Dag 10, Pirotecnia "Hermanos Caballer".
Jose Vicente en Jorge Caballer Villacanjas de twee broers aan het roer van dit mooie bedrijf sinds 2001. Hun debuut dateert alwer van een jaren terug namelijk op 3 maart 2004 mochten ze voor het eerst gaan schieten - disparar op het plein, "El Catedral del Fuego".
De naam Caballer komt veelvoudig voor, dit heeft te maken met de stamboom van de Caballers, die vele namen voortbracht. Vicente Caballer is de oom van Jose en Jorge en Vicente is dus een van de zonen van "Vicente Caballer Zamorano" 1910-1989.
Hns Caballer een bedrijf die zijn sporen inmiddels ruimschoots heeft verdiend. Vele shows in zowel binnen en buitenland. Op Tenerife bijv al jarenlang samen met pirotecnia "Hermanos Toste" verzorgen zij de jaarlijkse "Cruces de Fuego"
Bij velen zal het optreden van Hns Caballer in Scheveningen nog vers in het geheugen zitten.
De mascleta van vandaag. Wat zal deze man aan innovatie inbrengen, zal hij weer een andere mascleta schieten? Persoonlijk vind ik dat hij door het laten zien van elk jaar een andere mascleta zijn innovatie en ook creativiteit laat zien, iets wat ik geweldig vind.
"INICIO".
Na de laatste en derde trueno de aviso, werd de "traca Valenciana"ontstoken om zo het schitterende deel te laten aanvangen van de inicio.
Hns Caballer schiet de "INICIO" dan ook volgens het principe van "mascleta moderna". De eerste mooie en vier slagen "pregunta y respuesta" met mooie efecten als silbatos o silbadores y chicharras die elkaar opvolgden en geschoten vanuit "monotiros".
Hierna werd ingezet vanaf 9 posities "Los Humos" op het principe van een rook gordijn "Cortinaje". Daarna het mooie en subtiele effect "Relampagos" alrededor de la plaza en sequencia direct gevolgd door "relampagos" en el aero. Hierna ging men door met "las sequencias"en diferentes efectos. Een mooi klank en samenspel tussen o.a "truenos de color"- "truenos de aviso" - "cracker" en ook "chicharras" die elkaar steeds afwisselde in een mooi tempo, mooi ritme en schitterende eindfase. De laatste fase vanaf 8 posities was ietwat veel ten opzichte van de sluiting.
Persoonlijk vond ik de sluiting te matig ten opzichte van de slagen " truenos electricos" daarvoor. Een vollere "Arrebato" was meer gepast.
Een Inicio die volstond van "Risqueza de Sonora"; prachtig.
"CUERPO MASCLETA".
Na de schiterende inicio werd aangevangen met de eerste explosies van de groepen in retencion 1 . El Cuerpo bestond uit 5 retenciones met zijn begeleiding bovenin oftwel "los fuegos acompanadas" Elke retencion wwerd begeleid met o.a "Las Candelas" -- "trueno de Avisos" en ook --"truenos en color".
Ik had vernomen van Sergio dat er in het middendeel 50 candelas stonden opgesteld elk met zijn eigen effecten. "La misma candela lleva roncadores y serpetinas -- o silbatos y serpetinas".
Je ziet de gehele cuerpo een schitterend verloop van de retenciones en zijn "fuegos acompanamientos". Een mooie opbouw van zijn kracht,een mooi samenhang tussen grond "terrestre" en de lucht en compact geheel die in zijn elemneten klopt.
Vanaf retencion 3 een mooie versnelling en daarbij opgemerkt de mooie "aceleracion" zowel boven als onder. Daarnaast werd ook de "alma de espectaculo"gewaarborgd door zowel de "rastres" tussen de groepen in de retenciones en de "serpentinas" in de lucht.
De 5e en dus laatste retencion was schitterend, wat een mooie compact geheel en wat een mooie elegantie in zijn kracht en zijn " cantidad de potencia".
Al met al een schitterend tussendeel die de opmaak was naar de finale.
"TERREMOTO Y FINAL"
Na de laatste mooi explosies in zijn 5e retencion werd aangevangen met de terremoto. Deze werd mooi en subtiel aangevangen middels 4 "ramales" die werd voortgezet naar 8 en 14 ramales. Een mooie versnelling en ook wisseling van tempo, "cambios o tiempos" en die kon je goed horen met name de laatste fase. Wat ik mooi vond was de desarrollo in de terremoto en daarbij " rampa sonora" .
Daar waar hij in voorgaande jaren koos voor "acompanamiento" tijdens de terremoto deed hij dit nu niet wat ik oke vind want het gaat om deze elementen.
De Bombardeo was niet de gebruikelijke middels een opstelling van 1 tot en met 8 rijen, maar ging in "redondo"de la plaza. Zo ook de andere vanaf 30 posities geschoten effecten in "recorridos" dus met de slagen en tempowisseling in de effecten. een ware "apoteosis" zoals je kon zien.
Hemanos Caballer hebben we wederom weer verrast met hun fantastische mascleta die in zijn facetten klopte van begin tot eind.
Una mascleta de puta madre, con fuerza, potencia, elegancia y tambien con orgullo.