminium?
Al zou het dan bijzonder zijn dat er een lasnaad in zit, deze worden doorgaans namelijk gegoten.

Ik was er ook bij van de week en zover ik me nog kan herinneren waren dit stalen mortieren. :cheesy:

Kan me ook nog een 400 of 450mm stalen mortier herinneren met lasnaad in Adelfia in 2005, er moeten ergens nog foto's van circuleren, misschien weet Vavoom waar ze zijn en of het 400 of 450mm was.

Getrokken, gegoten, gelast er zijn dus zat verschillende stalen mortieren die worden gebruikt. :eek:h:

Dynamite

Registered User
Het blijft een feit dat buizen met lasnaad een stuk minder stevig zijn.

@ titan en tony: Waren deze lasnaden rond of gewoon van boven naar beneden. Het laatste type zorgt voor een behoorlijke vermindering van de stevigheid.

Bushmaster1

Registered User
Ik schiet sinds 1992 8" shells met een stalen buis incl. lasnaad met een wanddikte van 6 mm en een beukenhouten stop van 11 cm. Ooit gekocht van destijds de enige vuurwerkhandel in Baarle-Hertog welke werd gerund door de plaatselijke brandweer-commandant. Ik lees al jaren angstige verhalen over een stalen gelaste buis maar van ongelukken heb ik nimmer gehoord. Natuurlijk heb je een grote gasopbouw tijdens de ontsteking van de draaglading maar het is geen geweer he. Precisie is niet van belang. Stalen buizen zijn voornamelijk industriële gasbuizen en die kunnen echt wel wat piekdrukken verdragen en worden vooral op kwaliteit van de lasnaad getest.
Maar voor het gemak koop ik sindsdien vooral glasfiber buizen, gewoon die oranje Chinese dingen. Voor een speciaal geval of tekort bestellen we bij Pyro-Art. Zeulen met staal wordt ja al gauw beu dus ben je maar wat blij met die lichtgewicht mortieren. [edit] Dat juist de lasnaad een effect zou hebben op de lancering van de shell is te verwaarlozen. Vele kunststof buizen zien er van binnen zelfs in nieuwstaat nog slechter uit.

Laatst bewerkt:
P

poziloc

Guest
Hier een foto van een stalen mortier na een mortarburst

opbouw_avondshow_4_.JPG

opbouw_avondshow_3_.JPG

Laatst bewerkt:

harrieboem

Registered User
Poziloc, helemaal met je eens.

Ik heb het vorig jaar ook al een keer geschreven: diegene die interesse heeft kan een kijkje nemen naar mijn diverse lidtekens ( lees geperforeerde benen en stuk van bovenlichaam )
veroorzaakt door het exploderen van een parente 8 inch meerslag IN EEN STALEN NAADLOOS GETROKKEN BUIS !!!!! die wij vroeger gebruikten bij diverse shows.

Man stelletje sufkoppen wanneer leert men het nu eens een keer om fatsoenlijk spul aan te schaffen als je wat wilt zoals bijvoorbeeld langer leven.

Het geld wordt met bakken over de balk gepleurd aan geluidapperatuur,scooters, disco enz.enz.enz. en ??? juist vuurwerk.
Koop dan in ieder geval ook een fatsoenlijke pijp, werkt echt levensverlengend.
Die dingen kosten bijna niets en zijn gewoon goed.
Maar hou er rekening mee dat ook hier wat fout kan gaan.
Kom niet met verhalen van ik verleng het lontje wel of ik laat mijn schoonmoeder hem wel aansteken. Want zo werkt het echt niet.
Toen het mij destijds overkwam, stond ik op een afstand van meer dan 60!!!!! meter.
En toch nog letsel oplopen door rondvliegend staal???
JA DUS.

Sorry dat ik een beetje pissig overkom maar ik vind deze discussie's over stalen pijpen gewoon ver beneden peil.
Ze zouden eigenlijk niet eens nodig hoeven zijn.
Waarom niet??
Omdat bij een dergelijk stuk vuurwerk een dergelijk stuk mortier hoort.
Bezuinig dus niet op zulk soort pijpen .
Vind je ze te duur?? Dan koop je toch een bommetje minder.

He He , weer een stukje frustratie van me afgeschreven.

Bovenaan